arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۲۴۹۴
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۲ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۰

جلسات دادگاه شکایت راهور از نماینده مجلس به زودی برگزار می‌شود/ ۷۸۷ محکوم از قصاص نجات یافتند

سخنگوی قوه قضاییه از برگزاری جلسات دادگاه پرونده شکایت راهور از نماینده مجلس خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی قوه قضاییه از برگزاری جلسات دادگاه پرونده شکایت راهور از نماینده مجلس خبر داد.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری خود درباره پرونده شکایت راهور از نماینده مجلس در پی درگیری یک سرباز راهور با این نماینده مجلس گفت: این پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب بررسی شده و منتهی به صدور کیفرخواست شده است.

وی ادامه داد: به زودی جلسات دادگاه آن برگزار خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: در سال ۹۹ اهتمام ویژه‌ای به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در زندان‌ها داشتیم و همین امر از شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها جلوگیری کرد. در ایام اوج کرونا و زمانی که بیشترین شیوع را داشتیم عدد زندانیان مرخصی رفته از ۱۰۰ هزار نفر هم بیشتر بود. در سال گذشته ۱۵ هزار و ۳۰۰ نفر از محکومان مشمول عفو مقام معظم رهبری شدند که این عدد در مقایسه با سال ۹۸، ۸۰ درصد افزایش داشته و درمقایسه با سال ۹۷ بیش از ۴۰۰ درصد افزایش داشته است و بیش از ۲۰۰ نفر از محکومان امنیتی مورد عفو قرار گرفتند و در سال گذشته ۱۰۳ نفر از اتباع خارجه نیز مشمول عفو شدند.

اسماعیلی ادامه داد: در سال گذشته در خصوص زندانیان تازه وارد به زندان‌ها ۱۱ درصد کاهش داشتیم. با تجهیز ۹۰۰ اتاق دادرسی الکترونیک، بیش از ۱۱۱ هزار دادرسی الکترونیکی از داخل زندان‌ها با مراجع قضایی بدون آن که زندانی به مراجع قضایی اعزام شود انجام شد، همچنین در سال گذشته ۳ هزار زندانی تحت مراقبت الکترونیکی و پابند الکترونیکی قرار گرفتند.

وی به اجرای طرح پایش زندانیان اشاره کرد و گفت: سال گذشته طرح پایش زندانیان انجام شد که وضعیت اکثر زندانیان مورد بررسی مجدد قرار گرفت و اسباب آزادی ۲۰ هزار زندانی ایجاد شد و بیش از ۵۰ هزار مورد بازدید قضات از زندان‌ها را داشتیم که این یکی از برنامه‌های تحولی قوه قضاییه بوده است.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: در سال ۹۹ حدود ۱۶۰ هزار حکم جایگزین مجازات حبس صادر شد و اشتغال زندانیان به ۵۴ درصد رسیده است و در سال گذشته گرچه تعدادی از احکام قصاص اجرا شد اما چون قصاص حق اولیای دم است و اولیای دم حق گذشت دارند، ۷۸۷ مورد از محکومان قصاص با کمک مصلحین و خیرین و با گذشت اولیای دم از قصاص نجات یافتند و مجازات عمومی آنها به وقت خود باقی است.

 ایلنا

نظرات بینندگان