arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۲۰۹۷
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۲ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۰

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مازندران به زیر ۵۰ درصد رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران وضعیت اجرای پروتکل‌های بهداشت در استان را نامناسب توصیف کرد و گفت: طبق آخرین ارزیابی‌های میدانی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران وضعیت اجرای پروتکل‌های بهداشت در استان را نامناسب توصیف کرد و گفت: طبق آخرین ارزیابی‌های میدانی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است.

دکتر قاسم اویس   افزود: شرایط ایده آل برای کنترل یا مدیریت یک ویروس همه‌گیر یا اپیدمی ، رعایت نکات بهداشتی توسط افراد جامعه تا بیش از ۹۵ درصد است که در صورت تحقق چنین اتفاقی می توان به راحتی و با کمترین میزان خسارت بیماری را کنترل کرد و حتی شکست داد.

وی گفت : متاسفانه رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در استان مازندران از ایام نوروز به بعد بسیار نگران کننده است زیرا به سرعت شاهد کاهش رعایت دستورات بهداشتی از سوی مردم و جامعه و حتی دستگاه ها و ادارات هستیم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران به کاهش بیش از ۴۰ درصدی رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح عمومی اشاره کرد و گفت : در چنین شرایطی نه تنها نمی توان اپیدمی را کنترل کرد، بلکه نتیجه همان می شود که امروز شاهد رشد سریع تعداد مبتلایان به ویروس کرونا هستیم.

وی افزود : با توجه به اینکه دورهمی های خانوادگی و برگزاری مراسم جمعی همچون عروسی ها عوامل اصلی در شیوع ویروس کرونا است، اما مدیریت این بخش به دلیل رفتارهای عادی انگارانه مردم بسیار سخت است و تاکنون به خصوص در موج چهارم مازندران نتوانسته در این زمینه خوب عمل کند.

اویس همچنین از تداوم برگزاری مراسم عروسی و عزاداری در تالارها انتقاد کرد و گفت : تاکنون لیست تعدادی از این تالارها به ستاد ارائه شده است تا با آنها برخورد قانونی صورت گیرد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین از فعالیت گسترده مشاغل سطوح ۲ و ۳ در شهرهای با رنگ بندی قرمز خبر داد و افزود : باید این مشاغل هرچه سریع تر مطابق با مصوبات و دستورالعمل ستاد ملی تعطیل شوند.

 

پروتکل‌های بهداشتی در بازارهای سنتی زیر ۳۰ درصد

این مسئول گفت : طبق تجربه ، مدیریت برگزاری دورهمی ها در استان مازندران بسیار سخت و به دلیل روابط و پیوندهای اجتماعی تقریباً ناموفق بوده است که نیاز است مدیریت ویروس کرونا برای عبور از امواج مختلف و خسارت های بیشتر بر اماکن عمومی متمرکز شود.

وی ادامه داد : در حال حاضر مهم ترین دغدغه حوزه سلامت و بهداشت استان بازارهای سنتی و بازار روزها هستند که رعایت نکات بهداشتی در این اماکن به زیر ۳۰ درصد کاهش یافته است و در شرایط خطرناکی قرار دارد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : نظارت بر اجرای محدودیت های کرونایی بر بازار روزها و بازارهای سنتی نامناسب است در حالی که باید طبق مصوبات این بازارها تا عادی شدن شرایط بسته باشند ، اما در ساری و چندین شهر دیگر شاهد تداوم فعالیت این بازارها هستیم و برخی از آنها تا پاسی از شب نیز فعالیت می کنند.

اویس وضعیت استان مازندران را بسیار خطرناک و آسیب پذیر توصیف کرد و افزود : پیش بینی می شود که تا ۱۰ روز آینده وضعیت به مراتب سخت تری با شمار بالای مبتلایان بستری شده و مراجعان حضوری رو به رو شویم.

وی اجرای محدودیت ها را همزمان با تغییر رنگ بندی دانست و تاخیر در آن را آسیب زننده توصیف کرد و افزود : با ادامه روند کنونی در اجرای محدودیت ها و رعایت پروتکل های بهداشتی روزهایی سخت در پیش روی مازندران قرار دارد.

در حال حاضر قریب به یک هزار ۴۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های مازندران بستری هستند که نسبت به پایین ترین میزان آن در نخستین روز فروردین رشد سه برابری دارد.

همچنین مازندران اکنون در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد و از مجموع ۲۲ شهرستان استان ۱۸ شهرستان در رنگ بندی پرخطر قرمز و چهار شهرستان نیز در وضعیت نارنجی به سر می برند.


ایرنا

نظرات بینندگان