arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۹۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۳ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۰

مرحله دوم تست انسانی واکسن رازی کوو پارس خرداد ۱۴۰۰ آغاز می‌شود

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: با ادامه روند فعلی فعالیت ساخت واکسن کرونا، مرحله دوم تست انسانی واکسن "رازی کوو پارس" از خرداد ماه ۱۴۰۰ آغاز می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: با ادامه روند فعلی فعالیت ساخت واکسن کرونا، مرحله دوم تست انسانی واکسن "رازی کوو پارس" از خرداد ماه ۱۴۰۰ آغاز می شود.

دکتر محمدحسن فلاح مهرآبادی   در این خصوص توضیح داد: پیش بینی می شود نتایج مرحله اول تست انسانی اردیبهشت ماه در اختیار سازمان غذا و دارو و کمیته اخلاق در پژوهش قرار گیرد و پس از صدور مجوز از سوی این سازمان، مرحله دوم آغاز خواهد شد.

وی تعداد داوطلبان مرحله دوم تست انسانی این واکسن را ۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: این نفرات در ۲ گروه ۲۵۰ نفره وارد این طرح مطالعاتی می شوند.

فلاح به تعداد داوطلبانی که تاکنون واکسن رازی کوو پارس را دریافت کردند، اشاره کرد و افزود: تاکنون ۸۰ داوطلب مرحله اول تست انسانی رازی کوو پارس واکسن خود را دریافت کردند و به بقیه هم به احتمال زیاد تا پایان این هفته واکسن تزریق می شود.

وی اظهار داشت: تزریق دوز دوم واکسن به پیشقراولان این طرح مطالعاتی انجام شده و این روند برای سایر داوطلبان هم به تدریج انجام می شود.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی به وضعیت جسمی داوطلبان اشاره کرد و گفت: حال این افراد خوب است و تاکنون عارضه خاصی نداشتند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این واکسن بی خطر است، گفت: این واکسن جزو پلتفرم های بی خطر در دنیا است و اینکه تزریق کنندگان واکسن تاکنون عارضه ای نداشتند، یکی از دلایل این موضوع است.

به گزارش ایرنا، کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس موسسه رازی که نخستین واکسن تزریقی- استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است، با تزریق مرحله اول تست انسانی به ۲ داوطلب مرد روز یکشنبه (۱۰ اسفند) با حضور کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، جلیل کوهپایه زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران و جمعی از مسوولان و محققان در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران آغاز شد.

تزریق واکسن رازی کووپارس دومین واکسن ایرانی کرونا است که از ۱۰ اسفند ماه روی داوطلبان این طرح مطالعاتی انجام شد.

واکسن رازی کووپارس نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت تولید و روز دوشنبه (۲۰ بهمن ماه) در همین موسسه مستقر در کرج رونمایی شد.

موسسه رازی از اسفند سال ۱۳۹۸ کار ساخت واکسن را آغاز و از روش واکسن پروتئینی نوترکیب که از ایمن ترین واکسن ها است، برای تولید آن استفاده کرد. این موسسه در فاصله زمانی اسفند ۹۸ تا پایان فروردین ۹۹، کار طراحی این واکسن را به پایان رساند، در اردیبهشت دُزسنجی و فرمولاسیون انجام شد و از خرداد ماه ۹۹، آزمایش این واکسن روی ۵۰۰ حیوان صورت گرفت.

ایرنا

نظرات بینندگان