arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۳۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۲ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۰

خطیب زاده: در خصوص بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی پیشرفت‌هایی حاصل شده / در مذاکرات وین، در مسیر درستی هستیم اما هنوز به مرحله نهایی نرسیده ایم

خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات وین اظهار داشت: مباحث درباره سازوکارهای فنی رفع تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده است. در خصوص مساله بازگشت دولت آمریکا به تعهدات خودش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ پیشرفت‌هایی حاصل شده و در مسیر درستی است اما به این معنا نیست که به مرحله نهایی این گفت‌وگوها رسیده ایم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات وین اظهار داشت: مباحث درباره سازوکارهای فنی رفع تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده است. در خصوص مساله بازگشت دولت آمریکا به تعهدات خودش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ پیشرفت‌هایی حاصل شده و در مسیر درستی است اما به این معنا نیست که به مرحله نهایی این گفت‌وگوها رسیده ایم.

وی ادامه داد: برای فرسایشی نشدن گفت‌گوها متون خود را ارائه کردیم و از طرف مقابل هم خواستیم که سریعاً وارد مصادیق و متون مشترک شوند. هر چه زودتر این اتفاق بیفتد ما بهتر می‌توانیم به نتیجه فکر کنم. در حال حاضر خیلی زود است برای اینکه به این موضوع فکر کنیم. اکنون در مرحله‌ای هستیم که مذاکرات سختی باید صورت بگیرد اما عجله نداریم و تلاش داریم آنچه را که در چارچوب فرمایشات مقام معظم رهبری و نظام و همچنین منافع مردم بزرگ ایران است را تأمین کنیم. گفتگوها تا امروز در مسیر درستی حرکت کرده است.

وی درباره کارگروه رفع تحریم‌ با بیان اینکه ایران در چهارچوب کمیسیون برجام با ۱+۴ مواضع خود را در بر اساس موازین نظام مطرح کرده است، گفت:‌ اگر تصمیم آمریکا بر این باشد که از میراث شکست خورده ترامپ فاصله گیرد و در چارچوب تعهداتش عمل کند، رایزنی‌ها راحت‌تر جلو می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه در وین گفت‌وگوهای مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا نداریم،‌ گفت:‌ فکر می‌کنیم دولت آمریکا بهتر از هر کسی می‌داند ایران اقداماتش در چارچوب برجام است و تنها وقتی این اقدامات متوقف می‌شود که آمریکا تحریم‌ها را بردارد و ایران راستی‌آزمایی کند.

وی درباره سخنان مقام ارشد ایالات متحده آمریکا درباره لغو تحریم‌ها و واکنش اتحادیه اروپا به غنی‌سازی ۶۰ درصدی اظهار داشت: همانطور که پیش‌تر رهبری فرمودند، ایران براساس نیازهای خود در چارچوب برجام هر کاری را که لازم ببیند، انجام می‌دهد و البته به آژانس اطلاع‌رسانی می‌کند. اقدام ایران در پاسخ به اقدام تروریستی در خاک ایران بود که با بی‌عملی و عدم محکومیت آن از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا همراه بود که نقطه تاریک دیگری در ادعای آنها است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: مسیری که در پیش گرفتیم کاملا روشن است. آمریکا در برجام نیست و آن را نقض و از آن خارج شده است و این آمریکا است که ابتدا باید به تعهداتش بازگردد و راستی‌آزمایی کنیم و بعد از آن ایران اقدامات جبرانی‌اش را متوقف می‌کند، هرچند که این اقدامات نیز در چارچوب برجام بوده است.

وی با بیان اینکه اظهارات اروپا نقطه شرمی از سوی آنها است، خاطرنشان کرد: ما نه تنها اروپا را شریک نقض آمریکا می‌دانیم بلکه شاهد استاندارد دوگانه از سوی آنها نیز هستیم. اروپا با این لفاظی‌ها قدرت پیدا نمی‌کند، بلکه قدرت و تاثیرگذاری خود را از دست می‌دهد اقدامات ایران نیز در چارچوب پادمان است.

نظرات بینندگان