arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۳۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۱ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰

متخصص عفونی: شیوع کرونا وارد مرحله فامیلی شده است

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روند شیوع ویروس کرونا از فردی به خانوادگی و در حال حاضر وارد فاز فامیلی شده است به طوری که در برخی روزها شاهد مراجعه ۱۰ نفر از یک فامیل به مراکز درمانی هستیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روند شیوع ویروس کرونا از فردی به خانوادگی و در حال حاضر وارد فاز فامیلی شده است به طوری که در برخی روزها شاهد مراجعه ۱۰ نفر از یک فامیل به مراکز درمانی هستیم.

"مسعود ضیایی"   افزود: سرعت واگیری ویروس کرونا افزایش یافته و دوره کمون (نهفتگی) بیماری کووید ۱۹ در بیماران بسیار کوتاه شده است.

وی با بیان اینکه میزان بستری‌ها در هفته‌های اخیر ۶ برابر افزایش یافته است گفت: بسیاری از بیماران کرونایی در سن جوانی با علائم شدید بستری می‌شوند.

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در بسیاری از موارد یک کودک مبتلا به کرونا باعث مبتلا شدن یک خانواده یا فامیل شده است و در این روزها شاهد چرخه ابتلا از سنین پایین به بالا در استان خراسان جنوبی هستیم.

وی تصریح کرد: با کوتاه شدن دوره کمون بیماری، افراد زمانی که علایم نداشتند، تعداد زیادی را مبتلا کردند و این روند متاسفانه همچنان افزایشی است.

ضیایی افزود: ساده‌انگاری مردم نسبت به کرونا به غیر از برگزاری مراسم عروسی در تالارها جشن تولدها را هم به دنبال داشت که این دورهمی‌ها میزان بالای انتقال و حجم زیاد مراجعه به مراکز درمانی را به همراه داشته است.

وی گفت: هرچند این هفته تعداد بیشتری از افراد واکسینه شدند اما درخصوص واکسن کرونا نسبت به شیوع بیماری عقب هستیم و باید همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اولویت همگان باشد.

رییس بخش عفونی بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند که بیمارستان اصلی پذیرش و بستری بیماران کرونایی در مرکز استان است، افزود: بیمارستان ولی‌عصر تقریبا پر شده و تلاش ما بر این است که به دنبال بیمارستان‌های پشتیبان برویم و تمهیداتی برای راه‌اندازی بخش‌های کرونایی در بیمارستان‌های رازی و امام رضا (ع) بیرجند صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: هرچند اقدامات خوبی در زمینه تامین اکسیژن صورت گرفته اما با افزایش تعداد بیماران برای اکسیژن باز هم با مشکل مواجه خواهیم شد.

ضیایی گفت: برخی بیماران از بستری شدن خودداری می‌کنند و معتقدند که در بخش کرونا به بیماران رسیدگی نمی‌شود اما واقعیت این است که کادر درمان به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند.

وی افزود: علایمی مانند تنگی نفس، تنفس سریع، درد قفسه سینه، تب و خواب‌آلودگی از موارد هشدار است که افراد باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنند و اگر پزشک تصمیم به بستری داشت باید بستری شوند.

متخصص عفونی گفت: برخی بیماران تلاش برای درمان خانگی دارند اما باید گفت گرفتن اکسیژن در منزل تنها راه درمان نیست و باید برخی بیماران در بیمارستان از داروهای تخصصی استفاده کنند.

وی بیان کرد: با توجه به تکمیل ظرفیت بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند، تمهیداتی اندیشیده شده که برخی افراد بستری موقت شوند و بعد از ۲ روز بستری در بیمارستان ادامه درمان را در منزل داشته باشند و داروها را به صورت روزانه دریافت کنند.

ضیایی افزود: با توجه به پروتکل‌های جدید در بیمارستان‌ها یک تیم تخصصی شرایط بیمار را بررسی می‌کند و مجوز برای درمان بیمار در خانه صادر می‌شود.

وی درباره وضعیت داروهای کرونایی گفت: در حال حاضر یکسری داروها در داروخانه‌های استان توزیع می‌شود اما باید در نظر داشت که دارو برای هر بیماری نسبت به وضعیت آن متفاوت است و افراد نباید نسبت به دریافت داروی بدون نسخه اقدام کنند.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: خوددرمانی در بیماران کرونایی زمان درگیری با ویروس را افزایش می‌دهد از طرفی خرید داروی خودسرانه باعث کمبود دارو در استان خواهد شد اما در حال حاضر اگر داروها با نظر تخصصی پزشک استفاده شود، هیچ کمبود دارویی در استان نخواهیم داشت.

تعداد بیماران تنفسی که اکنون در بیمارستان‌های استان بستری هستند، نسبت به اواخر اسفند سال گذشته سه برابر شده و بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها نیز بیش از ۶ برابر افزایش داشته است.

موج سوم کرونا در خراسان جنوبی که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آن به عنوان موج سهمگین و خطرناک کرونا یاد کرد، در آبان و آذر سال گذشته با همراهی مردم، اصناف، رسانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و تلاش ستودنی مدافعان سلامت مهار شد و کنترل موج چهارم نیز که خطرناک‌تر است نیازمند همراهی آحاد جامعه و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی است.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر ۹۹، روند بیماری بار دیگر در مهر سال گذشته صعودی شد که این روند تا آبان و آذر ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

با اجرای محدودیت‌های جامع از اول آذر پارسال و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت به طوری که پایان سال گذشته و اوایل امسال ۹ شهرستان زرد و ۲ شهرستان آبی رنگ داشت.

نمودار شناسایی بیماران مبتلا به کرونا و بستری بیماران کرونایی در موج چهارم کرونا از اوایل هفته دوم فروردین امسال در خراسان جنوبی صعودی شد و شهرستان بیرجند بیشترین موارد مثبت جدید را در این مدت به خود اختصاص داده است.


ایرنا

نظرات بینندگان