arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۰۳۷
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۹ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۱

ورود احمدی نژاد به ماجرای سیل در مترو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبر موشت:

محمود احمدی نژاد در نامه ای از نیکزاد وزیر راه و شهرسازی، شکیب عضو شورای شهر تهران و محرابیان دستیار ویژه خود خواست تا ضمن بررسی دقیق علل ورود حجم عظیم آب به مترو، میزان خسارات وارده و راههای جلوگیری از حوادث مشابه را به مردم و رییس جمهور اعلام کنند..

در متن این نامه آمده است؛ 

"جناب آقای مهندس نیکزاد وزیر محترم راه و شهرسازی

جناب آقای دکتر شکیب عضو محترم شورای شهر تهران

جناب آقای مهندس محرابیان دستیار ویژه رییس‌جمهور

سلام علیکم

ورود حجم عظیمی آب به کارگاه ساخت ایستگاه و سپس تونل‌های فعال مترو، علاوه بر به خطر انداختن سلامت جمع کثیری از هموطنان عزیز و ایجاد نگرانی شدید در مردم، موجب ایراد خسارات سنگین به امکانات عمومی گردید.

ضروری است به اتفاق نسبت به بررسی دقیق و علمی چگونگی و علت و عوامل بروز این واقعه و میزان خسارات وارده و ارائه راههای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه اقدام و نتایج حاصل را به مردم عزیز و اینجانب اعلام نمایید."

دستور رییس جمهور برای این سه نفر برای بررسی موضوع درحالی مطرح می شود که در زمان بحران چالش کلامی و رسانه ای دولت و شهرداری دوباره بالا گرفت؛ استانداری تهران مسوولان مترو را مقصر در این حادثه معرفی کرد و البته شهرداری هم بی سابقه بودن بارندگی و لای روبی نشدن رودخانه های برون شهری را دلیل ورود آب به کارگاه مترو و در ادامه آبگرفتگی سه ایستگاه مترو عنوان کرد.

 

همه به دنبال مقصر

شهرداری تهران درحالی گفته که این بارندگی بی سابقه بوده که سازمان هواشناسی مدعی است به شهرداری تهران هشدار بوجود آمدن سیل را داده است. عبدالرضا امیدوار شهری، مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفته: "در خصوص سیل تهران سازمان هواشناسی 3 اطلاعیه که در آن به صورت مشخص تهران ذکر شده بود و همچنین 2 اخطاریه در این خصوص در پورتال سازمان گذاشته بود. همچنین به طور ویژه دو نامه برای شهرداری ارسال کرده ایم."

مدیران شهرداری تهران در دو هفته گذشته تلاش بسیاری کردند پاسخ دولتی ها را بدهند. دیروز محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در مراسم بازگشایی سه ایستگاه آیگرفته مترو گفت: "علل وقوع حادثه را باید از دامنه البرز رسیدگی کرد که با یک بارندگی سیل به راه می افتد. براساس قوانین و مقررات مجموعه مسیر سیلاب ها ، مسیر رودخانه ها و مدیریت آن بر عهده چه کسی است ، موضوعاتی است که قانون آن را با شفافیت روشن کرده و اینکه چه کسی باید حریم آنها را رعایت کند کاملا مشخص است اما در مجموع پی بردن به علل وقوع این حادثه نیاز به کار کارشناسی دارد و موضوعی مدیریتی و تجربی است نه سیاسی."

 

مدیران سیاسی عامل ورود آب به مترو!

پیش از این وزیر کشور در ابلاغی به استاندار تهران خواستار تشکیل تیمی مرکب از کارشناسان مجرب برای بررسی علل وقوع حادثه جاری شدن سیل در متروی تهران و ارزیابی دقیق خسارات وارده شده بود.

همچنین معاون عمرانی استانداری تهران از شکایت استانداری از مترو به خاطر سوء مدیریت و حیف و میل کردن بیت‌المال خبر داده بود. محمدرضا محمودی گفت: "شهرداری تهران با توجه به سهل انگاری خود در مدیریت شهری و در انتصاب های سیاسی مدیران خود از جمله در حوزه خدمات شهری (معاون سابق خدمات شهری) ،‌ حق ندارد از بودجه ای که از سر سفره مردم برداشت می شود، این خسارات ها را جبران کند. "

حمزه شکیب، عضو شورای شهر تهران و یکی سه نفری که رییس جمهور خواسته تا جریان سیل در مترو را بررسی کنند، پیش از این از عملکرد شهرداری تهران در مدیریت بحران سیل تقدیر کرده بود. هرچند او بیش از بقیه اعضای شورای شهر دلایل ورود آب به مترو را بیان کرد.

البته شکیب یکی از منتقدان شهرداری است؛ او 20 روز پیش گفت که در سال 90 از 22 کیلومتر مترو تنها 3 کیلومتر به بهره برداری رسیده است: "بر اساس طرح جامع حمل و نقل عمومی باید سالانه 22 کیلومتر به خطوط مترو افزوده شود اما در 3 سال گذشته متوسط این افزایش 10 تا 12 کیلومتر بوده و در سال 90 تنها 3 کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است."

با این حال اکنون نیمه غربی خط 4 مترو کژدار و مریز به چرخه حمل و نقل عمومی شهر بازگشته است؛ هرچند به گفته مدیران شهری، 21 میلیارد تومان خسارت دیده است.


نظرات بینندگان