arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۸۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۶ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۹

برهم صالح: حاج قاسم سلیمانی یاری دهنده مردم عراق علیه داعش بود

برهم صالح رییس جمهوری عراق در مصاحبه با شبکه اسکای نیوز عربی به تشریح مسایل مختلف همچون روابط با ایران و شهادت حاج قاسم سلیمانی پرداخت و از آن شهید به عنوان یاری دهنده مردم کشورش در روزهای سخت هجوم داعش یاد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: رییس جمهور عراق در ابتدای مصاحبه با این شبکه اماراتی ضمن اشاره به سفر پاپ فرانسیس به این کشور، سفر چند روزه رهبر کاتولیک های جهان را تاریخی و مایه خوشحالی تمام مردم عراق حتی مسلمانان برشمرد چراکه به گفته وی، اقشار مختلف مردم کشور اهمیت آن را می دانستند.

 

صالح در ارتباط با ملاقات پاپ با آیت الله سید علی سیستانی گفت این دیدار با زمینه دوستی و اعتدال انجام شد که موثر بر گفت و گوی ادیان خواهد بود.

 

وی در ادامه تصریح کرد: اگر بخواهیم در حق حاج قاسم سلیمانی انصاف را رعایت کنیم باید گفت او از کسانی بود که مایل بود به عراق در دوران سخت هجوم داعش به کشورمان کمک کند و نباید این موضوع را انکار کرد.

 

اوضاع داخلی عراق

 

رییس جمهوری عراق در بخشی از سخنانش به مسایل امنیتی و وضع کنونی کشورش پرداخت؛ او اصلاحات در عراق را با موانع جدی روبرو دانست و تاکید کرد که کشور نیازمند یک دولت قدرتمند و باثبات است تا از وضع کنونی رهایی یابد.

 

برهم صالح در پاسخ به این پرسش که آیا با وجود شبه نظامیان طرفدار ایران در عراق رسیدن به ثبات و اصلاح ساختار اداری کشور ممکن است؟ گفت: عراق از ۴۰ سال قبل در جنگ به سر می برد و اوضاع کنونی آن بی ربط با فعالیت گروه های مسلح است.

 

وی همچنین یادآور شد: نمی توان مشکلات کنونی را به دوران صدام نیز ربط داد چراکه بیش از ۱۸ سال از سقوط رژیم بعث می گذرد و (اکنون) حکومت دیگری بر سر کار است.

 

رییس قوه مجریه عراق در ادامه سخن خود پیرامون اوضاع کشورش به معضلات سیاسی و راه حل آنها اشاره داشت و گفت ساختار کنونی سیاسی عراق مشکلات بسیار زیادی دارد و توان پاسخگویی به مطالبات مردمی را ندارد.

 

صالح خاطرنشان کرد: نیازمند «گفت و گوی ملی» هستیم تا همگی به دور یک میز با استفاده از تجارب گذشته خود، به حل مشکلات بیاندیشیم.

 

انتخابات مهرماه سال آینده مجلس عراق محور بعدی سخنان برهم صالح بود که در این باره او به اهمیت انتخابات تاکید کرده و آخرین انتخابات برگزارشده در عراق را متقلبانه توصیف کرد. 

 

صالح پیرامون انتخابات بر جلب اعتماد مردم و فسادزدایی از چرخه انتخابات تاکید کرد و همچنین تاخیر موعد انتخابات زودهنگام در مهرماه سال ۱۴۰۰ را منتفی دانست.

 

ریاست جمهوری عراق روابط بغداد پایتخت دولت مرکزی فدرال و اربیل پایتخت دولت محلی کردستان را در چارچوب قانون اساسی برشمرد اما یادآور شد این روابط خوب نیست که باید برای حل آن گفت و گوی ملی صورت گیرد زیرا تجربه یکصدایی در مبارزه با داعش وجود داشت که الحشدالشعبی، ارتش و نیروهای پیشمرگه در یک جبهه می جنگیدند و باید الان نیز این تجربه تکرار شود.

 

سیاست خارجی و مسائل منطقه

 

ادامه گفت و گو به سیاست خارجی عراق اختصاص یافت و برهم صالح از روابط با ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران صحبت کرد و خروج نیروهای آمریکایی از عراق را «یک تصمیم عراقی و حاکمیتی» عنوان کرد که درهمین راستا اکنون نیروهای آمریکا در عراق به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر کاهش یافته است.

 

رییس دستگاه اجرایی عراق ابراز داشت روابط ایران و کشورش مبتنی بر اشتراکات فرهنگی و تاریخی بوده که تاکنون استمرار دارد و تاکید داشت که بین دو کشور اصطلاحا «کوهی از آتش» وجود ندارد.

 

وی خاطرنشان کرد ثبات هر یک از دو کشور موثر بر ثبات و توازن منطقه ای همسایه دیگر است چراکه عراق به عنوان پل ارتباطی کشورهای منطقه مانند سوریه و ترکیه است بنابراین تمام منطقه به امنیت و ثبات عراق نیاز دارد.

 

برهم صالح افزود: مشکلات عراق ربطی به ایران ندارد و باید به دنبال این باشیم که مداخله در عراق صورت نگیرد چراکه مداخله در عراق به مداخله در سایر کشورهای منطقه منجر می شود.

 

وی با بررسی و گفت و گو درباره برخی کشورهای آسیای غربی درباره صلح با رژیم صهیونیستی گفت: عراق به حقوق کامل مردم فلسطین معتقد و پایبند است و بدون تحقق یافتن حقوق ملی مردم فلسطین هیچ صلحی متصور نخواهد بود.

 

صفحه توییتر منتسب به اسکای نیوز هفته گذشته یک جمله از برهم صالح نقل قول کرد که درصورت موافقت فلسطین، عراق توافقنامه ای با رژیم صهیونیستی امضا خواهد نمود که دقایقی بعد این توییت حذف شد و درپی آن دفتر ریاست جمهوری عراق دربیانیه ای انتساب این سخنان را تکذیب کرد.

 

شهید سلیمانی

 

رییس جمهور کردتبار عراق همچنین پیامدهای ترور سردار شهید سلیمانی در عراق را بسیار زیاد برشمرد که برای بازگو کردن آنها نیازمند برنامه جدیدی است که از ابتدای آن درباره این پیامدها صحبت کند.

 

صالح گفت: من حاج قاسم سلیمانی را می شناختم و اگر بخواهیم درحقش انصاف را رعایت کنیم باید گفت او از کسانی بود که مایل بود به عراق در دوران سخت هجوم داعش به کشورمان کمک کند و نباید این موضوع را انکار کرد.

 

در پایان گفت و گو، رییس جمهوری عراق به اصلاحات قانونی و تصویب قانون درباره بازگرداندن پول های غارت شده کشور و همچنین مشکلات اقتصادی و زیرساختی عراق اشاره کرد که به گفته وی، بایستی هرکدام در راه خود حل شود. 

نظرات بینندگان