arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۲۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۰ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۰

اردوغان: پروژه کانال استانبول هیچ ارتباطی با پیمان مونترو ندارد / مونترو کنوانسیونی مربوط به تنگه بسفر بود

رئیس جمهوری ترکیه با تاکید بر اینکه پروژه کانال استانبول هیچ ارتباطی با پیمان مونترو ندارد، تصریح کرد بواسطه آن استقلال و حاکمیت خود را برقرار خواهیم کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: رئیس جمهوری ترکیه با تاکید بر اینکه پروژه کانال استانبول هیچ ارتباطی با پیمان مونترو ندارد، تصریح کرد بواسطه آن استقلال و حاکمیت خود را برقرار خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در چارچوب «سلسله نشست‌های کتابخانه» که در مجتمع ریاست‌ جمهوری بش‌تپه آنکارا برگزار شد، با جوانان دیدار کرد.

وی در پاسخ به این سوال که مزایای پروژه کانال استانبول چیست و آیا هدف آن خروج از پیمان مونترو است یا نه، گفت: این کانال که طول آن به ۴۲-۴۳ کیلومتر می‌رسد، دریای سیاه را به مرمره متصل خواهد کرد.

اردوغان همچنین افزود: مونترو کنوانسیونی مربوط به تنگه بسفر بود. در اینجا ما اثری خواهیم داشت که بواسطه آن استقلال و حاکمیت مطلق خود را برقرار خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: کانال استانبول هیچ ارتباطی با مونترو ندارد و ما را بیش از پیش به آرامش و رفاه خواهند رساند.

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه تصریح کرد: استانبول با این پروژه به غنای بالایی دست خواهد یافت و تنگه استانبول و محوطه اطراف آن به آرامش خواهند رسید.

وی در رابطه با تصمیم خروج از کنوانسیون استانبول، تاکید کرد: متاسفانه اجرای این کنوانسیون هیچ احترامی برای حقوق زنان در کشورمان و جهان در بر نداشت. در حال حاضر ۱۱ کشور اتحادیه اروپا نیز در آستانه خروج از آن هستند. قانون اساسی ما مخالف اعمال خشونت علیه زنان است و آن را نمی‌پذیرد.

اردوغان در پایان گفت: در دین ما اعمال خشونت علیه زنان حرام است. ما توافقی عادلانه‌تر، زیباتر و قدرتمندتر تهیه کرده و با آن به راه خود ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات اخیر ماریو دراگی نخست‌وزیر ایتالیا گفت: اظهارات نخست‌وزیر ایتالیا نهایت گستاخی و بی‌نزاکتی است.

نظرات بینندگان