arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۳۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۰

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / توضیح سفیر ایران در چین درباره موضوعات نظامی مطرح شده در سند همکاری ۲۵ ساله / سخنان سید حسن خمینی درباره کاندیدا نشدنش / ایران به اورانیوم ۶۰ درصد رسید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

ایران به اورانیوم ۶۰ درصد رسید
رئیس سازمان انرژی اتمی روز جمعه تایید کرد که دانشمندان هسته‌ای ایران به محصول اورانیوم با غنای ۶۰ درصد رسیده اند.علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: چهارشنبه دستور راه اندازی ۶۰ درصد را دادیم و ۴۰ دقیقه بامداد امروز (جمعه) محصول ۶۰ درصد را گرفتیم. محصولی که الان می گیریم حدود ۹ گرم در ساعت است. دارند روی چیدمان زنجیره ها کار می کنند که تولید ۶۰ درصد ما کمتر می شود و ممکن است به ۵ الی ۶ گرم برسد. اما با این دو زنجیره همزمان ۲۰ درصد تولید می کنیم. وی افزود: هم ۶۰ درصد تولید می کنیم و با یک تزریق همزمان هم ۲۰ درصد تولید می کنیم که ظرف یکی دو روز آینده بهینه سازی ها به پایان می رسد.

جان باختن ۳۲۸ نفر دیگر با کرونا
بنا به اعلام وزارت بهداشت در طول ۲۴ ساعت منتهی به ظهر ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۲۵ هزار و ۲۶۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۲۰۷ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۱۹۴ هزار و ۱۳۳ نفر رسید و ۳۲۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۶ هزار و ۸ نفر رسید.

توضیح سید حسن خمینی درباره کاندیدا نشدنش
سید حسن خمینی درمورد نامزدی در انتخابات گفت: فرآیند شورای نگهبان خیلی برایم مهم نبود؛ اگر هم رد می کردند اتفاق مهمی نمی افتاد. او گفت وقتی در مورد یک تصمیم گیری صلاح دیده نمی شود، حتی آن تصمیم عملی شود، در آینده مسأله ای پیش نمی رود او با بیان اینکه حکومت یکدست افراطی برای کشور خطرناک است گفت مردم خیلی ناامید و قهر هستند؛ حق هم دارند. او همچنین گفت: انشاالله با حاکم شدن خرد جمعی، مسأله حصر خاتمه یابد .

ثبت نام ریاست جمهوری حضوری است
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری حضوری و در محل تعیین شده وزارت کشور خواهد بود.

زخمی شدن چند سرباز آمریکایی در عراق
پایگاه عین الاسد محل استقرار آمریکایی با سه فروند پهپاد مورد حمله قرار گرفت. صابرین نیوز به نقل از منابع خود نوشت: "پایگاه عین الاسد در الانبار مورد اصابت ۳ فروند پهپاد انتحاری قرار گرفت که سامانه های پدافند هوایی مستقر در این پایگاه، از ردیابی و انهدام پهپادها باز ماندند." این کانال خبری در تکمیل خبر خود از زخمی شدن چند سرباز آمریکایی خبر داد و اعلام کرد که کلیه هواپیماهای غیرنظامی در استان‌های غربی، با تخلیه فضای آسمان غرب عراق، مسیرهای خود را تغییر داده‌اند.

آخرین وضعیت آیت الله مکارم در بیمارستان
دولتمند، رئیس دفتر آیت الله مکارم شیرازی در خصوص آخرین وضعیت بیماری او اظهار داشت: به لطف خدا و دعای علاقمندان حضرت آیت الله مکارم، وضعیت ایشان رو به بهبودی است. وی در پاسخ به این سئوال که زمان ترخیص آیت الله مکارم شیرازی از بیمارستان مشخص شده است؟ گفت: گرچه پزشکان از روند درمان و بهبودی ایشان رضایت دارند اما هنوز زمانی در این خصوص اعلام نشده است. رئیس دفتر آیت الله مکارم شیرازی در خصوص علت بستری شدن این مرجع تقلید شیعیان، گفت: ضعف مفرط و شدید جسمانی ایشان تا حدی بود که بنابر توصیه پزشکان به بیمارستانی در تهران منتقل شدند.

توضیح سفیر ایران در چین درباره موضوعات نظامی مطرح شده در سند همکاری ۲۵ ساله
سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین در گفت و گو با روزنامه گلوبال تایمز این کشور گفت: ایران و چین با تهدیدهای مشترکی مانند تروریسم، افراط گرایی، تجزیه طلبی، جرایم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر روبرو هستند که برای مقابله با چالش های فوق الذکر و ارتقا صلح و ثبات در منطقه و آزادی، حمل و نقل و تجارت در آب های بین المللی به همکاری مداوم در مسائل مهم منطقه ای و بین المللی نیاز دارند. دستیابی به این اهداف مستلزم همکاری و ارتباط بیشتر بین بخش های امنیتی و نظامی دو کشور برای تبادل اطلاعات و برنامه ریزی برای انجام مانورهای مشترک است. در همین راستا، تماس نزدیک بین بخش های نظامی، امنیتی و دفاعی در جریان است.

 

نظرات بینندگان