arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۰۷۳۸
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۶ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۰

هاآرتص: برکناری اسد عملی نیست

هاآرتص در مقاله‌ای نوشت: اختلاف‌نظرهایی میان آمریکا و "اسرائیل" درباره برخی مسایل که مهمترین آنها آینده سوریه است، وجود دارند و"اسرائیل" معتقد است بشار اسد (رئیس جمهور سوریه) جنگ را فیصله داد و مساله برکناری او غیر قابل اجرا است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: یک روزنامه عبری زبان با اشاره به وجود اختلاف‌نظرهایی میان آمریکا و رژیم صهیونیستی نوشت: "اسرائیل" معتقد است اسد جنگ را فیصله داد و مساله برکناری او غیر قابل اجرا است.

آموس هرئیل، نویسنده روزنامه عبری زبان هاآرتص در مقاله‌ای نوشت: اختلاف‌نظرهایی میان آمریکا و "اسرائیل" درباره برخی مسایل که مهمترین آنها آینده سوریه است، وجود دارند و"اسرائیل" معتقد است بشار اسد (رئیس جمهور سوریه) جنگ را فیصله داد و مساله برکناری او غیر قابل اجرا است.

هرئیل در ادامه مقاله خود نوشت: واشنگتن که در حال بهبودی از چهار سال عجیب و غریب ریاست جمهوری دونالد ترامپ است، به تدریج به عملکرد نسبتا منظم خود برمی‌گردد و این تنها مربوط به واکسن‌های کرونا نیست، این واکسن‌ها اکنون به شکل استانداردی در سراسر آمریکا توزیع می‌شوند.

در ادامه مقاله یاد شده آمده است: از حدود یک ماه قبل دولت جدید جو بایدن سندی را با عنوان «راهنمای موقت راهبرد امنیت ملی» صادر کرد، این سند کوتاه ۱۸ صفحه‌ای در واقع نوعی پیش‌نویس موقت است که چالش‌های پیش‌روی آمریکایی‌ها در سیاست خارجه و نیز به صورت غیر مستقیم اولویت‌های رسیدگی به آنها را شرح داده است.

در این سند چین تهدید استراتژیک اصلی آمریکا عنوان شده و پس از آن روسیه قرار دارد. در سند یاد شده تنها یک بار به رژیم صهیونیستی اشاره شده و به دیگر هم‌پیمانان آمریکا در منطقه همانند عربستان و مصر اصلا اشاره‌ای نشده است.

همچنین در ادامه مقاله یاد شده آمده است: دولت بایدن در راستای تعیین میزان درست حضور نظامی خود در خاورمیانه برای مقابله با تروریسم القاعده و داعش و مقابله با آنچه "تخاصم ایران" خوانده می‌شود، تلاش خواهد کرد.

هاآرتص در ادامه پایبندی آمریکا به امنیت رژیم صهیونیستی را "جدی" توصیف کرد اما دولت آمریکا تاکید کرد، نیروی نظامی راه‌حل مشکلات منطقه نیست و به دوستان آمریکا هرگز اجازه داده نخواهد شد از قدرت به شکلی که ارزش‌هایشان نقض شوند، استفاده کنند.

این روزنامه عبری زبان افزود: با بررسی این سند این باور تقویت می‌شود که دولت جدید آمریکا صرف نظر از ادامه یافتن موضعگیری فزاینده در برابر چین، برای ایجاد تحولی تقریبا کامل در میراث مشکوک به جا مانده از رئیس جمهوری سابق در حوزه روابط خارجه تلاش می‌کند اما بایدن و دولتمردانش در مورد خاورمیانه به شکل جدی تنها برای مداخله محدود تلاش می‌کنند.

همچنین این سند نشان می‌دهد، دولت بایدن ایران را یک مشکل می‌داند اما از نظر این دولت، ایران به یک رسیدگی متمرکز و نه یک استراتژی همه جانبه نیاز دارد و با توجه به تنش‌ها میان آمریکا، چین و روسیه، این پاسخ هرگز بخشی از سیاست هماهنگ با سایر قدرت ها نخواهد بود.

هاآرتص در ادامه نوشت: با توجه به فاصله موجود در روابط میان بایدن و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر "اسرائیل"، به نظر می رسد دستکم تا زمانی که دولت جایگزین تشکیل نشود، تاثیر "اسرائیل" محدود خواهد بود.

این روزنامه عبری زبان افزود: اسرائیل باید محدودیت‌های خود را بشناسد، حملات متعدد در چارچوب نبرد میان جنگ‌ها و نیز توافق‌های عادی سازی با کشورهای عرب حوزه خلیج (فارس) جایگاه آنها را بهبود می‌بخشند اما تحولی استراتژیک را به کل منطقه تحمیل نمی‌کند، ترامپ در تسلیم کردن ایران و در هم شکستن اراده آن موفق نبود و به نظر می‌رسد توافق هفته قبل تهران با دولت چین، حمایت اقتصادی قوی را برای این کشور در سال‌های آینده فراهم می‌کند.

 

نظرات بینندگان