arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۰۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۹ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
مجری مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا:

چندکشور مایل به همکاری در تست بالینی واکسن برکت هستند

مجری مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا گفت: کشورهای اطراف تمایل دارند وارد مرحله (فاز) سوم کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا به نام "کوو ایران برکت" شوند. وی ادامه داد: در صورت انعقاد قرارداد و عبور موفقیت آمیز این واکسن از مرحله سوم تست انسانی، این کشورها می توانند از این واکسن در واکسیناسیون عمومی خود نیز استفاده کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: مجری مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا گفت: کشورهای اطراف تمایل دارند وارد مرحله (فاز) سوم کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا به نام "کوو ایران برکت" شوند.

دکتر محمدرضا صالحی  اظهار داشت: شرکت شفا فارمد و مجموعه برکت در حال بررسی درخواست این کشورها هستند تا در صورت امکان برخی از کشورهای اطراف وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن شوند.

وی ادامه داد: در صورت انعقاد قرارداد و عبور موفقیت آمیز این واکسن از مرحله سوم تست انسانی، این کشورها می توانند از این واکسن در واکسیناسیون عمومی خود نیز استفاده کنند.

۱۰۰ داوطلب وارد مرحله دوم کارآزمایی بالینی شدند

صالحی گفت: کمتر از ۱۰۰ داوطلب دوز اول مرحله دوم تست انسانی واکسن را دریافت کردند، به عبارتی این تعداد وارد مرحله دوم کارآزمایی بالینی این واکسن ایرانی شدند.

وی، تعداد داوطلبان مرحله دوم تست انسانی واکسن را ۲۸۰ نفر اعلام کرد و ادامه داد: مابقی داوطلبان نیز به تدریج وارد مرحله دوم تست انسانی خواهند شد.

صالحی بیان داشت: به احتمال فراوان تا اوایل اردیبهشت ماه گزارش نتایج مرحله دوم به وزارت بهداشت ارسال می شود تا آماده ورود به مرحله سوم تست انسانی این واکسن ایرانی شویم.

وی در مورد آماده سازی تولید انبوه واکسن اظهار داشت: خطوط تولید نیمه صنعتی و صنعتی در حال آماده سازی نهایی برای تولید انبوه واکسن پس از تاییدیه های نهایی هستند.

بی خطری واکسن ایرانی مشخص شد

صالحی در مورد بی خطری واکسن کرونا ایرانی گفت: بی ضرری و کم عارضه بودن واکسن در مرحله اول تا حد زیادی مشخص شد. تاکنون هم که حدود ۱۰۰ داوطلب واکسن را تزریق کردند که به غیر از عوارض خفیف، دچار عارضه جدی نشده اند.

صالحی افزود: هرچند تعیین قدرت ایمنی زایی بیشتر در مراحل دوم و سوم مشخص می شود اما با اطلاعاتی که تاکنون از مرحله اول به دست آمده است، ما را خیلی خوشبین کرد تا در مرحله دوم، نتایج چشمگیری به دست آوریم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه دوز مناسب واکسن تقریبا مشخص شده است، افزود: ایمنی زایی دوز پنج میکروگرم چشمگیرتر از سه میکروگرم بود، به عبارتی دوز مناسب پنج میکروگرم است که در مرحله اول مشخص شده است. به همین دلیل در مراحل دوم و سوم کارآزمایی واکسن از دوز پنج میکروگرم در دو مرحله استفاده می شود.

به گزارش ایرنا،‌ اجرای مرحله دوم تست انسانی واکسن ایرانی کرونا از ۲۵ اسفند ماه آغاز و فاز سوم این مطالعه هم در امتداد این مرحله اجرایی خواهد شد.

نظرات بینندگان