arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۲۵۷۴
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۷ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۰

شیب تند کرونایی خراسان شمالی به سوی سیاهی

با گذشت یک هفته از ورود خراسان شمالی به موج چهارم کرونا همانند اکثر استان های کشور، شیب تند آمار ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در روزهای اخیر این استان را به وضعیت سیاه به عنوان پرخطرترین وضعیت رنگ بندی کرونایی نزدیک کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با گذشت یک هفته از ورود خراسان شمالی به موج چهارم کرونا همانند اکثر استان های کشور، شیب تند آمار ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در روزهای اخیر این استان را به وضعیت سیاه به عنوان پرخطرترین وضعیت رنگ بندی کرونایی نزدیک کرد.

 افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان خراسان شمالی در چند روز اخیر باعث شد تا از هشت شهرستان این استان پنج شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین، فاروج، گرمه و جاجرم از زرد و نارنجی به وضعیت قرمز و شهرستان های مانه و سملقان و فاروج در نیز از رنگ بندی زرد به وضعیت نارنجی و راز و جرگلان از آبی به به رنگ زرد برسند و بیش از ۶۰ درصد از تخت های بیمارستانی ویژه بیماران کووید ۱۹ در همان ابتدای قرمز شدن رنگ بندی تحت اشغال این بیماران قرار گیرد.
رکود شکنی آمار بستری بیماران کرونایی
روند صعودی آمار بیماران کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته که منجر به بستری شدن ۱۱۵ بیمار جدید در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی که هفت شهرستان از هشت شهرستان استان را تحت پوشش دارد، باعث شد تا مسوولان این دانشگاه از احتمال رسیدن استان به وضعیت سیاه خبر بدهند که به طور قطع آمار بیماران بدحال و مرگ کرونایی را در این استان افزایش خواهد داد.
براساس این گزارش در سه روز گذشته با شدت گرفتن آمار بستری بیماران کووید ۱۹ در بیمارستان های استان به خصوص بیماران بدحال موجب شد تا در این مدت بیش از ۲۰۰ بیمار جدید بستری و پنج بیمار نیز جان باختند.

طبق آمار از ابتدای فروردین سال جاری تاکنون ۲۰ بیمار کووید ۱۹ خراسان شمالی در بیمارستان های این استان جان خود را از دست دادند و هم اکنون نیز حدود ۳۳۵ بیمار در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان بستری هستند که با احتساب آمار بیماران بستری در بیمارستان اسفراین که تحت پوشش دانشکده این شهرستان قرار دارد، آمار این بیماران به حدود ۴۰۰ نفر می رسد.

ادامه عادی انگاری با وجود روزهای سخت کرونایی
با وجود این که استان خراسان شمالی این روزها طبق اعلام ستادملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در بین یکی از ۱۲ استان دارای شیب تند بیماری کرونایی قرار دارد و آمار بیماران بستری نیز هر روز بیشتر می شود.

 

عادی انگاری کرونایی همچنان در بخش های زیادی از جامعه با عدم استفاده از ماسک، رعایت نکردن فاصله فیزیکی و تداوم دورهمی و حتی فعالیت مشاغل سطح دو و سه با وجود قرارگیری در زمره مشاغل تعطیل در سطح شهرهای استان مشاهده می شود و تاکنون برخوردهای دستگاههای نظارتی نیز نتوانست به طور کامل سفره این عادی انگاری را جمع کند.
اگرچه به دلیل طولانی شدن روند بیماری کرونایی در استان خراسان شمالی که براساس اعلام مرکز آمار ایران در زمره کم درآمدترین و درهمین حال گرانترین استان کشور را یدک می کشد، باعث شد تا عادی انگاری به خصوص در بخش مشاغل ادامه یابد، ولی ادامه این روند با وضعیت سخت کرونایی حاکم بر استان خراسان شمالی می تواند بر دشواری های کرونایی استان اضافه کند و آمار مرگ و میر کرونایی را نیز افزایش دهد.
درمانگران استان خراسان شمالی که بیش از ۱۳ تا ۱۴ ماه سخت کرونایی را در بیمارستان ها با کمترین امکانات حفاظتی و محافظتی پشت سر می گذارند ، عادی انگاری کرونایی فعلی حاکم بر استان را نگران کننده می دانند و تنها راهکار برای کاهش آمار بیماران و به خصوص مرگ بیماران کووید ۱۹ را رعایت پروتکل ها می دانند که این روزها آمار رعایت شیوه نامه های بهداشتی به پایین ترین سطح خود رسید.

سیاهی کرونایی

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خراسان شمالی گفت: در ۷۲ ساعت گذشته بیش از ۲۰۰ بیمار کووید ۱۹ در استان بستری شدند و هم اکنون تعداد افراد بستری شده در بیمارستان های تحت نظر این دانشگاه به ۳۳۰ نفر رسیده است.

سید احمد هاشمی افزود: همچنین در ۷۲ ساعت گذشته ۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.

وی اضافه کرد: احتمال ابتلای بخشی از بیماران کووید ۱۹ به ویروس جهشی کرونای انگلیسی وجود دارد که شدت سرعت انتقال آن چندین برابر مشابه قبلی است.

 

دبیر ستاد استانی مقابه کرونا خرسان شمالی دلیل افزایش بیماران کووید ۱۹ را دید و بازدیدهای نوروزی، دورهمی ها، حضور در اجتماعات و کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی دانست.

هاشمی میانگین سطح رعایت دستورالعمل بهداشتی در استان را زیر ۷۰ درصد اعلام کرد و تصریح کرد: تداوم روند عادی انگاری کرونایی این استان را به سمت وضعیت سیاه کرونایی که پرخطر ترین نوع رنگ بندی کرونایی است، نزدیک می کند.

وی افزایش آمار بیماران کووید ۱۹ را در روزهای آینده در صورت تداوم عادی انگاری قابل پیش بینی دانست و گفت: هم اکنون حدود ۶۰ درصد تخت های اختصاصی برای بیماران کووید ۱۹ استان پر شده است.

افزایش ۵۰ درصدی بیماران بستری کووید ۱۹ در اسفراین

رییس دانشکده علوم‌ پزشکی اسفراین تعداد بیماران سرپایی کووید۱۹ اسفراین را رو به افزایش دانست و افزود: از تعداد ۱۷۵ نمونه گیری انجام شده کرونا در روز شنبه، ۶۸ مورد آن مثبت بود که معادل از ۴۱ درصد از مراجعان برای نمونه گیری است.

دکتر اسحاق ایلدرآبادی در ادامه با بیان اینکه ۵۵۰ مورد تست و رپید تست کرونا در روز شنبه انجام شد، گفت: این تعداد تست انجام شده بیشترین میزان از موج سوم کرونا تا کنون بوده است.

وی افزود: بیشترین تعداد نمونه گیری روزانه در پیک سوم کرونا در شهرستان ۱۴۰ مورد بود درحالی که تنها در روزهای شنبه و یکشنبه ۱۷۵ مورد نمونه گیری کرونا از مراجعان سرپایی انجام شد.

ایلدرآبادی همچنین از افزایش شمار بیماران بستری کووید۱۹ در شهرستان اسفراین خبر داد و گفت: ضریب اشغال تخت های بخش کرونای بیمارستان امام خمینی ( ره) این شهرستان در هفته نخست نوروز امسال صفر بود و حتی ۲ روز این بخش تعطیل شد اما اکنون ۵۰ درصد تخت های بخش کرونای بیمارستان اشغال است.

ویروس کرونا نخستین بار اواخر اسفندماه سال ۹۸ با شناسایی یک بیمار کرونایی در شهرستان بجنورد مرکز استان خراسان شمالی شیوع یافت و این استان پس از پشت سر گذاشتن سه موج این ویروس تا بهمن ماه سال ۹۹ این بار با وقفه سه ماهه از چند روز گذشته وارد موج چهارم این بیماری شد به گونه ای که هم اکنون با ۳۳۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا بستری در پیچ تند موج کرونا قرار داد.

 ایرنا

نظرات بینندگان