arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۲۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۷ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۰

وزیر خارجه اتریش: فرصت برای احیای برجام محدود است

وزیر امور خارجه اتریش هم زمان با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین هشدار داد که زمان برای احیای توافق هسته‌ای ایران محدود است. او معتقد است که این آخرین شانس برای فعال کردن برجام باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر خارجه اتریش: فرصت برای احیای برجام محدود است

ایرنا: «الکستاندر شالنبرگ» روز پنجشنبه در گفت‌وگو با شبکه رادیویی «اوئی‌یک» تصریح کرد که هر دو طرف تحت فشار زیادی قرار دارند و می‌دانند که در حال قدم برداشتن روی لایه نازکی از یخ هستند.

وی با بیان اینکه عقربه ساعت با صدای بلندی در حال جلو رفتن است عنوان کرد که طرف‌ها نسبت به مسئولیت‌های خود آگاه هستند؛ اما روشن است که نیروهایی در میان تمام طرف‌ها وجود دارد که نفعشان در شکست این مذاکرات است

وزیر امور خارجه اتریش که تاکنون با شماری از اعضای برجام ملاقات کرده است گفت: این را می‌دانم که هر دو طرف متعهد به ایجاد پیشرفت در مذاکرات هستند و شاید این آخرین تلاش دیپلماتیک برای نجات برجام باشد.

وی درباره پیامدهای شکست مذاکرات برجام و تشکیل رقابت تسلیحاتی در خلیج فارس هشدار داد گفت که این مساله بر امنیت کل اروپا از جمله اتریش تأثیرگذار خواهد بود. شالنبرگ ابراز امیدواری کرد که طرف‌ها تا اواسط خرداد درباره فعال کردن برجام به توافق برسند.

واشنگتن در دوره زمامداری دونالد ترامپ با خروج یکجانبه از برجام، تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم کشور اعمال کرد.

رییس جمهوری جدید آمریکا سیاست پیشین کاخ سفید در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داده اما بازگشت به برجام را مشروط به اقدام ایران دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که درصورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق باز خواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد «هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی آزمایی ایران قرار گیرد.»

نظرات بینندگان