arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۹
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۰ - ۱۰ بهمن ۱۳۸۹

مشكلات اصلي شهر تهران چیست؟

تعطيلي‌هاي زنجيره وار سه هفته آخر پاييز در كنار بيش از 150 روز هواي ناسالم، آلودگي هوا را به اصلي ترين مشكل تهران بدل كرده به‌طوري كه بيش از نيمي از شهروندان شركت كننده در اين نظرسنجي، آلودگي را اصلي ترين مشكل شهرشان دانسته اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تازه‌ترين نظرسنجي شهرداري تهران حكايت از آن دارد كه همچنان آلودگي هوا و ترافيك، اصلي‌ترين مشكلات پايتخت از نگاه شهروندان تهراني است. به تازگي اداره كل مطالعات اجتماعي و فرهنگي معاونت اجتماعي شهرداري تهران، نظرات شهروندان تهراني را درخصوص مسائل مختلفي چون وضعيت حمل و نقل عمومي پايتخت، مشكلات اصلي شهر تهران و ميزان رضايت از خدمات عمومي شهرداري تهران جويا شده كه بر اساس نسخه‌اي كه خبرنگار تهران‌امروز به‌دست آورده است، بيش از 1200 پاسخگوي تهراني اعلام كرده‌اند كه آلودگي هوا با 54 درصد، ترافيك با 13 درصد و جمعيت زياد با 9 درصد اصلي ترين مشكلات پايتخت هستند.

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از تهران امروز، تعطيلي‌هاي زنجيره وار سه هفته آخر پاييز در كنار بيش از 150 روز هواي ناسالم، آلودگي هوا را به اصلي ترين مشكل تهران بدل كرده به‌طوري كه بيش از نيمي از شهروندان شركت كننده در اين نظرسنجي، آلودگي را اصلي ترين مشكل شهرشان دانسته اند.

در تمام اين روزهاي آلوده، تهراني‌ها با مشكلاتي همچون بيماري‌هاي تنفسي، آمارهاي غيررسمي مرگ و مير در هواي آلوده، قطع دستگاه‌هاي سنجش آلودگي هوا، اخبار غيرمستند درباره آلودگي‌هاي سوخت و... مواجه بودند و ماحصل آن شد هواپيماهاي آب پاش سازمان حفاظت از محيط زيست كه حتي اگر تمام روزها را به آب‌پاشي شهر مي‌پرداختند كاري از پيش نمي‌رفت! در اين ميان، بارها مديران شهري با در ميان گذاشتن موضوع حمل و نقل عمومي توجهات جامعه را به سوي بازي دو سر برد توسعه مترو و اتوبوس كشاندند تا از اين رهگذر هم آلودگي كمتري توليد شود و هم فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومي جايگزين استفاده از اتومبيل‌هاي شخصي شود، اتفاقي كه اگر چه مورد توجه مجامع بين‌المللي حمل و نقل عمومي قرار گرفت اما نتوانست دولت را مجاب به پرداخت بدهي‌هاي خود به مترو و اتوبوسراني كند. جز اينكه استاندار تهران بگويد اگر شهرداري فواره ميادين شهر را روشن مي‌كرد و اتوبوس‌ها هم خاموش بودند به صورت كوتاه مدت مشكل آلودگي حل مي‌شد. حال آنكه سهم اتوبوس‌هاي شركت واحد در آلودگي هوا يك درصد است.

داده‌هاي اين نظرسنجي نشان مي‌دهد كه 61.5 درصد از پاسخگويان ترافيك را مهم‌ترين مشكل «حمل و نقل شهر تهران» مي‌دانند و پس از آن كمبود وسايل حمل و نقل عمومي با 13.1 درصد، استفاده از اتومبيل شخصي با 5.9 درصد در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند. اين در حالي است كه مخالفان افزايش حمل و نقل عمومي پايتخت، بارها با هجمه به طرح‌هايي چون گسترش كمي و كيفي مترو و خطوط BRT، اعلام كرده‌اند كه تهران از وسايل حمل و نقل عمومي انباشته شده است! از سوي ديگر كمبود وسايل حمل و نقل عمومي و افزايش استفاده از اتومبيل‌هاي شخصي در حالي در رتبه‌هاي دوم و سوم مهم‌ترين مشكلات حمل و نقل پايتخت جا گرفته‌اند كه رابطه همسويه‌اي با يكديگر داشته و به نظر مي‌رسد هر چقدر كه پايتخت بيشتر با كمبود حمل و نقل عمومي مواجه شود، ميزان استفاده از خودروهاي شخصي و همچنين سوخت بالا مي‌رود.

در حالي كه شعار «دو بچه كافي است» به دليل عدم انطباق با نظر مسئولان دولتي در حال حذف از فرهنگ بيست سال اخير جامعه است، تهراني‌ها جمعيت زياد را سومين مشكل شهر خود عنوان كرده اند. اين مشكل اگر چه با افزايش تمركز‌زدايي از پايتخت و طرح‌هاي آمايشي قابل حل است اما به نظر مي‌رسد كه دوركاري، افزايش ميزان زاد و ولد، طراحي گذرنامه تهراني و... راهكارهاي متناقض دولت براي حل آن باشد.

از سوي ديگر بخش پاياني اين نظرسنجي به موضوع نحوه عملكرد مديريت شهري در حوزه‌هاي مختلف پايتخت اختصاص دارد. بر اساس اين نظرسنجي نزديك به 80 درصد از پاسخگويان، عملكرد شهرداري تهران را در حوزه حمل و نقل عمومي، بهتر از سال گذشته توصيف كرده‌اند. اين در حالي است كه همچنان مسائلي چون عدم اختصاص بودجه‌هاي دولتي، كمبود امكانات و تجهيزات و... مانع اصلي بر سر راه مديريت شهري در توسعه و گسترش حمل و نقل عمومي به حساب مي‌آيد به‌طوري كه مديران شهري بارها تاكيد كرده‌اند در صورت افزايش تعامل‌هاي مالي از سوي دولت، مي‌توانند گسترش خطوط مترو و اتوبوس‌هاي تندرو را در تمام سطح شهر دو برابر كنند. همچنين بيش از 75 درصد از شهرونداني كه در اين نظرسنجي شركت كرده اند، عملكرد شهردار فعلي تهران را خوب و خيلي خوب ارزيابي كرده‌اند.
نظرات بینندگان