arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۹۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۳ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۰

قلب ضعیف به مغز آسیب می رساند

مشکلات قلبی باعث اختلال در فعالیت ژن در مرکز حافظه مغز می شود که نتیجه آن نقص شناختی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مشکلات قلبی باعث اختلال در فعالیت ژن در مرکز حافظه مغز می شود که نتیجه آن نقص شناختی است.

به گزارش  ساینس دیلی، محققان مرکز بیماری‌های عصبی آلمان بر اساس مطالعات آزمایشگاهی به این نتیجه رسیده اند که یک دلیل احتمالی برای افزایش خطر ابتلاء به زوال عقل در افراد مبتلا به مشکلات قلبی وجود دارد.

در اختلال نارسایی قلبی، عضله قلب بسیار ضعیف است و خون کافی را در بدن پمپاژ نمی‌کند و بنابراین قلب به طور غیرطبیعی بزرگ می‌شود. در نتیجه آمادگی جسمانی و کیفیت زندگی فرد آسیب می بیند. علاوه بر این، افراد مبتلا به نارسایی قلبی بیشتر در معرض خطر ابتلاء به زوال عقل هستند.

«آندره فیشر»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «افراد مبتلا به مشکلات قلبی عروقی و نارسایی قلبی با احتمال بالاتر ابتلاء به مشکلات شناختی و افزایش ریسک ابتلاء به بیماری آلزایمر روبرو هستند. دلایل احتمالی شامل اختلال در خون رسانی به مغز و اختلال در عملکرد هیپوکامپ به عنوان مرکز کنترل حافظه است.»

وی در ادامه می‌افزاید: «با این وجود، فقدان روش‌های درمانی برای درمان مؤثر نقایص شناختی در افراد مبتلا به مشکلات قلبی وجود دارد چراکه کاملاً مشخص نیست چه اتفاقاتی در سلول‌های عصبی ایجاد می‌شود. تاکنون هیچ اطلاعاتی در این مورد وجود ندارد.»

محققان در آزمایش بر روی موش‌ها مشاهده کردند که اختلال در فعالیت ژن در هیپوکامپ در نتیجه مشکلات قلبی ایجاد می‌شود. در موش‌های مبتلا به نارسایی قلبی، آنها شاهد افزایش مسیرهای استرس سلولی و تغییر فعالیت ژن در سلول‌های عصبی بودند.

مهر 

نظرات بینندگان