arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۳ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۱

مسی، رونالدو، کاکا / وقتی ستاره ها خیانت می کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نکته جالب توجه در نیمه نهایی های چمپیونزلیگ این فصل این بود که 5 برنده آخر توپ طلایی اروپا با اشتباه در ضربات پنالتی خود، سرنوشت متفاوتی برای فینال این رقابت ها رقم زدند.

 

اگرچه کاکا مدتهاست از جمع ستاره های طراز اول فوتبال جهان فاصله گرفته و نمایش او در مادرید به هیچ وجه با میلان سال 2007 آنچلوتی که تنها به لطف هنرنمایی های او قهرمان چمپیونز شده بود، شبیه نیستند. اما آمار حاصل شده در دو نیمه نهایی لیگ قهرمانان حاکی از افول ستاره ها در ضیافت پنالتی و خیانت بزرگ آنها به تیمهایشان است.
هر اندازه آنها از نظر تکنیک و سرعت و کیفیت بازی همچنان حرف اول را در تیم های خود می زنند، از نظر توانایی در نواختن حساس ترین پنالتی های فصل، ناکامی بزرگی را تجربه کردند. مسی در بازی نیمه نهایی برگشت مقابل چلسی درحالیکه می توانست گل صعود بارسا به فینال را به ثمر رساند، با اشتباه در ضربه پنالتی خود، این فرصت را از کاتالونیایی ها گرفت. اگرچه او با اختلاف فراوان نسبت به دیگر رقبا، همچنان آقای گل این رقابتهاست.
کریس رونالدو البته در اشتباهی که مقابل بایرن انجام داد، یک توجیه نصفه و نیمه دارد. او قبل از اینکه بازی به ضربات پنالتی کشیده شود، 2 گل به بایرن زده بود که یکی از آنها اتفاقا از روی نقطه پنالتی درجریان بازی بود. کاکا حتی این رکورد را هم درکارنامه خود نداشت و در شبی که کهکشانی ها از ده سال قبل منتظر آن بودند، به راحتی از سوی نویر هیپنوتیزم شد. اگرچه ملاک قضاوت در مورد بازیکنان ضربات پنالتی نیست بلکه شجاعت و فانتزی آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است.
مسی، رونالدو و کاکا طی سالهای اخیر همه این فاکتورها را در اختیارداشته اند. فاصله آنها با خوشبختی تمام و کامل تنها 11 متر بود. اما این رویا محقق نشد. کریس رونالدو این فصل 25 گل از روی نقطه پنالتی زده ولی مهم ترین پنالتی فصل خود را، درست در لحظه ای که هیچکس انتظار نداشت، اشتباه کرد. او یک فصل استثنایی داشته که 51 گل در 56 بازی و 25 ضربه پنالتی هیچ جای بحثی در مورد آن باقی نمی گذارند. اما شاید همین ضربه سالیان سال به عنوان کابوسی ابدی برای او باقی بماند. چرا که رونالدو با وجود 2 گلی که به بایرن زد، نماد شکست کهکشانی ها در برنابئو به شمار می رفت.
اگرچه علاوه بر او کاکا و حتی سرخیو راموس که در واقع عامل اصلی قهرمانی بایرن بود هم در نواختن ضربه های پنالتی خود اشتباه کردند. برای مسی هم شرایط تقریبا مشابه است. 24 ساعت قبل از اشتباه کریس، یک خدای دیگر فوتبال دنیا یک پنالتی کلیدی در نوکمپ از دست داده بود.
بعد از این اشتباه خیلی ها به جای اینکه به 63 گل زده او در این فصل نگاه کنند، از مهاجم آرژانتینی به عنوان مسوول اصلی پایان یک عصر طلایی درفوتبال کاتالونیا نام می بردند. بعید است فتح جام حذفی هم بتواند به این فصل بارسا معنای خاصی ببخشد.
چه بسا که حتی این احتمال وجود دارد کاتالونیایی ها برابر بیلبائو هم غافلگیر شوند و فصل را بدون کسب جام به پایان رسانند. رونالدو در فینال مسکو، وقتی پیراهن یونایتد را بر تن داشت، یک پنالتی دیگر مقابل چلسی از دست داده بود. اما آن روز دستهای فن درسار معجزه کرده و جام به شیاطین و توپ طلایی هم به رونالدو رسید. ولی چهارشنبه شب کاسیاس به تنهایی برای صعود رئال کافی نبود.
رونالدو یک شانس دیگر دریورو 2012 دراختیار دارد ولی بخت او برای تصاحب توپ طلایی تقریبا کمرنگ شده است. حتی حرف های مورینیو مبنی بر اینکه تنها بازیکنانی که شجاعت پنالتی زدن دارند، در زدن آنها مرتکب اشتباه می شوند، هم نمی توانند حس تلخ کنونی مسی و رونالدو را تسکین بخشد.
نظرات بینندگان