arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۳۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۰۱ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱
چه كساني در رسانه‌هاي نزديك به دولت ساز مخالف در برابر گفت‌وگو ها را كوك مي كنند ؟

جريان انحرافي عليه مذاكرات هسته‌اي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالی که هفته اول اردیبهشت روزهای کم خبری نسبت به روزهای پایانی فروردین درباره موضوع هسته ای بود، در هفته دوم اما خبرها و وقایعی مهمی رخ داد . خبر مهم بازگشت ایران و آژانس به میز مذاکرات بود . در روزهای اخیر اعلام مذاکرات ایران و آژانس هسته ای در روزهای پایانی اردیبهشت در وین، تکمیل کننده زنجیره ای است که در روزهای پایانی فروردین در استانبول آغاز شده و امید می رود در بغداد با پذیرش حق مسلم هسته ای ایران ( غنی سازی اورانیوم ) از سوی غرب به نتایج مثبتی برسد . این خبرگرچه امکان وقوع توافق ایران و غرب بر سر پرونده هسته ای کشورمان را در بغداد تقویت می کند ، اما به همان میزان با واکنش مبهم و عجیب دولت و بخصوص جریان انحرافی که مواضع اش در رسانه دولت بروز می یابد مواجه شده است . بررسی ها نشان می دهد که پس از شوک استانبول 2 بر رسانه های داخلی و خارجی که با عقب نشینی آشکار غرب از مواضع پیشین خود امیدها را برای دستیابی به یک مدالیته بین ایران و گروه 1‌+‌5 زنده کرد ، رسانه دولت در وهله اول استقبال نه چندان گرمی نسبت به آن نشان داد .

هر چند روزنامه ایران در فردای مذاکرات جلیلی و اشتون در حالی که همه روزنامه های داخلی از مذاکرات سازنده خبر داده بودند ، با همین رویه به تشریح دستاوردهای استانبول 2 پرداخت و در قالب گزارش‌ها و یادداشت هایی به تشریح دلایل این موفقیت پرداخت‌اما چندی نگذشت که این روزنامه بر خلاف سایر رسانه ها که از این گفت و گو‌ها حمایت می‌کردند، دست به اقدام تازه ای زد که به عقیده کارشناسان سیاسی و رسانه‌ای نشان دهنده رسیدن دستورات تازه از پاستور به اتاق فکر رسانه دولت در خیابان خرمشهر بود .

از این رو این روزنامه در اولین گام برای جداسازی موضع جریان متبوع خود نسبت به مباحث و مذاکرات هسته ای ، اظهارات وزیر خارجه دولت را چنان منعکس نمود که اگر تا پیش از نشست بغداد تحریم ها ی ایران لغو نشود گویی استانبول 2 دستاوردی ندارد . تیتر «انتظار لغو تحریم ها پیش از مذاکرات بغداد» در این روزنامه در تاریخ 29 فروردین به گونه ای بود که برخی کارشناسان سیاسی آن‌را رد پای جریان انحرافی برای خفیف ساختن مذاکرات استانبول دانستند و در این فضا علی اکبر صالحی چند روز بعد در حاشیه نشست هیات دولت مجبور شد که بگوید تیتر مطالب را خود انتخاب نمی کند . بدین ترتیب فشار رسانه ای گرچه موجب شد که صالحی با این توضیحات دامن خود را از سناریوی یک جریان مبرا کند اما مانع از آن نشد که تحرکات این جریان برای وارونه سازی فضای مذاکرات ادامه نیابد . رسانه های دولت در این زمینه حتی دقت داشتند که ترکیدن بخشی از حباب قمیتی ارز و سکه را تحت تاثیر مذاکرات استانبول نشان ندهند . به همین خاطر در روزهایی که کاهش قیمت ارز و سکه در بازار داخلی تحت تاثیر نشست استانبول ترجیع بند همه رسانه ها بود ، روزنامه ایران هیچ توجهی به این موضوع نشان نداد .

نشانی های رازآلود از طراحی میز مذاکرات نقطه اصلی فضاسازی جریان انحرافی در پرونده هسته ای ، در حالی دیروز به اوج خود رسید که در فاصله دو هفته اخیر ، رسانه دولت که ماموریت این پروژه را بر عهده دارد ، به کرات و طی گزارش هایی تخریب این دور از مذاکرات را به منصه ظهور رساند . این ماموریت رسانه ای چنان با شتاب انجام گرفت که برخی تناقض گویی ها را می توان دم خروس ادعاهای این جریان دانست. بر اساس مستندات موجود رسانه دولت اولین بار نشست استانبول را شیر و گرگ توصیف کرد . در این گام رسانه دولت کوشید نارضایتی خود را از این نشست به هر قمیتی نشان دهد . از این‌رو کدهایی از نقشه راه مذاکرات ارائه واینگونه وانمود کرد که تمام مخالفان دولت برای نشستن لبخند بر لبان جلیلی و اشتون دست به کار شده اند . این گزارش رمز آلود ( 30 فروردین ) که در آن با اشاره و دادن نشانی سخن از تلاشهای پشت پرده کسانی چون آيت الله هاشمی رفسنجانی ، محسن رضایی ، خاتمی ، حسن روحانی ، حسین موسویان ، حمیدرضا آصفی و ... به میان آورده بود ، این گمانه را به ذهن کارشناسان تداعی کرد كه جریان انحرافی تمایل دارد، وانمود کند که دولت سرنشین قطار مذاکرات هسته ای نبوده است. هنوز بحث های مجازی بر سر اهداف غیر واقع نمایی رسانه دولت از مذاکرات اخیر ادامه داشت که این جریان آشکار تر از قبل زبان به کنایه نویسی گشود و در این کنایه نویسی حتی دیدگاه صریح وزیر امور خارجه دولت مبنی بر انتظار ایران برای لغو تحریم ها از سوی غرب را هم منتسب به مخالفان دولت کرد . رسانه دولت در 11 اردیبهشت نوشت : « برآيند حركت دقيق دشمنان و اشتباه دوستان اين بود كه اين عده رسماً و علناً در مقابل دشمنان و مردم اعتراف کردند که «تحریم»ها به قدری «ملموس و تأثیرگذار» شده که چشم امید ما! به لغو این تحریم‌ها در مذاکرات بعدی است. این پیام غلط که هنوز تکرار می‌شود همانند آتش به جان برگ‌های برنده ما افتاده و طرف غربی را دچار يك توهم خطرناك می‌کند تا با يك برآورد اشتباه از خواست مردم و مسئولان به استقبال مذاكرات بغداد بروند.» این روزنامه در ادامه تحلیل خود ، تهدید به بازگشت نوسان ارز و سکه را چاشنی پیام جریان انحرافی می کند و ادامه می دهد : «طرف خارجی احتمالاً در حین انجام یک «عملیات فریب» است. به عبارتی آنها می‌دانند «منحرف کردن» و رساندن سطح خواست مردم به سقف توقعات – لغو تحریم‌ها – از نظر آنها و متمرکز کردن این توقعات به نشست بغداد، می‌تواند بهترین محمل برای زدن ضربه نهایی باشد، آنجا كه انتشار خبر«شکست‌آمیز» بودن يك نشست مي‌تواند شديدترين ضربه را به ثبات اقتصادي داخلي وارد كند. »

پیش از این نیز برخی تحلیلگران معتقد بودند که تعلل دولت در ساماندهی بازار ارز و سکه با اهداف خاصی صورت می گیرد که ممکن است استفاده ابزاری از آن برای فشار بر برخی نهادها از جمله این اهداف این باشد . آنچه که این گمانه ها را تقویت می کند تلاش مداوم رسانه دولت برای نشان دادن موفقیت غرب در فریب تهران است . این حرکت زیر پوستی دیروز به اوج خود رسید و تمامی مفاد یادداشت مورد اشاره فوق( عمليات فريب) در تیتر‌اول روزنامه دولت بار دیگر با همان محتوا و مفاد منتشر شد ، تا بهت کارشناسان را نسبت به اصرار دولت بر موضع فریب برانگیزد .
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
1
3
بدبخت مشایی
نظرات بینندگان