arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۰۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۳ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۰

خانواده‌ها نسبت به اختلال اوتیسم کودکان حساس باشند

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران با تاکید بر اینکه باید نسبت به اختلال اوتیسم کودکان حساس بود گفت: خانواده‌ها برای بررسی اختلال اوتیسم کودکان از سن ۲ تا ۵ سال به سامانه غربالگری بهزیستی مراجعه کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران با تاکید بر اینکه باید نسبت به اختلال اوتیسم کودکان حساس بود گفت: خانواده‌ها برای بررسی اختلال اوتیسم کودکان از سن ۲ تا ۵ سال به سامانه غربالگری بهزیستی مراجعه کنند.

سید احمد خادم همزمان با روز جهانی آگاهسازی اوتیسم (۱۳ فروردین) اظهار داشت: خانواده ها سامانه غربالگری بهزیستی به آدرس autism.behzisti.net مراجعه کنند و در آنجا به ۱۰ سوال موجود براساس پرسشنامه پاسخ دهند اگر جواب سه سوال مثبت بود می توانند نسبت به وجود این اختلال در کودکانشان در این مرحله فقط حساس شوند.


معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران تاکید کرد: خانواده ها می توانند بعد از این آزمون به نزدیکترین پایگاه تشخیص اختلال اوتیسم که توسط سامانه معرفی شده (۸ پایگاه در استان تهران) مراجعه و از طریق آن پایگاه به تشخیص قطعی توسط کارشناسان و مسئولان اقدام کنند.


وی اضافه کرد: اگر در مراحل تشخیص مشخص شود که کودک به اختلال اوتیسم دچار است همانجا گواهی جهت ارائه به کمیسیون تعیین و نوع شدت معلولیت صادر می شود و پس از آن می توانند بعد از تشکیل پرونده درخواست استفاده از خدمات موجود را ارائه و از آن بهره مند شوند.
خادم خاطر نشان کرد: علایم این اختلال از ۱۸ ماهگی بروز و در ۲۴ ماهگی قابل تشخیص است از این رو خانواده ها باید نسبت به این اختلال حساسیت نشان دهند.


وی با بیان اینکه ۷۴۰ کودک اوتیسمی در تهران از خدمات دریافت می کنند گفت: ۱۴ مرکز به افراد دارای اختلال طیف اتیسم در رده سنی ۲ تا ۱۸ سال هر روز از ساعت ۸ تا ۱۳ خدمات تخصصی ارائه می دهند.


معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران افزود: کلیه مراکز اوتیسم این استان از بخش خصوصی هستند و از بهزبستی یارانه دریافت می کنند، سهم خانواده جهت پرداخت هر فرد دارای اختلال طیف اتیسم ۲۵۸ هزار تومان و سهم دولت ۸۰۰ هزار تومان است که امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته این مبلغ نیز افزایش یافته است.


وی ادامه داد: مراکز اوتیسم دارای کادر تخصصی روانشناس، کاردرمانی و گفتاردرمانی و... است.
خادم با بیان اینکه از سال گذشته نسبت به وضعیت کرونایی آموزش ها در مراکز افراد دارای اختلال طیف اوتیسم به صورت مجازی نیز ارائه می شد گفت: با شیوع کرونا خدمات در این مراکز هم بصورت حضوری و هم مجازی با توجه به رنگ بندی مناطق استان و نیاز و درخواست خانواده ها صورت گرفته است.


وی گفت: با وجود شرایط کرونای موجود در کشور کلیه مراکز در صورت پرداخت حقوق و مزایای پرسنل یارانه کامل بر اساس توانخواه موجود دریافت کرده اند.
معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران به شعار امسال با عنوان " فراگیری در محیط کار چالش ها و فرصت ها در جهانی پسا همه گیر" در روز آگاه سازی با روز جهانی اوتیسم اشاره کرد و گفت: برنامه های مختلفی از سوی مراکز غیردولتی اوتیسم و سازمان های مردم نهاد به صورت غیرحضوری با استفاده از ظرفیت فضای مجازی در عناوین مختلف از جمله معرفی اختلال و سامانه غربالگری و تشخیص اختلال اوتیسم و خدمات سازمان بهزیستی به گروه های هدف اجرا می شود.

اوتیسم نوعی اختلال عصبی و رشدی است که در آنها، رشد و تحول صحیح مغز یا دستگاه عصبی مرکزی مختل می شود. این اختلال در دو زمینه رفتاری از جمله نقص در ارتباط اجتماعی و رفتارها، علایق یا فعالیت های تکراری و محدود بروز می کند.
ارتباط برقرار نکردن با دیگران و دنیای خارج، ناتوانی در گفتار، نداشتن ارتباط چشمی، حرکات تکراری، پریدن، خنده و گریه، نگرانی و ترس بی دلیل، دادن پاسخ های غیر معمول به افراد، دلبستگی به اشیا و یا مقاومت در مقابل تغییر و حساسیت های غیر معمول در حواس پنجگانه برخی از نشانه های اوتیسم است که در همه افراد نیز یکسان نیست.


شدت اختلال طیف اوتیسم بر اساس نقص های موجود در ارتباط اجتماعی و روند رفتارهای محدود و تکراری در سه سطح ۱ نیازمند حمایت، سطح ۲ نیازمند حمایت زیاد و سطح ۳ نیازمند حمایت بسیار زیاد، تعیین می شود.


 ایرنا

نظرات بینندگان