arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۲۰۸۸
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۲ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۰

فضای بررسی لوایح FATF کارشناسانه‌تر شده است / به تصویب لوایح امیدواریم

معاون حقوقی رییس جمهور: هرچند درباره تایید یا عدم تایید لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام نمی‌توان نظر قاطعانه داد، اما با توجه به کارشناسانه‌تر شدن فضای بررسی FATF، این امیدواری برای تایید این لوایح، وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: تایید یا عدم تایید این لوایح واقعا قابل پیش بینی نیست و نمی‌توان قاطعانه نظر داد اما فضا در مقایسه با فضای تند اولیه تعدیل شده و بیشتر به فضای بحث کارشناسی تبدیل شده است. نمایندگان دولت و اعضای مجمع در این نشست‌ها دلایل و نظرات خود را بیان می کنند و هرچه نظرات کارشناسانه‌تر می‌شود، امیدواری بیشتر می‌شود.

معاون حقوقی رییس‌جمهوری گفت: دولت لوایح مرتبط با FATF را تقریبا از اواخر دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم به مجلس ارسال کرده بود.البته این لوایح از حدود ۱۲ سال پیش همواره در دستور قرار داشته است و نظراتی از همه قوای سه گانه قوه گرفته شده بود و این سوابق موجود است.

وی با اشاره به فرایند بررسی این لوایح در مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس شورای اسلامی این لوایح را تصویب کرد و در ادامه ایراداتی توسط شورای نگهبان مطرح شد. البته ایرادات شورای نگهبان در مورد پالرمو، کاملا رفع شد و ایرادات هیات نظارت باقی ماند. در مورد CFT برخی از ایرادات شورای نگهبان را مجلس دهم از نظر خودش اصلاح کرد و در نهایت این دو لایحه به عنوان امر اختلافی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

جنیدی با اشاره عدم تعیین تکلیف این لوایح در مجمع در مدت یک سال اظهار کرد: بیشترین دغدغه اعضای مجمع مسئله تحریم‌ها بود و این نگرانی وجود داشت که با الحاق به این معاهدات ممکن است که برخی از اطلاعات مربوط به اقدامات ما برای کاهش آثار تحریم افشا شود و همین امر مانع از تصمیم‌گیری درباره این معاهدات بود.

معاون حقوقی رییس جمهوری با بیان اینکه این لوایح مبنای توفیق ما در فعالیت‌های تجاری و اقتصادی است، یادآورشد: تعیین تکلیف این لوایح صادرات ما را تسهیل کرده و عواید ناشی از صادرات ما را به دلیل کاهش هزینه انتقال وجوه، افزایش می‌دهد، در واقع این لوایح برای تحقق جهش تولید، پشتیبانی از تولید و مانع‌زدایی‌ها که شعارهای سال گذشته و امسال ما هستند، ضرورت دارد.

وی یادآورشد: به همین دلیل و با توجه به الزاماتی که ذکر شد، قرار شد تا کارشناسان دولت در نشست‌های بررسی لوایح FATF حضور یابند و با ارائه نظرات کارشناسی روی این موضوع بحث و بررسی کنند.

مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی دو لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی موسوم به «کنوانسیون پالرمو» و لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم موسوم به (CFT)، به درخواست دولت و تایید رهبر معظم انقلاب مجددا در دستور کار خود قرار داده است. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اسفند ماه سال گذشته در نشست خبری از بررسی این لوایح در جلسه‌های فروردین ماه این مجمع خبرداده بود.

کلمه رجل در فرهنگ سیاسی به معنی شخصیت سیاسی است

معاون حقوقی رییس‌جمهوری در پاسخ به این پرسش ایرنا که آیا در تعریف رجل سیاسی، از حیث حقوقی "رجل" فقط به مرد اشاره دارد، گفت: من اعتقادی ندارم که رجل سیاسی معطوف به مرد است. کلمه رجل در فرهنگ سیاسی به معنی "شخصیت است" و منطق ساده اقتضا می‌کند که در فعالیت حرفه‌ای سیاسی مثل انتخابات ریاست جمهوری این کلمه حمل بر همین معنی شود.

جنیدی تصریح کرد: شورای نگهبان هیچ وقت اینطور نگفته که معنای لغوی رجل، مرد است؛ علاوه بر این اساسا کلمات در حوزه حقوق در معنای لغوی صرف مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

نظرات بینندگان