arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۰۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۱ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
الخلیج آنلاین:

حضور عربستان در مذاکرات هسته‌ای ایران؛ احمدی نژاد موافق است، بقیه مخالف

در ایران، صدا‌هایی شنیده شده که از مشارکت دولت‌های حاشیه خلیج فارس در مذاکرات در خصوص پرونده هسته‌ای استقبال می‌کنند و این مهم از زبان رئیس جمهور سابق، محمود احمدی نژاد مطرح شد. به گفته احمدی نژاد «هیچ مشکلی در مشارکت عربستان در توافق هسته‌ای ایران وجود ندارد.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انتشار مطالب رسانه های خارجی با هدف اطلاع رسانی از نوع نگاه و برداشت آنان از تحولات صورت می گیرد و به منزله تایید آن از سوی «انتخاب» نیست.

محمد أبو رزق در الخلیج آنلاین نوشت: همزمان با آشکار شدن دیدگاه رئیس جمهور جدید ایالات متحده در مورد توافق هسته‌ای با ایران، درخواست ها برای مشارکت دولت‌های عضو شورای همکاری‌ خلیج فارس در مذاکرات با تهران افزایش می‌یابد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: این موضوع از زبان نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری‌های خلیج فارس مطرح شده و وی بر ضرورت حضور این دولت‌ها در هر گونه مذاکراتی درباره پرونده هسته‌ای ایران تاکید کرده است.

الحجرف روز جمعه ۲۴ مارس طی دیداری با مشاور وزیر خارجه چین در مقر دبیر کلی شورای همکاری‌ها در ریاض، تصریح کرد که هر مذاکره‌ای با ایران باید مساله موشک‌ها و پهپاد‌های این کشور، امنیت دریانوردی، رفتار تهران در منطقه و نیز امنیت منطقه‌ را دربرداشته باشد.

پیش از اظهارات الحجرف، عربستان، امارات و بحرین تاکید کرده بودند که دولت جدید آمریکا پیش از هر اقدامی در مورد ایران، باید با هم پیمانان خود مشورت کند.

رئیس جمهور فرانسه هم در گفتگویی در ژانویه گذشته تصریح کرد که مذاکره با ایران مستلزم حضور شرکای فرانسه در منطقه از جمله عربستان سعودی است. در مقابل، ایران مخالف هر گونه مشارکت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در مذاکرات هسته‌ای است.

اما دولت بایدن مخالفتی با حضور دولت‌های حاشیه خلیج فارس در مذاکرات با ایران ندارد، همانطور که وزیر خارجه آمریکا آنتونی بلینکن طی جلسه‌ای در کنگره تاکید کرد که دولت بایدن این دولتت ها و نیز و اسرائیل را در مذاکرات با ایران داخل می‌کند.

عبدالعزیز سلطان، نویسنده کویتی بر این عقیده است که دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس به چند دلیل به توافق هسته‌ای اهمیت می‌دهند، که مهمترین آن، سیاست‌های منطقه‌ای تهران و برنامه‌های موشکی آن است که به وسیله آن، پالایشگاه‌های سعودی توسط حوثی‌ها هدف گرفته شد.

طبق گفته سلطان، تاسیسات هسته‌ای ایران به دولت‌های حاشیه خلیج فارس نزدیک است و همین مساله دبیر کل شورای همکاری‌ها را بر آن داشته تا خواستار حضور دولت‌های عضو این شورا در توافق هسته‌ای باشد، تا به این وسیله اشتباهاتی که در دوره ریاست جمهوری اوباما اتفاق افتاده، جبران شود.

به عقیده این تحلیلگر سیاسی، یک توافق بین المللی و منطقه‌ای در مورد مشارکت دولت‌های حاشیه خلیج فارس در مذاکرات با ایران وجود دارد، بویژه در بین متحدان اروپایی دولت‌های شورای همکاریها، یعنی ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه.

وی می‌افزاید: ایران پیش از این با مشارکت دولت‌های حاشیه خلیج فارس موافق بود، اما در حال حاضر با این مساله مخالفت دارد، چرا که می‌خواهد برتری منطقه‌ای خود را حفظ کند. ایران توانسته است نزدیک به ۸۰ درصد به ساخت بمب اتمی نزدیک شده و سلاح موشکی و پهپادی خود را توسعه بخشد، از این رو، دولت‌های حاشیه خلیج فارس احساس خطر شدیدی می‌کنند و خواستار ورود به توافق هسته‌ای هستند.

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، جان بولتون هم بر ضرورت حضور دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس در مذاکرات با ایران در خصوص توافق هسته‌ای جدید تاکید کرده است. وی حق دولت‌های منطقه و از جمله دولت‌های حاشیه خلیج فارس می‌داند که خواستار توضیح درباره دلیل اجازه واشنگتن به تهران برای غنی سازی اورانیوم باشند، در حالی که دیگر دولت‌های منطقه چنین حقی ندارند.

بولتون می‌گوید: «دولت‌هایی مثل امارات و عربستان خواهند گفت: ما غنی سازی اورانیوم انجام نمی‌دهیم، پس چرا به ایرانی‌ها چنین اجازه‌ای داده شده؟ این سوالی است که باراک اوباما به آن پاسخی نداد و نمی‌تواند بدهد، از این رو، معتقدم که حضور دولت‌های منطقه در توافق هسته‌ای با ایران اتفاق خوبی است».

در ایران، صدا‌هایی شنیده شده که از مشارکت دولت‌های حاشیه خلیج فارس در مذاکرات در خصوص پرونده هسته‌ای استقبال می‌کنند و این مهم از زبان رئیس جمهور سابق، محمود احمدی نژاد مطرح شد. به گفته احمدی نژاد «هیچ مشکلی در مشارکت عربستان در توافق هسته‌ای ایران وجود ندارد، همچنانکه توافق ۲۰۱۵ وین موفق نبوده است».

احمدی نژاد در گفتگو با روسیا الیوم گفت: «لازم است مشکلات منطقه از طریق دولت‌های منطقه حل شود».

طبق اظهارات رئیس جمهور سابق ایران، این کشور مشکلی با مشارکت دولت‌های حاشیه خلیج فارس در پرونده هسته‌ای ندارد.

این در حالی است که برخلاف گفته‌های احمدی نژاد، دیگر مسئولان ایرانی موافق حضور دولت‌های حاشیه خلیج فارس در مذاکرات پرونده هسته‌ای ایران نیستند.

نظرات بینندگان