arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۷ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۱

سیدعلی خمینی: کمرنگ کردن نقش امام، ضربه به نظام است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی، نظام جمهوری اسلامی ایران را متکی به آحاد مردم دانست و تاکید کرد که حساب کردن ضعف افراد و مسئولان به پای ضعف نظام، به منزله دور شدن از آرمان‌های انقلاب و شهداست.

به گزارش انتخاب به نقل جماران، نوه امام خمینی(ره) در مراسم سالگرد رحلت دخت نبی اکرم(ص) که در مسجد جامع محله انصار شهرستان کوهبنان از توابع استان کرمان برگزار شد، به تشریح زندگی حضرت فاطمه (س) بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص) پرداخت.

وی با اشاره به وجود سه مولفه اصلی در زندگی حضرت فاطمه زهرا(س)، ‌حق‌شناسی، امام شناسی و ولی شناسی را مولفه اول برشمرد و توضیح داد: در شرایطی که ابهام از جای جای بلندگوهای آن زمان درباره امامت و ولایت حضرت علی(ع) حرف‌هایی مطرح می‌شد، ایشان سردمدار حرکت ولی شناسی و امام‌مداری شدند و با رفتار و اعمال خود تجلی‌گر حق‌مداری، ولی مداری و امام مداری و پیروی از امام اول شیعیان (ع) بودند.

سیدعلی خمینی، صبر داشتن حضرت زهرا(س) و در عین حق داشتن را به عنوان دومین مولفه بارز ایشان معرفی و اظهار کرد: صبر بی‌نظیر فرزند پیامبر اسلام(ص) در عین حقانیت او که با صبر همسر مکرمش علی(ع) در بحث ولایت مسلمین عجین شده بود، از رفتارهای بی‌نظیر آن بزرگواران به شمار می‌رود که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: این صبر و بردباری هنگامی اتفاق می‌افتد که رسول بزرگ اسلام (ص) دخترش را به بردباری توصیه می‌کند و در زمانی که حق با حضرت فاطمه (س) و علی (ع) است، به خاطر مصلحت اسلام سکوت اختیار می‌کنند و از حق خودشان نیز می‌گذرند تا اسلام ماندگار شود که اگر این عمل انجام نمی‌شد، چیزی به عنوان اسلام و قرآن باقی نمی‌ماند.

فرزند یادگار امام، گذشت امام اول شیعیان از امامت مسلمین بعد از رحلت پیامبر اسلام و ظلم کردن در حق فاطمه زهرا در قضیه فدک را دو نمونه بارز و تاریخی چشم پوشی کردن آنها از حق‌شان و سکوت اختیار کردن آنها در راه اسلام برشمرد و ضمن بیان اهمیت این حرکت عظیم، آن را دلیل بارز ماندگاری اسلام پیامبر دانست.

وی، پیامدار بودن رفتار فاطمه را سومین مولفه بارز آن حضرت عنوان کرد و گفت: درست است که حق آن بزرگان اسلام ضایع می‌گردد و آنان به خاطر منافع اسلام حرکتی انجام نمی‌دهند اما این بدان معنا نیست که از حق خودشان بگذرند تا تاریخ نداند مسیر حق کجا بوده است. فاطمه(س) هر کجا برای تاریخ سخن گفته به فدک اشاره و ولایت امیرالمومنین را بازگو کرده است زیرا می‌دانست برای تاریخ علت این اعمال باید ثبت شود تا مسیر تاریخی اسلام و راز ماندگاری به انحراف کشیده نشود.

سیدعلی خمینی افزود: در شرایط خاص مصلحت نیست که فریادی زده شود، علی شمشیر به دست گیرد و امام حسن قیام کند اما اینها دلیل نمی‌شود که پیام خودشان را برای تاریخ نگذارند و اگر می‌بینیم که امروز اثری از کسانی که در حق آن بزرگواران ظلم کردند نیست و برعکس، زندگی ائمه اطهار پویا و زنده باقی مانده است دلیلش بازگویی و بازخوانی تاریخی اسلام توسط حضرت فاطمه و همسرش علی است که راز محافظت از اسلام را در بیان واقعیت‌ها می‌دانستند.

نوه امام راحل در بخش دیگری از سخنان خود، به جایگاه واقعی انقلاب اسلامی ایران نزد مردم اشاره و اظهار کرد: آنچه مردم ایران به خاطرش قیام کردند، بازگشت به سیره اهل بیت بود، نه آب، ‌نان و مسکن. اگر تک تک وصیت‌نامه شهدای انقلاب را مطالعه کنیم به این نکته پی خواهیم برد که هیچ کدام از آنها اشاره‌ای به ظواهر زندگی دنیوی نداشتند و علت اصلی حضورشان در جبهه‌های جنگ را به خاطر زنده نگه داشتن انقلاب اسلامی ایران که با نام امام خمینی و امام حسین عجین شده ذکر کردند.

وی با بیان اینکه "وظیفه دولتمردان این است که برای مردم کار کنند"، تاکید کرد: دولت و دولتمردان باید جلوی هر کاری را که موجب سلب اعتماد از مردم می‌شود بگیرند، با دزدی برخورد کنند، برای گرانی چاره‌ای بیندیشند، اشتغال جوانان را افزایش دهند و برای پایین آوردن تورم در جامعه کار کنند. سیدعلی خمینی یکی از نکات ضروری برای این نظام را خدمت به مردم عنوان کرد و گفت: نظام وظیفه دارد به مردم خدمت کند. همانطور که امام راحل مسئولان را نوکر ملت برشمردند، امروز نیز این بیان آن بزرگ مرد بیشتر از همیشه باید سرلوحه قرار گیرد. در نظام جمهوری اسلامی ساعت کار معنا ندارد و مسئولان باید صبح و شب در خدمت مردم باشند.

وی، خدمت به ارتقای معیشتی مردم را مهم دانست و با اشاره به اینکه "هویت نظام جمهوری بر پایه نظام اعتقادی بنیان شده است"، افزود: نشان این اعتقاد را می‌توان به نپذیرفتن حرف زور استکبار جهانی توسط ملت ایران دانست که هویت انقلاب خود را هیچ‌گاه در مقابل رفاهی که در قبال انعطاف نظام در برابر خواسته‌های استعمارگرایانه کشورهای زورگو به دست می‌آمده معاوضه نکردند.

وی محدود کردن انقلاب به آب و نان و مسکن را خیانت به آرمان‌های امام راحل دانست و گفت: از مردم و نظامی که بر پایه تفکر اعتقادی و انقلابی رژیم شاه را سرنگون کردند و نام خود را به عنوان آفریننده انقلاب غرب در حافظه تاریخ به یادگار گذاشتند انتظار رفته و می‌رود که همچنان به این اعتقاد پایبند باشند و آن را پویا نگه دارند و در این بین محدود کردن این حرکت عظیم به آب و نان گناهی نابخشودنی به امام، شهدا، ایثارگران، جانبازان و ملت شریف ایران است.

سیدعلی خمینی، خدمت به مردم را از فرمایشات مهم بنیانگذار جمهوری اسلامی برشمرد و اظهار کرد: بی‌انصافی است دستاوردهای عظیم نظام از گذشته تا کنون را نادیده بگیریم و به نقش دولت‌های مختلف در پدید آوردن این همه دستاورد اشاره نکنیم. حرکت‌های بزرگی همچون سد سازی، راه سازی، انتقال آب، برق، گاز و تلفن به روستاها و سایر شهرها، ساخت کارخانجات مختلف و هزاران طرح دیگر که هر کدام از آنها در جای خود قابل تقدیر است، انجام شده اما این مساله مهم را نیز نباید کتمان کرد که با وجود انجام این امور بزرگ، هنوز به خیلی از مسائل دیگر معیشتی و رفاهی باید پرداخته شود. اگر به دستاوردهای بزرگ نظام و انقلاب خیانت کنیم، جواب امام و شهدا را در آن دنیا چه خواهیم داد؟

وی با تاکید بر اینکه "نباید طوری رفتار و صحبت کنیم که احساس شود هیچ مشکلی در جامعه وجود ندارد"، تصریح کرد: ما باید خودمان به مشکلات اشاره کنیم و آنها را با مردم در میان بگذاریم و اگر این کار را انجام دهیم، آنگاه رسانه‌های غرض‌ورز بیگانه حرفی برای گفتن نخواهند داشت. ضعف‌ها و کمبودها باید گفته شود. مرحوم حاج احمد آقای خمینی هم به این مهم اعتقاد داشت. از وی که عاشق‌تر به امام و انقلاب نداشتیم، اما این نزدیکی موجب نمی‌شد که ایشان از نقل کمبودها خودداری کند زیرا که بالندگی نظام را به بازگویی نقاط ضعف و پرداختن به رفع آنها می‌دانست.

سیدعلی خمینی همچنین توصیه کرد: زبان نقد نباید به زبان کینه‌ورزی تبدیل شود باید انصاف در نقدها رعایت شود، همانطور که نادیده گرفتن زحمات بی‌انصافی است و بازگو نکردن و نپرداختن به کمبودها به نظام ضربه می‌زند.

وی بر ضرورت پذیرش نقد منصفانه نظام از سوی مردم تاکید کرد و یادآور شد: فرمایش امام و مقام معظم رهبری، حضور پررنگ مردم در تمام مسائل انقلاب است و این فرمایشات، بازگویی نقاط ضعف و قوت نظام توسط مردم را نیز شامل می‌شود. البته این به شرطی است که هرکدام منصفانه باشد. اگر هر کجا ضعف است بیان می‌کنیم، باید هر کجا که قوت است نیز اشاره شود. در این شرایط است که کشور و نظام می‌تواند در مسیر بالندگی روز‌به‌روز به حیات پربرکت خود ادامه دهند.

نوه امام راحل، راز زنده بودن آرمان‌های امام را در خدایی بودن اعمال ایشان برشمرد و تصریح کرد: امام راحل اعتقاد داشتند انقلاب دو بال دارد؛ بال اول، هویت اسلامی و بال دوم، حضور مردم وسهیم بودن آنها در انقلاب‌شان است.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ انقلاب و آرمان‌های آن اظهار کرد: باید مراقب باشیم هویت اسلامی و فرهنگی‌مان را از دست ندهیم و اگر از آرمان‌های امام و شهدا ذره‌ای عدول کنیم ضرر کرده‌ایم و این امر در صورتی اتفاق می‌افتد که ضعف خودمان را به نام نظام بنویسیم. اگر فلان مسئول در کشور به وظیفه‌اش عمل نمی‌کند، کوتاهی او را به نظام نسبت ندهیم و اگر اتفاقات بد و دور از آرمان‌های انقلابی را که اشخاص مختلف نظام انجام می‌دهند به پای نظام بنویسیم، در مسیر اهداف دشمن گام برداشته‌ایم زیرا خواسته اصلی دشمنان انقلاب، ثبت کردن نقاط ضعف مسئولان به نام نظام است.

سیدعلی خمینی، انقلاب اسلامی را متعلق به تک تک مردم دانست و گفت: ‌انقلاب ایران متکی به شخص نیست و آحاد مردم در آن سهیم هستند. راز ماندگاری نظام اسلامی نیز همین است که مردم، انقلاب را از آن خود می‌دانند. هویت نظام اسلامی ما برگرفته از امام راحل است و کمرنگ کردن نقش امام(ره) در انقلاب، ضربه زدن به نظام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت زینب کبری(س) در شهرستان رفسنجان نیز، به نقش بزرگ زنان در انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: اگر به تاریخ انقلاب نگاه کنیم، حضور پررنگ زن‌هایی را مشاهد می‌کنیم که در مسیر انقلاب با الگو قرار دادن فاطمه زهرا(س) نقش بزرگی را در بوجود آوردن و حفظ انقلاب ایفا کردند.

وی با بیان اینکه "امام راحل نقش زنان در جامعه را نقشی ارزنده می‌دانستند و بر حضور آنان در تمام مسائل انقلاب تاکید داشتند"، افزود: جایگاه زن در جامعه کنونی ایران، دارای ارزش است و بانوی ایرانی ثابت کرده که می‌تواند پا به پای مردان در جامعه حضور داشته باشد و به نقش ارزنده خود به عنوان مادر در خانواده نیز عمل کند.

نوه امام راحل، تفاوت نظام اسلامی با سایر نظام‌ها را یکسان قرار دادن شرایط حضور آحاد مختلف جامعه به خصوص زنان در جامعه دانست و اظهار کرد: هنوز مشاهد می‌کنیم در بسیاری از کشورهای جهان نگرش به زن نگرشی ابزاری است که در آن ارزش‌های زن نادیده گرفته می‌شود اما در نظام اسلامی ایران از بدو انقلاب به زن و مرد به یک اندازه نگریسته می‌شود و این نگاه برخاسته از الگو قرار دادن اسلام است که در آن برای زن و مادر جایگاه ارزشمندی قائل می‌شود؛ جایگاهی که در آن حضرت فاطمه پرورش داده می‌شود و به عنوان برترین بانوی اسلام الگو قرار می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرازی از بیانات امام خمینی(ره) یادآور شد: امام همواره در محافل عمومی و خصوصی به دو نکته اشاره داشتند؛ اول، عمل به مستحبات و دوم، حذر از منکرات. ایشان اعتقاد داشتند هر کس به این دو نکته عمل کند دنیا و آخرت خود را بیمه کرده است. مسیر سعادت اخروی، عمل به این دو فرمایش است و خود امام هم ثابت کردند که در این مسیر حرکت می‌کنند و از آن عدول نکردند.

سیدعلی خمینی در پایان، الگو قرار دادن فرمایشات امام(ره) در جامعه را خواستار شد و گفت: امام (ره) در محفلی که در آن غیبت جاری بود، طوری رفتار می‌کردند که راوی غیبت از عملش خجالت می‌کشید. این قبیل رفتارهای امام (ره) نشان می‌دهد که ایشان نه تنها در بیان بلکه در عمل نیز ثابت کردند به این اصول پایبندند و راز ماندگاری ایشان هم همین است.
نظرات بینندگان