arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۲۷۲
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۱ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱

رقابت وزیر و زندانی مبارک

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیپلماسی ایرانی: فضای مصر دوباره رنگ و بوی انتخابات گرفت. این بار مصری‌ها هیجان انتخاب رئیس‌ جمهوری جدیدشان را دارند. رئیس جمهوری که آینده مصر را برایشان رقم خواهد زد. رئیس جمهوری که قرار است روزهای تلخ استبداد را از اذهان مردم مصر بزداید. روزهای تلخ حسنی مبارک، روزهای سیاه انور سادات و حتی روزهای سخت جمال عبدالناصر با همه روحیه قهرمان پروری‌ای که به مصری‌ها داد. این انتخابات با همه آن‌چه مصری‌ها انتخاب کرده‌اند، فرق می‌کند. چرا که این بار این انتخابات طعم گس انقلاب می‌دهد. انقلابی که با خون ده‌ها مصری تحقق یافته و اگر از آن پاسداری نشود معلوم نیست آینده مصر به کجا خواهد انجامید. برای همین است که این انتخابات برای مصری‌ها حکم مرگ و زندگی را دارد. هر کس انتخاب شود، آینده مصر را از همه لحاظ دگرگون خواهد کرد.

رقابت میان 13 نامزد است، اما بارزترین آنها عبدالمنعم ابوالفتوح، یکی از رهبران سابق اخوان المسملین و عمرو موسی، دبیر کل سابقه اتحادیه عرب و وزیر امور خارجه اسبق مصر است. پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین فضای انتخاباتی مصر را این گونه توصیف کرده است؛ "مصری‌ها گرفتار در دو طرف متناقض: یکی مرد مبارک دیگری زندانی مبارک." اشاره آن به عمرو موسی است که تا سال 2001 یعنی در اوج دوران زمامداری حسنی مبارک بر مصر وزیر امور خارجه او بود و دیگری عبدالمنعم ابوالفتوح است که چند سال در دهه نود میلادی زندانی زندان‌های تاریک مبارک بود.  

آخرین نظرسنجی روزنامه الاهرام مصر می‌گوید که عمرو موسی در راس رقبای انتخاباتی است و پس از او با فاصله‌ای کم عبدالمنعم ابوالفتوح قرار دارد و مابقی نامزدها با فاصله‌ای بسیار پس از آنها ایستاده‌اند.

روز گذشته سلفی‌ها رسما اعلام کردند که از نامزدی عبدالمنعم ابوالفتوح حمایت می‌کنند. عبدالمنعم الشحات، سخنگوی حزب الدعوه سلفی درباره دلایل حمایت سلفی‌ها از ابوالفتوح به شبکه خبری الجزیره گفت: «او از جایگاه مردمی بسیار بالایی برخوردار است و به واسطه حضور قدرتمند اسلام‌گرایان در مجلس ملی و شورا می‌تواند مکمل مناسبی برای اسلام‌گرایان در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی مصر باشد.»

نادر بکار، سخنگوی حزب النور، دیگر حزب سلفی‌ها نیز در این باره گفت: «انتخاب ابوالفتوح طی چند مرحله حاصل شد. اول از همه تصمیم‌گیران اصلی حزب برنامه‌های سه نامزد اسلام‌گرا را مورد بررسی قرار دادند و درباره رویکرد و نزدیکی هر کدام از آنها به برنامه‌های حزب النور واکاوی دقیقی انجام دادند. در نهایت حزب النور به این نتیجه رسید که ابوالفتوح به دلایل بسیاری از جمله درک صلاحیت‌های بالایی که او دارد، سختی‌هایی که دوره انتقالی در انتظار مصر است و جدیت او در به تفاهم رسیدن با دیگر جریان‌های سیاسی مصر و تیم خبره‌ای که او در اختیار دارد و علاوه بر آن عدم وابستگی‌اش به هیچ کدام از جریان‌های سیاسی همگی باعث شدند تا او بهترین گزینه برای حزب النور در انتخابات پیش روی مصر باشد.»

کارشناسان بر این باورند که وی بتواند به زودی رای دیگر جریان‌های اسلامی را نیز جلب کند و دیگر نامزدهای انتخاباتی را تا قبل از روز برگزاری انتخابات از میدان به در کرده و به پشت سر خود بیاورد.

در تازه‌ترین رای‌گیری‌ای که در درون مجلس شورای اسلامی و هیئت پارلمانی حزب سازندگی و توسعه، شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمین انجام شد، ابو الفتوح در راس نامزدها قرار گرفت و محمد المرسی پس از او ایستاد. اما با این حال جماعت اسلامی اعلام کرد، مواضع رسمی خود بر سر نامزد نهایی‌اش را تا روز چهارشنبه به تعویق می‌اندازد شاید بتواند در این فرصت موافقت دیگر جریان‌های اسلامی را برای انتخاب یک نامزد نهایی در انتخابات جلب کند. به ابوالفتوح و مرسی باید محمد سلیم العوا، متفکر مشهور اسلامی را نیز افزود که همچنان به طور مستقل در انتخابات شرکت کرده و هنوز راضی به کناره‌گیری به نفع هیچ کدام از نامزدهای انتخابات مصر نشده است.

در همین رابطه بکار گفت: «حزب النور تلاش می‌کند که اخوان المسلمین را قانع کند که مرسی را از گردونه انتخابات خارج کند. البته تا کنون پاسخ روشنی به این خواسته ما داده نشده ولی بعید نیست که آنها در نهایت تجدید نظر کنند و به این کار تن دهند.»

این در حالی است که محمد غزلان، سخنگوی جماعت اخوان المسلمین گفت: «ما زمانی از ابوالفتوح حمایت می‌کنیم که تصمیم همه جریان‌های سیاسی باشد و ما برای احترام به آنها مجبور به این کار شویم.»

وی درباره حمایت سلفی‌ها از ابوالفتوح گفت: «سلفی‌های اسکندریه از او حمایت کرده‌اند در حالی که سلفی‌های قاهره صحبت از حمایت از مرسی به میان آورده‌اند.»
نظرات بینندگان