arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۲۰۳۱
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۲۲ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۰

ارسال لايحه دوفوريتی به مجلس برای دائمی كردن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

محمدباقر نوبخت رئيس سازمان برنامه و بودجه در دهمين گفت‌وگوي اينستاگرامي خود، خطاب به گفت: نگراني بابت متناسب‌سازي حقوق بازنشستگان لشگري، كشوري و تامين اجتماعي در سال جاري وجود ندارد و منابع لازم براي آن پيش‌بيني شده است؛ در همين راستا نيز قرار است بنا به درخواست بازنشستگان محترم، به‌زودي لايحه‌اي در رابطه با دائمي شدن متناسب‌سازي حقوق بازنشستگان به مجلس ارائه شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون رئيس جمهور با ارائه گزارشي از روند اجراي متناسب سازي حقوق بازنشستگان لشكري و كشوري و تامين اجتماعي با شاغلين؛ از تلاش براي تدوين لايحه‎اي دو فوريتي به منظور دائمي كردن اين موضوع خبر داد و ابراز اميدواري كرد كه در مجلس به تصويب نمايندگان برسد.

محمدباقر نوبخت رئيس سازمان برنامه و بودجه در دهمين گفت‌وگوي اينستاگرامي خود، خطاب به گفت: نگراني بابت متناسب‌سازي حقوق بازنشستگان لشگري، كشوري و تامين اجتماعي در سال جاري وجود ندارد و منابع لازم براي آن پيش‌بيني شده است؛ در همين راستا نيز قرار است بنا به درخواست بازنشستگان محترم، به‌زودي لايحه‌اي در رابطه با دائمي شدن متناسب‌سازي حقوق بازنشستگان به مجلس ارائه شود.

معاون رئيس جمهور با اشاره به اينكه متناسب سازي حقوق بازنشستگان به استناد ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه در دستور كار دولت قرار گرفته است؛ گفت: بر اين اساس دولت با پيش بيني بودجه در سال‌ اخير در اين رابطه اقدام كرد و ما با دعوت از نمايندگان بازنشستگان توانستيم طبق فرمول ارائه شده در اين مسير حركت كنيم. البته قطعا يك فرمول نمي‌توانست پاسخگوي تمامي ابعاد باشد و جامعيت نداشت. از اين رو در ادامه، متممي براي آن ارائه شد كه بتواند كاستي‌ها را پوشش دهد.

وي ادامه داد: با پيش‌بيني‌هايي كه در لايحه بودجه ۱۴۰۰ شد، بسترهاي متناسب‌سازي در قانون بودجه فراهم شده است. در آخرين جلسه‌اي كه با نمايندگان بازنشستگان داشتيم از ما خواستند تا موضوع حداكثر فاصله ۱۰ درصدي بين حقوق بازنشستگان و شاغلان و متناسب‌سازي حقوق آنها به قانوني دائمي تبديل شود. از اين رو قرار شد با تشكيل كارگروهي، در زماني بسيار كوتاه پيش نويس لايحه تدوين و به صورت دوفوريتي به مجلس ارائه شود. اميدواريم با توجه به عنايت نمايندگان مجلس اين لايحه به تصويب برسد و به قانون دائمي تبديل شود.

دكتر نوبخت با تاكيد بر اينكه در سال ۱۳۹۹ متناسب سازي حقوق بازنشستگان لشگري و كشوري انجام شد، افزود: در سال جاري نيز هيچ مشكلي در اين رابطه و تامين منابع مالي آن وجود ندارد و براي آينده نيز به طور حتم با تنظيم لايحه‌اي براي تصويب قانون متناسب‌سازي حقوق بازنشستگان پيش‌بيني و آن را ثبت خواهيم كرد.

وي در ادامه با اشاره‌ به اعتراض بازنشستگان تامين اجتماعي در خصوص نحوه اجراي همسان سازي حقوق آنان با شاغلين، توضيح داد: بر اساس بند (و) قانون بودجه، ۵۰ هزار ميليارد تومان براي متناسب سازي حقوق بازنشستگان پيش بيني شده بود كه ۳۲ هزار ميليارد تومان آن براي بازنشستگان تامين اجتماعي و ۱۸ هزار ميليارد تومان براي بازنشستگان لشگري و كشوري اختصاص داده شد. در سازمان برنامه و بودجه مبلغ مربوط به بازنشستگان لشگري و كشوري، به طور كامل توزيع كرديم و تاثير آن محسوس بود. اما در مورد ۳۲ هزار ميليارد تومان منبع متناسب سازي حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي، مسئولان مربوطه، حدود ۳۰ درصد از منابع را توزيع كردند كه در نتيجه بازنشستگان اين بخش احساس كردند كمتر دريافت كردند.

رئيس سازمان برنامه و بودجه با بيان اينكه ما براي حل مشكل بازنشستگان تامين اجتماعي در پايان سال گذشته ۶۰۰۰ ميليارد تومان در اختيار اين سازمان قرار داديم، افزود: براي سال۱۴۰۰ به جاي ۳۲ هزار ميليارد تومان ۹۰ هزار ميليارد تومان براي متناسب سازي حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي پيش بيني شده است.

وي گفت: آنچه كه براي ما مهم است اين خواهد بود كه وزارتخانه مربوطه بتواند منابع پيش بيني شده براي بازنشستگان تامين اجتماعي را به گونه‌اي توزيع كند كه با رضايتمندي همراه باشد. از اين رو به وزير كار، رفاه و تامين اجتماعي پيشنهاد دادم كه با دعوت از نمايندگان بازنشستگان تامين اجتماعي، پيشنهادات آنان در مورد توزيع منابع را دريافت و اقدام كند.

رتبه بندي فرهنگيان از ابتداي سال ۱۴۰۰ اجرايي مي‌شود

دكتر نوبخت در ادامه به جريان رتبه‌بندي فرهنگيان اشاره كرد و گفت: اين لايحه نيز از قبل در دستور كار بوده و زمان ارائه لايحه بودجه سال جاري نيز پيش‌بيني‌هاي لازم انجام شده است. بنابراين نگراني در اين رابطه وجود ندارد و هر آنچه كه لازم باشد، اجرا خواهد شد.

وي يادآور شد كه اجراي رتبه‌بندي فرهنگيان از ابتداي سال ۱۴۰۰ خواهد بود و اگر با يكي دو ماه تاخير نيز اعمال شود، به طور حتم معوقات از ابتداي فروردين محاسبه و پرداخت خواهد شد.

متناسب ‎سازي حقوق اعضاي هيات علمي دانشگاه‎هاي زير نظر وزارت علوم و وزارت بهداشت

رئيس سازمان برنامه و بودجه اشاره‌اي هم به موضوع متناسب‌سازي حقوق اساتيد و اعضاي هيات علمي وزارت علوم داشت و گفت: سال گذشته به درخواست مكرر كادر درمان و اعضاي كادر اداري وزارت بهداشت امكان استفاده از فوق‌العاده‌هاي ويژه فصل دهم قانون مديريت خدمات كشوري براي اين عزيزان فراهم شد. اما با توجه به اينكه اين پرداخت موجب تفاوت‌هايي در پرداخت‌هاي دانشگاه‌هاي وزارت علوم و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي شده بود؛ لازم بود كه متناسب‌سازي صورت بگيرد. افرادي كه در شرايط يكساني از جمله تسهيلات و رشته شغلي قرار دارند بايد پرداختي‌هاي متناسب داشته باشند. بنابراين در قانون بودجه پيش بيني‌هايي جهت رفع اين اختلاف صورت گرفته است.

دكتر نوبخت افزود: طي جلساتي با اعضاي هيات علمي وزارت علوم و وزارت بهداشت به دنبال تعيين فرمولي جهت اين متناسب‌سازي هستيم و در رابطه با آن اقدام خواهد شد. در اين جلسات كه با حضور كارشناسان سازمان برنامه و بودجه و روساي دانشگاه‌هاي منتخب در كارگروه و وزير محترم علوم برگزار شد مسئله كيفي سازي پرداخت‎ها نيز مطرح شد تا پرداخت‌ها براساس كيفيت متناسب شود.

قانون تسري فوق‌العاده خاص، براي كاركنان زندان‌ها اجرا خواهد شد

معاون رئيس جمهور در پاسخ به كامنت يكي از كاربران در مورد تسري قانون فوق العاده خاص به كاركنان سازمان زندانها نيز گفت: با هماهنگي صورت گرفته با مسئولين ذي‌ربط اين قانون بصورت جامع و كامل براي شما عزيزان اجرا خواهد شد. با پيشنهاد دولت و موافقت مجلس، منابع مالي براي انجام اين قانون در نظر گرفته شده است.

تلاش براي توزيع عادلانه منابع

دكتر نوبخت با بيان اينكه يكي از وظايف سازمان برنامه و بودجه كشور نظارت بر اجراي امور برنامه و بودجه در كشور است، اظهار داشت: ما در شرايط سخت اقتصادي اين منابع مالي را تأمين مي ‌كنيم. بسيار مهم است كه اين منابع عادلانه و به دور از تبعيض هزينه شوند و رضايت عمومي را در پي داشته باشند.

رييس سازمان برنامه و بودجه كشور در ادامه افزود: خوشبختانه با موافقت مجلس محترم منابع مالي متناسبي در قانون بودجه ۱۴۰۰ نظر گرفته شده است. از اين رو امسال بيش از دو سال قبل، قانون حمايت از معلولين اجرايي مي‌شود.

نظرات بینندگان