arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۱۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۳ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۰

نفت ایران به بازار جهانی نزدیک شد

مذاکرات غیرمستقیم هفته گذشته در وین آغاز شد و از سوی مقامات موفقیت آمیز ارزیابی شد که فصل جدیدی را در تلاش برای حفظ توافق هسته ای ایران گشود. تهران و دولت جدید آمریکا اعلام کرده اند آماده اند مذاکرات را برای رفع تحریمهای آمریکا و بازگشت صنعت نفت ایران به فعالیت عادی خود آغاز کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: با آغاز مذاکرات غیرمستقیم برای احیای برجام،کارشناسان پیش بینی کردند که قدم های ایران برای ورود به بازار جهانی نفت تندتر شده است و احتمال حضور ایران در بازار جهانی و افزایش تولید دور از ذهن نیست.

مذاکرات غیرمستقیم هفته گذشته در وین آغاز شد و از سوی مقامات موفقیت آمیز ارزیابی شد که فصل جدیدی را در تلاش برای حفظ توافق هسته ای ایران گشود. تهران و دولت جدید آمریکا اعلام کرده اند آماده اند مذاکرات را برای رفع تحریمهای آمریکا و بازگشت صنعت نفت ایران به فعالیت عادی خود آغاز کنند. با این حال ایران تاکید کرده که آمریکا باید نخست تحریمها را رفع کند.

به گزارش اویل پرایس، اگر این مذاکرات به رفع تحریمها و بازگشت نفت ایران به بازار منتهی شود، اوپک که در حال حاضر تولیدش را برای تقویت قیمتها محدود کرده است، ممکن است با مشکل روبرو شود اما این مشکل ممکن است به حدی که برخی تصور می کنند بزرگ نباشد. ایران در حال حاضر میزان نفت بیشتری از آنچه آمار رسمی نشان می دهند، صادر می کند که عمده آن به مقصد چین است. پس از رفع تحریمها، آمار صادرات روشنتر خواهد شد. شاید مشکل بزرگتر برای تولیدکنندگان نفت آمریکا این باشد که صادرات نفت ایران به هند آغاز خواهد شد و جای بخشی از نفت آمریکا را می گیرد. هند پس از توقف خرید نفت ایران به دلیل تحریمهای واشنگتن، به واردات نفت آمریکا پرداخت.

افزایش تولید و صادرات نفت ایران در زمانی کوتاه

در این رابطه مرتضی بهروزی فر - کارشناس ارشد حوزه انرژی به ایسنا گفت: ورود ایران به بازار جهانی بستگی به نتیجه مذاکرات دارد و اگر چنین اتفاقی محقق شود تاثیرات بسیار خوبی را شاهد خواهیم بود لذا امیدواریم تحریم ها سریع تر برداشته شود و ایران مشکلی برای فروش و انتقال نفت نداشته باشد.

وی با بیان اینکه همانطور که در گذشته و در دور قبلی که برجام اتفاق افتاد شاهد بودیم ظرف شش ماه ایران توانست میزان تولید نفت خود را افزایش دهد و بدون مشکل صادرات نفت را آغاز کند، بنابر این تحقق این امر از نظر فنی امکان پذیر است، گفت: با توجه به تجربیات گذشته ایران بی شک در زمانی کوتاه می توانیم میزان تولید و صادرات را افزایش و به بیش از دو میلیون بشکه برسانیم.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با تاکید بر اینکه ورود به بازار و اینکه بتوانیم مشتریان خودمان را جذب کنیم امری دور از ذهن نیست چراکه هر مصرف کننده ای ترجیح می دهد از منابع متعددی نیاز نفتی خود را برطرف کند و با این کار وابستگی خود را به یک کشور خاص کاهش می دهد، تصریح کرد: قطعا ورود ایران به بازار به نفع چین و هند خواهد بود و این یک بازی برد برد بین دو کشور است.

به گفته بهروزی فر در هنگام ورود میتوان تمهیداتی را درنظر گرفت که کشور ها تشویق به خرید نفت از ایران شوند و باتوجه به اینکه ایران قبلا در این رابطه تجربه دارد نگرانی در خصوص ورود به بازار و جذب مشتری وجود ندارد.

وی با اشاره به وضعیت قیمت ها پس از ورود ایران به بازار نفت گفت: کشورهای تولید کننده به دنبال قیمت های بالا هستند و اینکه یک جنگ قیمتی اتفاق بیفتد و ورود ایران موجب ایجاد این جنگ شود به طوری که تولید کنندگان قیمت ها را کاهش دهند بعید است.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با بیان اینکه وحدت اوپک پلاس گویای این است که کشورهای تولیدکننده به دنبال قیمت های بالای ۵۰ دلار هستند، لذا حتما توافقاتی خواهند داشت که جا برای ایران باز شود، گفت: در حال حاضر بازار نفت شرایط بدی را سپری می کند، رکود ناشی از کرونا، کاهش مصرف و مشکلاتی که در این راستا به وجود آمده مشکلاتی را برای بازار نفت به وجود آورده است.

بهروزی فر اظهار کرد: با این وجود کشورهای عمده تولید کننده نیز مشکلات متعدد مالی دارند و تمایلی برای کاهش قیمت نفت وجود ندارد لذا نگرانی برای کاهش قیمت ها وجود ندارد.

 

 

نظرات بینندگان