arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۱۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۱ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱

توریست های عرب کجا سر کیسه را شل می کنند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرانلاین نوشت: کشورهای عربی به دلیل برخورداری از ثروت سرشار و باد آورده نفت همواره پر از توریست های دست به جیبی است که به دنبال جایی برای خرج کردن پولهایشان می گردند.
این گردشگران که طبیعت کشورهای خود را به دلیل گرمی و خشکی نمی پسندند عاشق مناظر زیبا کوهستان ، جنگل ،اسکی و..... هستند تفریحاتی که در ممالک خود مثل قطر یا عربستان از محالات است.
اما این گردشگران خصوصیت های دیگری هم دارند که این خصوصیت برای کشور ما یک مزیت محسوب می شود.
این خصوصیت نوع فرهنگ خاص آنهاست که متاثر از دین اسلام است و بر اساس آن رفتارهای این گردشگران با استانداردهای اروپایی گردشگری همخوانی ندارد.
رعایت حجاب و خوردن غذای حلال و رفتارهای دیگر از جمله خصوصیتهاییست که در اروپا و دیگر نقاط غیر مسلمان آسیا علیرغم برنامه ریزی های گسترده چندان به آن بها داده نمی شود.
اما این موضوع در کشور ما جزو بدیهیات است . اما کشور ما برای جذب گردشگر عرب با رقبای گردن کلفتی رو در روست.
کشورهایی که تا ما در خواب و خیال آمارهای گردشگران ورودی و نفر- سفر هستیم گوی رقابت را از ما ربوده اند.
ترکیه ؛ بهشت گردشگران عرب
تشابه فرهنگی میان کشورهای عرب با ترکیه یکی از مهم‌ترین عواملی است که سبب انتخاب ترکیه توسط عرب‌ها به عنوان یک مقصد توریستی درروزهای تعطیل می‌شود.
به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی و به نقل از روزنامه حریت، مقامات رسمی و نمایندگان آژانس‌های تورگردانی که از کشورهای عرب عمان، کویت ، قطر ، سعودی و امارات به ترکیه رفته‌اند، دربیان این که چرا شهروندان عرب، ترکیه را به عنوان مقصد برتر سفرهای خود انتخاب میکنند،غذا، تاریخ مشترک، شباهتهای مذهبی و زیبایی های طبیعی متفاوت را مهمترین انگیزه می دانند.
این مقامات و نمایندگان که در روزهای جاری در ترکیه و در سواحل دریای سیاه به سر می‌برند، اعلام کرده‌اند که با ملاقات نخست وزیر ترکیه و مقامات عرب و نیز با برنامه ریزی‌های انجام شده در همکاری با خطوط هوایی ترکیه و نیز شورای آژانس‌های توریستی خاورمیانه و ترکیه، زمینه ی لازم برای توسعه همکاری‌ها و سرمایه گذاری‌ها فراهم شده است.
بنا به همین گزارش "سری کومار"یک مقام فعال از آژانس مسافرتی رسمی در ابوظبی گفته است که آژانس وی سالانه دو یاسه بار درسال تورهایی را روانه ترکیه می‌کند و این علاقه از سوی عرب‌ها به ترکیه طی 15 سال فعالیت و همکاری مشترک همچنان روند افزایشی داشته است.
به گفته وی تورها عمدتا به استانبول و بورسا و یلووا می‌روند و سفر به بسفر و نواحی تاریخی کشور نیز برای مردم امارات بسیار جذابیت دارد.
برای توریست های عربستان سعودی بیشتر علاقه عمومی به طبیعت وزیبایی‌های طبیعی این کشور مطرح است." محمد نسیر" از فعالان آژانس‌های توریستی می‌گوید:«ترکیه کشور زیبایی برای مردم عربستان سعودی است .علاوه بر این سفر به این کشور نیازمند صدور ویزا و مراحل اداری خاصی نیست واین نخستین عامل کشش و توجه مردم سعودی به این کشور است. درعین حال ما دریک منطقه جغرافیایی و بسیار نزدیک به هم زندگی می‌کنیم و این نیز عامل مهمی است.»
نسیم سید "از کشور کویت نیز معتقد است که دلیل جذابیت ترکیه برای مردم کویت که سالانه با خانواده‌های خود به آنجا می‌روند، آن است که کشوری است مسلمان و دسترسی به خوراک حلال درهمه شهرهای آن آسان است. علاوه براین آثار تاریخی به جا مانده از دوران سلطنت عثمانی نیز برای کشورهای عرب و تاریخ مشترک آن با ترکیه بسیار جذابیت دارد. آب و هوا و خوراک‌های خوش‌مزه نیز عامل دیگر در این زمینه عنوان شده است

هنر درخدمت جذب گردشگر
از تلاشهای اساسی ترکیه برای جلب گردشگر توجه ویژه به مناظر و جذابیتهای گردشگری ترکیه در غالب سریالهای رومانتیک ترکی است که به طور گسترده از شبکه های عربی پخش می شود.
سریالهای از جنس عشق ممنوع که از ماهواره های فارسی زبان نیز پخش می شود در کشورهای عربی طرفداران زیادی دارد به نحوی که مانند محصولات بالیوود ، خوانندگان عرب ترانه هایشان را با صحنه های این سریالها به کلیپ تبدیل می کنندو این نشاندهنده نفوذ فرهنگی ترکیه در این کشورهاست. البته ما نیز اکثرا با برخی از سریالهای خود مثل یوسف پیامبر در مارکت هنری کشورهای عربی حضور داریم اما حضور ما بسیار کم رنگ تر از ترکیه است.
مالزی برنامه ریزی بلند مدت برای جیب عربها
مالزی برای جذب گردشگران مسلمان عرب دست اقدام به پخش آگهی های تبلیغاتی به زبان عربی هم می کند.دولت مالزی تلاش های زیادی می کند تا شمار گردشگران خارجی در این کشور را افزایش دهد.
مالزی که یک کشور اسلامی است و زیرساخت های زیادی برای جذب گردشگران مسلمان دارد ،سرمایه گذاری زیادی می کند تا همچنان شمار گردشگران ورودی به این کشور را افزایش دهد.
در ده سال گذشته تعداد گردشگران خارجی در مالزی تقریبا چهار برابر شده است. در سال هزار و نهصد و نود هشت شمار گردشگران درمالزی پنج میلیون و پانصد هزار نفر بود اما درسال دوهزار وهشت شمار آنها به بیست و دو میلیون نفر رسید و چهارده میلیارد دلار درآمد برای این کشور داشت.
زنان مسلمان هم می گویند در کشور مالزی از اینکه با حجاب باشند احساس نگرانی ندارند و راحت هستند چون دیگر کسی به عنوان یک زن با حجاب به آنها خیره نمی شود.عزیزان نورالدین معاون سازمان گردشگری مالزی می گوید: گردشگران عربی بیشترین پول ها را در مالزی خرج می کنند از این رو سازمان گردشگری مالزی به شدت علاقه دارد تا این گردشگران بیشتر به مالزی سفر کنند.
هتل های مالزی برای جذب گردشگران عربی در زمان اوج سفرها، کارکنان مسلط به زبان عربی را افزایش می دهد علاوه بر آنکه شبکه های تلویزیونی عربی بیشتری را از طریق ماهواره دریافت می کنند.
مزیتهای ما
توریسم پزشکی و سلامت ، اکوتوریسم (توریسم جنگلی وکوهنوردی و اسکی)، توریسم شکار(شکار شاهین و هوبره)و توریسم مذهبی (برای گردشگران شیعه مذهب) از جمله نقاط قوت ما در برابر ترکیه و مالزی است در مقابل ضعف زیر ساختهای گردشگری مثل هتلها و نبود کشتی های تفریحی در سواحل شمال شلوغی و گاه کثیفی محیط زیست از جمله عیبهای بزرگ ما در این عرصه است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
منصور
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
1
3
میدونم نظرمو منتشر نمیکنی
چون تاحالا فقط یه بار که ازتون تعریف کردم نظرمو منتشر کردین
ولی فقط بگم نوش جونشون اگه اونا با پول نفتشون خوش میگذرونن ما باپول نفتمون چیکار میکنیم؟!
نظرات بینندگان