arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۳ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۱

ایران چندمین قدرت سایبری است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یاسمین مشرف:شبکه «ان. پی. آر» آمریکا در مطلبی در راستای پروژه ایران هراسی، توانایی سایبری ایران را مورد تحلیل قرار داد. به گزارش این شبکه خبری، «جفری کار» یک کارشناس امور سایبری اظهار داشت: ایرانیان تمام منابع و توانایی های لازم را برای اینکه به یک بازیگر اصلی در زمینه جنگ سایبری تبدیل شوند، دارند.

اگرچه در حال حاضراز نظر تخصص سایبری، ایران بعد از روسیه و چین قرار می گیرد، اما تفاوتی که با آنها دارد، این است که به دلیل برنامه هسته ای اش با آمریکا در تعارض قرار دارد و انجام چنین عملیاتی از سوی ایران قابل تصورتر است. اعمال تحریمها از سوی آمریکا و متحدانش علیه ایران، می تواند به نوعی جنگ اقتصادی بینجامد. پرسش اینجاست که آیا شرایط کنونی می تواند ایرانیان را ترغیب کند که به جنگ سایبری علیه ایالات متحده اقدام کنند؟

«دیمیتری آلپروویچ» یک محقق امنیت سایبری می گوید: در مورد اینکه اگرآنها به دست زدن به چنین اقدامی ترغیب شوند، می توانند چه کارهایی انجام بدهند، نگرانی زیادی وجود دارد. اگر آنها احساس تهدید کنند، ممکن است به جای شیوه نظامی به کارگیری سلاح های سایبری را در نظر بگیرند.

«ان. پی. آر» در ادامه آورده است: اوائل سال جاری میلادی جیمز کلاپر، مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا اظهار داشت: «ایران هم اکنون بیشتر راغب به راه اندازی یک حمله سایبری در ایالات متحده است». وی خاطرنشان کرد که در سالهای اخیر توانایی های سایبری این کشور «به طرز شگفت انگیزی افزایش یافته است». مسؤولان ایران توانسته اند «ارتش سایبری ایرانیان» متشکل از هکرهایی را که توانایی بالایی در حملات سایبری دارند، سازماندهی کنند.جفری کار نویسنده «جنگ سایبری داخلی» می گوید: با در نظر گرفتن اینکه هکرهای ایرانی توانستهاند توانایی بالاتر از حد معمول را به نمایش بگذارند، می توان در نظر گرفت که دولت این کشور نیز از این سطح از توانایی و احتمالا بالاتر از آن برخوردارباشد. آنها قطعا هم توانایی مالی این کار را دارند و هم تمایل به انجام آن را؛ آنها برای آموزش مهندسانی در این زمینه، به بهترین دانشگاه ها در سرتاسر جهان دسترسی دارند. هراسی که در ایالات متحده وجود دارد این است که یک حمله سایبری می تواند به سامانه ای که بخش های حساسی مثل شبکه نیرو راکنترل می کند، نفوذ کرده و آن را از کار بیندازد. سیستم بانکی آمریکا نیز می تواند مورد حمله سایبری قرار بگیرد و اطلاعات مالی آن تغییر داده شود. آلپروویچ که شرکتش روی حملات سایبری تمرکز دارد می گوید: ایران در حال حاضر به خوبی ظرفیت انجام چنین اقدامی را دارد.

وی می گوید: اگر آنها بتوانند به این سیستم نفوذ کنند و اطلاعات آن را تغییر دهند، مشکلاتی ایجاد خواهند کرد که مدتها به طول خواهد انجامید.
نظرات بینندگان