arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۹۲۵۶
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۸ - ۰۴ فروردين ۱۴۰۰
نتایج انتخابات پارلمانی اسرائیل؛

بن بست باوجود کسب بیشترین کرسی ها توسط نتانیاهو

لیکود، حزب بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در انتخابات این رژیم بار دیگر به قوی‌ترین نیروی پارلمان اسرائیل تبدیل شد. صبح چهارشنبه ۴ فروردین / ۲۴ مارس، پس از شمارش دو سوم آرا، این حزب از ۱۲۰ کرسی ۳۱ کرسی را به‌دست آورده است. نتایج منتشر شده نشان می‌دهد ائتلاف بنیامین نتانیاهو باز هم نمی‌تواند به حد نصاب لازم برای تشکیل دولت دست یابد و باز هم برگزاری انتخابات تکراری محتمل‌ترین سناریو خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

لیکود، حزب بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در انتخابات این رژیم بار دیگر به قوی‌ترین نیروی پارلمان اسرائیل تبدیل شد. صبح چهارشنبه ۴ فروردین / ۲۴ مارس، پس از شمارش دو سوم آرا، این حزب از ۱۲۰ کرسی ۳۱ کرسی را به‌دست آورده است. اصلی‌ترین رقیب نتانیاهو، وزیر دارایی پیشین، یعیر لپید، همانطور که انتظار می‌رفت در جایگاه دوم قرار گرفت. حزب «آینده وجود دارد» (یش آتید) او تنها ۱۸ کرسی کسب کرده است.

به گزارش «انتخاب»؛ نظرسنجی‌های جدید می‌گویند حزب نتانیاهو در نهایت بین ۳۱ تا ۳۳ کرسی به‌دست خواهد آورد و پس از آن حزب «آینده وجود دارد» با ۱۶ تا ۱۸ کرسی دوم خواهد شد.

نتایج منتشر شده نشان می‌دهد ائتلاف بنیامین نتانیاهو باز هم نمی‌تواند به حد نصاب لازم برای تشکیل دولت دست یابد و باز هم برگزاری انتخابات تکراری محتمل‌ترین سناریو خواهد بود.

 

در تمام طول شب گذشته تقسیم آرا مدام تغییر می‌کرد. نتانیاهو پس از ساعت ۲ بامداد چهارشنبه در اورشلیم (بیت‌المقدس) در برابر طرفداران خود ظاهر شد. او که بلافاصله پس از بسته شدن مراکز رأی‌گیری در ساعت ۱۰ شب به وقت محلی، ادعا کرده بود که به «یک پیروزی بسیار بزرگ» دست یافته وقتی مقابل طرفداران خود قرار گرفت، فقط از «موفقیت بزرگ» صحبت کرد.

نتانیاهوی ۷۱ ساله کاملاً خسته به نظر می‌رسید. او از شهروندان اسرائیلی به خاطر دادن رأی به راست‌گرایان و حزب لیکود تشکر کرد و گفت:«اکثریت قریب به اتفاق شهروندان اسرائیلی خواهان یک دولت راست‌گرا، قدرتمند و باثبات هستند.»


نتانیاهو گفت با نفتالی بنت، وزیر پیشین آموزش و پرورش و رهبر حزب جنگ‌طلب دست راستی «یامینا» صحبت کرده و با همه مقامات منتخب که به اصول حزب او اعتقاد دارند تماس می‌گیرد و استثنایی قائل نمی‌شود.

بنیامین نتانیاهو افزود اکنون مسئله تشکیل یک دولت پایدار است و تحت هیچ شرایطی نباید پنجمین دور انتخابات زودهنگام رژیم صهیونیستی برگزار شود.

اسرائیلی‌ها سه‌شنبه ۳ فروردین / ۲۳ مارس برای چهارمین بار به پای صندوق‌های رأی رفتند زیرا دولت ائتلافی لیکود و حزب «آبی و سفید» بنی گانتز، وزیر دفاع پیشین که با تلاش فراوان تشکیل شده بود، در دسامبر گذشته شکست. حزب «آبی و سفید» پس از پیوستن به ائتلاف نتانیاهو در انتخابات قبلی چند پاره شد و آسیب دید. با این حال اعضای پراکنده حزب گانتز عملکردی بهتر از حد انتظار داشتند و براساس آخرین آمار با به‌دست آوردن ۸ کرسی راضی به‌نظر می‌رسند.

به‌طور کلی، نتایج اولیه نشان‌دهنده گرایش بیشتر به راست است. احزاب راست و مذهبی در مجموع بیش از ۷۰ کرسی دارند. صهیونیست‌های مذهبی، اتحادی از احزاب فوق راست، نژادپرست و ضدهمجنس‌گرایان، که نتانیاهو با آن‌ها وارد یک پیمان انتخاباتی شده و ۶ کرسی به‌دست آورده‌اند، می‌توانند خود را برنده بدانند. با این وجود، روند تشکیل دولت احتمالاً دشوار خواهد بود. اگر نتانیاهو می‌خواهد اکثریت خود را تأمین کند، نه تنها به موافقت دو حزب فوق ارتدکس «شاس» و «اتحاد یهودیت توراتی»، شرکای قبلی خود، بلکه به آرای صهیونیست‌های مذهبی و حزب «یامینا»ی نفتالی بنت نیز نیاز دارد.

در حالی که بنت با توجه به نتایج خوب در نظرسنجی‌های هفته‌های اخیر مدعی پست ریاست دولت بود، اکنون باید با کمتر از ۱۰ کرسی راضی باشد. بنت گفته است که با مسئولیت رفتار خواهد کرد. با توجه به این چندپارگی، رئیس دولت با مذاکرات دشواری برای تشکیل دولت ائتلافی روبه‌رو است و شرکای بالقوه او همه تلاش‌های خود را می‌کنند تا بیشترین امکانات را برای خود فراهم سازند.

حزب کارگر و مرتس، دو حزب جبهه مخالف، نتایج بهتری نسبت به دوره قبل به‌دست آورده‌اند. براساس آخرین نتایج حزب کارگر ۸ کرسی و مرتس ۶ کرسی دارد. گیدئون سعر، وزیر پیشین کابینه و عضو سابق حزب لیکود که حزب «امید تازه» را راه‌اندازی کرده انتظارات را برآورده نکرد و تنها ۶ کرسی به‌دست آورده است.

این انتخابات نیز مانند انتخابات گذشته، کم و بیش یک همه‌پرسی‌ در مورد نتانیاهو بود که متهم به فساد مالی است. اما بار دیگر اردوگاه «ضد بی‌بی» نتوانست موفق شود. این ممکن است به دلیل آن باشد که آن‌ها نتوانستند در دوره همه‌گیری کرونا امتیازی بگیرند. نتانیاهو با خرید واکسن کافی واکسیناسیون ضد کرونا را سریع به‌پیش برد و اکنون بیش از نیمی از جمعیت بزرگسال اسرائیل واکسن ضد کرونا را تزریق کرده‌اند.

نتانیاهو تمامی اتهامات خود را رد کرده است. دادگاه او به اتهام فساد، تقلب و خیانت در امانت پیشتر آغاز شده و انتظار می‌رود که ماه آوریل ادامه یابد.

سه شبکه تلویزیونی بزرگ رژیم صهیونیستی صبح چهارشنبه بن‌بست سیاسی برای تشکیل دولت ائتلافی را پیش‌بینی کردند.

نتایج کامل انتخابات اسرائیل حداقل تا پنج‌شنبه روشن خواهد شد.

نظرات بینندگان