arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۲۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۳ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۰

علوم پزشکی آبادان: در محدودیت‌های حداکثری هیچ چیز جدیدی دیده نمی‌شود؛ مگر قرار است چه اتفاقی بیافتد؟ / تعجب می‌کنم که اینقدر روی این مساله مانور داده‌اند / از مرگ و زندگی صحبت می‌کنیم نه از ضرر و زیان اقتصادی

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به عدم اجرای دستورالعمل‌های ابلاغی در شهرهای قرمز و نارنجی، گفت: من تعجب می‌کنم که اینقدر روی این مساله مانور داده‌اند در حالی که چیز جدیدی در این محدودیت‌ها دیده نمی‌شود؛ هیچ امیدی به مفید و موثر بودن محدودیت‌ها نداریم زیرا این محدودیت‌ها از قبل هم بوده اما به هیچ وجه اجرا نشده و ضمانت اجرایی نیز ندارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به عدم اجرای دستورالعمل‌های ابلاغی در شهرهای قرمز و نارنجی، گفت: من تعجب می‌کنم که اینقدر روی این مساله مانور داده‌اند در حالی که چیز جدیدی در این محدودیت‌ها دیده نمی‌شود؛ هیچ امیدی به مفید و موثر بودن محدودیت‌ها نداریم زیرا این محدودیت‌ها از قبل هم بوده اما به هیچ وجه اجرا نشده و ضمانت اجرایی نیز ندارند.

دکتر شکرالله سلمان‌زاده با اشاره به پویش "هر شهروند یک مراقب سلامت"، اظهار کرد: مبارزه با این بیماری تنها از عهده وزارت بهداشت برنمی‌آید و همه سازمان‌ها، ادارات و مردم باید به مسئولیت خود عمل کنند. نقش مردم در این زمینه قابل انکار نیست و تا زمانی که مردم همکاری نکنند برنامه‌های ما عقیم خواهند ماند.

وی افزود: با وجود اینکه بسیاری از شهروندان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، هنوز شاهد عادی‌انگاری و سهل‌انگاری در مبارزه با بیماری در برخی افراد جامعه هستیم در حالی که انتظار می‌رود هر شهروند، خود را یک مراقب سلامت بداند و به کادر بهداشت و درمان که چند ماه سخت را پشت سر گذاشته‌اند، کمک کنند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان بیان کرد: کادر بهداشت و درمان خسته شده‌اند زیرا با این همه درمان و پیشگیری، هنوز شهرها در وضعیت قرمز هستند و میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمتر از ۵۰ درصد است بنابراین در این وضعیت هر کسی باید مسئولانه به وظیفه خود عمل کند و خود را از کادر بهداشت و درمان بداند و به ما کمک کند.

سلمان‌زاده با اشاره به اعمال مجدد محدودیت به مدت ۱۰ روز، گفت: در این محدودیت‌ها هیچ چیز جدیدی دیده نمی‌شود؛ مگر قرار است چه اتفاقی بیافتد؟

وی افزود: مقرر شده در شهرهای قرمز مشاغل گروه ۲، ۳ و ۴ تعطیل و فعالیت ادارت در شهرهای قرمز با یک‌سوم و در شهرهای نارنجی با یک‌دوم کارکنان باشد؛ این محدودیت‌ها از قبل وجود داشته است؛ چیز جدیدی وجود دارد؟

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان تصریح کرد: من تعجب می‌کنم که اینقدر روی این مساله مانور داده‌اند در حالی که چیز جدیدی در این محدودیت‌ها دیده نمی‌شود؛ هیچ امیدی به مفید و موثر بودن محدودیت‌ها نداریم زیرا این محدودیت‌ها از قبل هم بوده اما به هیچ وجه اجرا نشده و ضمانت اجرایی نیز ندارند.

وی بیان کرد: اگر قرار است کاری انجام شود باید به موقع و به خوبی انجام شود تا شاید امیدی به قطع زنجیره انتقال وجود داشته باشد. همان زمان که وضعیت آبادان قرمز شد درخواست کردم تعطیلی دو هفته‌ای کامل در شهر اعمال شود. اکنون نیز با این محدودیت‌ها که ضمانت اجرایی ندارند، امیدی به موثر بودن‌شان ندارم. اگر واقعا می‌خواهند کار موثری انجام دهند باید تعطیلی کامل اعمال شود.

سلمان‌زاده گفت: خواهید دید که ضمانت اجرایی برای این محدودیت‌ها وجود نخواهد داشت. همانگونه که دیدیم با وجود وضعیت قرمز، در شب عید مردم در بازارها حضور داشتند و سفرهای نوروزی انجام شد و اکنون داریم چوب این مسائل را می‌خوریم.

وی ادامه داد: تا دل‌تان بخواهد دستورالعمل و محدودیت هست اما به هیچ وجه ضمانت اجرایی وجود ندارد. همکاران من جایی را پلمب می‌کنند اما روز بعد فک پلمب می‌شود. دیگر حرمت پلمب در این شهرها از بین رفته است. هیچ حمایتی از سوی سازمان‌های ذی‌ربط انجام نمی‌شود و مطمئن هستم که این محدودیت‌ها هم اجرا نخواهند شد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان تصریح کرد: ما داریم از مرگ و زندگی صحبت می‌کنیم نه از ضرر و زیان اقتصادی. بی‌توجهی به این مسائل و عدم عمل به مسئولیت‌ها موجب مرگ شهروندان می‌شود و در این وضعیت، شاهد این هستیم که برخی سازمان‌ها به وظایف خود عمل نمی‌کنند. زمانی که از مرگ و زندگی صحبت می‌شود یعنی باید شدیدترین محدودیت‌ها اعمال شود اما حالا حداقل باید دستورالعمل‌های ابلاغی اجرا شوند.

سلمان‌زاده گفت: متاسفانه به دلیل اینکه اقتصاد، گردشگری و سایر مسائل بر جان مردم ارجحیت دارد، هیچ امیدی به کنترل بیماری در منطقه ندارم.

وی با اشاره به روند بروز بیماری در جنوب غرب خوزستان، ادامه داد: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته، از ۴۵۵ نمونه گرفته شده ۲۳۵ مورد جدید مثبت داشته‌ایم که ۱۱۵ نفر مربوط به آبادان، ۷۸ نفر از خرمشهر و در شادگان ۴۲ مورد مثبت قطعی ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان افزود: از این ۲۳۵ مورد مثبت جدید، ۲۰۵ نفر بیمار سرپایی هستند. روز گذشته ۴۴ نفر بستری شدند و ۳۳ نفر نیز بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند. متأسفانه در ۲۴ ساعت گذشته دو مورد فوتی در خرمشهر داشتیم. در حال حاضر کل موارد مثبت بستری در بیمارستان در جنوب غرب خوزستان، ۲۷۳ نفر است.

سلمان‌زاده که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: تخت‌های مراقبت ویژه اختصاص داده شده به بیماران مبتلا به کرونا تکمیل شده و ظرفیت تخت عادی این بیماران نیز رو به تکمیل است؛ وضعیت خوب نیست بنابراین مردم باید به خودشان فکر کنند. من بعد از خدا امیدم به مردم است و امیدوارم با همکاری مردم بیماری کنترل شود.

نظرات بینندگان