arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۳۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۰

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / گام بزرگ برای احیای برجام برداشته شد / افشاگری هلال احمر علیه وزارت بهداشت درباره واکسن کرونا / فرار عامل خرابکاری نظنز؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

افشاگری هلال احمر علیه وزارت بهداشت درباره واکسن کرونا
سخنگوی جمعیت هلال احمر اعلام کرد که این جمعیت به محض صدور مجوز تهیه واکسن‌کرونا از سوی وزارت بهداشت پیگیری‌ها و رایزنی‌های خود برای تامین واکسن را آغاز کرده است. وی افزود: نزدیک به چهارماه است که جمعیت هلال احمر برای تهیه و تامین واکسن کرونا در حال تلاش و پیگیری است و حتی رایزنی‌هایی را نیز با کشور‌های چین، روسیه و هند برای تامین واکسن داشت، اما با توجه به اینکه مجوز تامین واکسن از سوی وزارت بهداشت صادر نشده بوده، امکان تهیه آن از سوی هلال احمر وجود نداشت.

گام بزرگ برای احیای برجام برداشته شد
در جلسه کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونین با حضور هیأت‌های ایران و گروه 1+4 در گرندهتل وین مقرر شد گفت‌وگوهای دو و چندجانبه و همچنین رایزنی‌های فنی در روزهای آینده ادامه یافته و در صورت نیاز کمیسیون مشترک بار دیگر تشکیل جلسه دهد. سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه پس از پایان جلسه گفت: گزارش کار کارگروه ها را مرور کردیم؛ به نظر می رسد یک تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است. اشتراک در هدف نهایی بین همه وجود دارد و مسیرهم شناخته شده تر شده است. وی افزود: البته اختلاف نظرهای جدی وجود دارد که باید طی مذاکرات بعدی کاهش پیدا کند. عراقچی اضافه کرد: فکر می کنیم مذاکرات به مرحله ای رسیده که طرفین می توانند روی یک متن مشترک شروع به کار کنند. نگارش متن در حوزه هایی که اشتراک نظر وجود دارد می تواند شروع شود. به همین منظور، هیات ایرانی متون خود را در حوزه هسته ای و حوزه رفع تحریم ها اماده و تقدیم کرده است؛ این متونی که معرفی کردیم می تواند مبنای مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی باشد.

روحانی: دو وزیر زن انتخاب کرده بودم اما ...
روحانی در توضیح دلایل انتخاب نشدن وزیر زن در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز گفت: ممکن است کسی بگوید اگر شما این همه اهتمام برای دادن جایگاه به زنان داشتید، چرا یک خانم را وزیر نکردید. در پاسخ به این سئوال باید بگویم من دلم خیلی می‌خواست این اتفاق هم در دولت یازدهم و هم در دولت دوازدهم بیافتد ولی توان ما محدود است. گاهی وقت‌ها آدم می‌خواهد کاری را انجام دهد اما دستش برای این کار باز نیست. من اراده‌ام این بود و حتی در دولت یازدهم، دو خانم را به عنوان دو وزیر انتخاب کرده بودم اما متاسفانه این خواسته تحقق نیافت.

فرار عامل خرابکاری نظنز؟
بر اساس گزارشی که در صداوسیما پخش شده، وزارت اطلاعات عامل اقدام خرابکارانه در سایت هسته‌ای نطنز را شناسایی کرد، رضا کریمی عامل اصلی این قدام خرابکارانه قبل از حادثه به خارج از کشور گریخته است البته اقدامات لازم برای بازگشت این عامل خرابکاری از مسیر‌های قانونی در دست اجراست. بر اساس تصویری که در گزارش نشان داده شده، کریمی ۴۳ ساله است.

آخرین آمار کرونا
وزارت بهداشت اعلام کرد: در شبانه روز منتهی به ظهر ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۱ هزار و ۳۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۱۷۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۲۱۵ هزار و ۴۴۵ نفر رسید. با فوت ۳۱۹ نفر دیگر از هموطنان، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۶ هزار و ۳۲۷ نفر رسید. 

پیشنهاد کیهان برای حمله به تاسیسات هسته ای «دیمونا» در اسرائیل
کیهان نوشت: متأسفانه رئیس‌جمهور با طرح این مسئله که پاسخ ما نصب موتور‌های نسل ۶ و آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد است، در واقع اعلام کرد اقدام متقابلی علیه اسرائیل در کار نخواهد بود! این پالس غلط می‌تواند منشأ اقدامات ضدامنیتی جدید دشمنان علیه تأسیسات حساس و افراد متخصص ایرانی باشد. البته جمهوری اسلامی دست‌بسته نیست و پاسخ متناسب را دنبال می‌کند. براساس فرمول «چشم در برابر چشم» و «تهدید متقابل و هم‌طراز»، در پاسخ به حادثه نطنز، ایران باید اقداماتی را علیه تأسیسات «دیمونا»‌ی اسرائیل به اجرا بگذارد چرا که واکنش در هیچ سطح دیگری هم‌طراز و بازدارنده نخواهد بود. واکنش ایران باید اولاً داخل رژیم اسرائیل و ثانیاً تأسیسات هسته‌ای آن را هدف قرار دهد.

بستری شدن بقایی در بیمارستان روان‌پزشکی
مهران عبدالله ‌پور وکیل حمید بقایی گفت: بقایی به دلیل عوارض جسمی و عصبی متعدد با نظر کمیسیون پزشکی قانونی اساسا امکان تحمل زندان را نداشته و جهت معالجه در بیرون از زندان است و در حال حاضر نیز در بیمارستان مهرگان بستری و تحت درمان است.

تکذیب مهاجرت عضو کلیدی تولید واکسن ایرانی کرونا
رئیس مرکز اطلاع رسانی ستاد اجرایی فرمان امام به انتشار یک شایعه در فضای مجازی درخصوص واکسن کوو ایران برکت پاسخ داد و گفت که شایعه "مهاجرت عضو کلیدی تولید واکسن کوو ایران برکت" از اساس کذب است و صحت ندارد. سخنگوی ستاد اجرایی فرمان امام در ادامه عنوان کرد: اولا این پروژه "یک" عضو کلیدی ندارد و گروهی از دانشمندان نخبه در آن مشغول به فعالیتند و ثانیا هیچ‌یک از عوامل پروژه واکسن برکت هم به خارج ازکشور مهاجرت نکرده‌اند.

 

نظرات بینندگان