arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۱۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۲۱ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۰

ادامه تنش ها بین روسیه و ناتو؛ مسکو بیش از ۱۰ ناو وناوچه را از دریای خزر به دریای سیاه منتقل می کند

در شرایطی که تنش ها بین روسیه و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به اوج خود در ماههای اخیر رسیده است، روسیه بیش از ۱۰ ناو جنگی و ناوچه های موشک انداز را برای شرکت در رزمایش بزرگ از دریای خزر به دریای سیاه منتقل می کند. در رزمایش واحدهای دریایی روسیه در دریای سیاه، چندین فروند هواپیمای نظامی و بالگرد، مجموعه های پدافند هوایی شرکت می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: در شرایطی که تنش ها بین روسیه و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به اوج خود در ماههای اخیر رسیده است، روسیه بیش از ۱۰ ناو جنگی و ناوچه های موشک انداز را برای شرکت در رزمایش بزرگ از دریای خزر به دریای سیاه منتقل می کند.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، روابط عمومی حوزه نظامی جنوب روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد: بیش از ۱۰ فروند ناوهای هوابرد و ناوچه های موشک انداز و ناوشکن و کشتی های پشتیبانی در حال انتقال از دریای خزر به دریای سیاه برای شرکت در رزمایش بزرگ هستند.

این ناوها و ناوچه ها با همکاری با واحدهای دریایی ناوگان دریای سیاه روسیه، در رزمایش شرکت خواهند کرد.

در رزمایش واحدهای دریایی روسیه در دریای سیاه، چندین فروند هواپیمای نظامی و بالگرد، مجموعه های پدافند هوایی شرکت می کنند.

در این رزمایش، واحدهای شرکت کننده، تاکتیک های برای دفاع دربرابر حملات هوایی دشمن فرضی و دفاع از مناطق ساحلی و نیز حمله به دشمن با توپ و موشک را تمرین می کنند.

پیشتر وزارت امور خارجه روسیه از افزایش تحرکات ناتو در محدوده آبی تحت کنترل اوکراین در دریای سیاه خبر داد.

به دنبال تشدید تنش ها میان روسیه و ناتو و متشنج شدن اوضاع اوکراین که احتمال دخالت ناتو در حوادث این کشور وجود دارد، وزیر دفاع روسیه روز سه شنبه دستور آغاز آزمایش آمادگی رزمی نیروهای مسلح این کشور را صادر کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی ویژه وزارت دفاع روسیه، سرگئی شایگو دستور آغاز آزمایش آمادگی رزمی ارتش روسیه را صادر کرد که تا پایان ماه آوریل جاری (۱۰ اردیبهشت) ادامه خواهد داشت.

در چارچوب این برنامه نظامی گسترده، همه نیروهای مسلح روسیه مستقر در خاور دور، جزیره ساخالین و شبه جزیره کامچاتکا تا منطقه کالینین گراد در غرب روسیه و منطقه قفقاز شمالی و کریمه این کشور شرکت می‌کنند.

در مجموع قرار است چهار رزمایش بزرگ در این ماه در روسیه برگزار شود.

وزیر دفاع روسیه دستور داده است در این رزمایش‌ها، امنیت و شرایط تحرکات نظامی با کیفیت خوب کاروان‌های تسلیحات سنگین و تجهیزات نظامی ارتش روسیه تامین شود.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه به تعداد نیروهای نظامی شرکت کننده در رزمایش‌ها اشاره نشده است، اما باتوجه به اینکه گفته شده همه نیروهای ارتش روسیه در آن شرکت می‌کنند احتمالا ۹۰۰ هزار نیرو در این برنامه‌ها شرکت دارند.

کارشناسان همزمانی رزمایش‌های روسیه با تشدید تنش‌های این کشور با اوکراین، ناتو و غرب را با یکدیگر مرتبط می‌دانند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، تنش ها در دونباس میان جدایی طلبان و دولت اوکراین از یکشنبه گذشته اوج گرفته است.

ولادیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین روز دوشنبه طی یک مکالمه تلفنی با دبیرکل ناتو ینس استولتنبرگ، گفته بود که تنها با ورود اوکراین به سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می‌توان به پایان درگیری در دونباس خاتمه داد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در مورد این اظهارات رییس جمهوری اوکراین امروز در مورد پیوستن به ناتو واکنش نشان داد و گفت: پیوستن این کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) تنها اوضاع این کشور را وخیم‌تر می‌کند.

به گزارش ایرنا، پسکوف در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه درباره پیوستن اوکراین به ناتو باید نظر مردم این کشور را خواست، تصریح کرد: پیوستن اوکراین به ناتو این کشور را دچار چالش‌ها و مشکلات بیشتری می‌کند.

وی گفت: اگر نظر چندین میلیون نفر از مردم در جمهوری های خودخوانده را هم جویا شوید، در این صورت خواهید فهمید که عضویت در ناتو برای این جمهوری‌ها قابل اجرا نیست.

آمریکا و ناتو بر حمایت از اوکراین در برابر روسیه تاکید کرده‌اند.

ناتو برای برگزاری رزمایش بزرگی با شرکت اوکراین و پنج کشور دیگر در پهنه آبی دریای سیاه در ماه‌های آوریل و می (فروردین و اردیبهشت ) آماده می‌شود که گفته شده سناریوی ضد روسیه دارد.

کاخ سفید روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد جو بایدن در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر زلنسکی بر حمایت ناگسستنی آمریکا از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در مواجهه با تهاجم مداوم روسیه در دانباس و کریمه تاکید کرد.

در جریان جنگ داخلی در شرق اوکراین میان نیروهای این کشور و جدایی طلبان روس تبار که یک سال پیش با آتش بس میان دو طرف متوقف شد، در مجموع نزدیک به ۱۴ هزار نفر اکثرا غیرنظامی جان خود را ازدست دادند.



نظرات بینندگان