arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۴۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۱ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰

برای دومین بار طی یک هفته اخیر، آمریکا پدافند دفاعی در بغداد نصب کرد

نظامیان آمریکا برای دومین بار طی یک هفته اخیر سامانه پدافندی در پایگاه ویکتوریا در نزدیکی فرودگاه بغداد نصب کردند. در ساعت های ابتدایی بامداد امروز حمله راکتی به پایگاه ویکتوریا صورت گرفت و این در حالی بود که جمعه گذشته نیز سامانه پدافندی "C-RAM" به این پایگاه منتقل و در آن نصب شده بود که در دفع و انهدام راکت ها در جریان حمله امروز ناموفق عمل کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 ایرنا: نظامیان آمریکا برای دومین بار طی یک هفته اخیر سامانه پدافندی در پایگاه ویکتوریا در نزدیکی فرودگاه بغداد نصب کردند.

 در ساعت های ابتدایی بامداد امروز حمله راکتی به پایگاه ویکتوریا صورت گرفت و این در حالی بود که جمعه گذشته نیز سامانه پدافندی "C-RAM" به این پایگاه منتقل و در آن نصب شده بود که در دفع و انهدام راکت ها در جریان حمله امروز ناموفق عمل کرد.

خبرگزاری ناس نزدیک به دولت عراق نیز ساعتی پیش از استقرار یک سامانه پدافندی دیگر در پایگاه ویکتوریا خبر داد که در پی حمله امروز تدابیر امنیتی اتخاذ شده پس از حمله صورت گرفته است.

همچنین آژیرهای خطر نیز در این پایگاه به صدا درآمد که علت آن مانور و آمادگی نیروها اعلام شد.

در کنار نصب و آزمایش سامانه های جدید، هواپیماهای نظامی آمریکایی نیز در حوالی منطقه سبز بغداد به گشت هوایی می پردازند.

بر اساس این گزارش ، از جمعه هفته گذشته تا امروز تقریبا بطور روزانه سامانه های پدافندی آمریکایی در سفارت این کشور و پایگاه ویکتوریا اقدام به شلیک های بی هدف به منظور آنچه که "آمادگی در برابر حملات احتمالی" عنوان شده کرده اند که باعث نارضایتی اهالی مناطق اطراف و برهم خوردن آسایش عمومی در روزهای گرم روزه داری شده است اما علیرغم این آمادگی های ادعایی، حمله بامداد امروز کارایی سامانه ها را حتی در مقابله با راکت های ساده زیر سوال برد.

ادعای آمریکا برای نصب این سامانه "تشدید حملات علیه مواضع و منافع" خود عنوان شده است و این در حالیست که از تصویب قانون ممنوعیت حضور نیروهای خارجی توسط مجلس عراق بیش از یکسال می گذرد و نظامیان تحت پوشش ائتلاف آمریکایی از پذیرش این قانون سرباز زده اند که همین امر موجب نارضایتی مردم و گروه های ضداشغالگری و نهایتا واکنش نسبت به قانون شکنی آمریکایی ها شده است.

سال گذشته نیز آزمایش های گاه و بی گاه این سامانه ها باعث خسارات به اموال مردم و زخمی شدن چند غیر نظامی از جمله یک کودک شد.


در هفته های گذشته حمله های گروه های ضداشغالگری به مواضع نظامی آمریکا شدت گرفته که واکنش مختلف مسوولان نظامی و سیاسی ایالات متحده را بدنبال داشت.

در یکماه گذشته بیش از ۳۰ کاروان لجستیک آمریکایی مورد حمله قرار گرفتند که منجر به خسارات به تجهیزات آمریکایی ها شده است؛ همچنین حملات به پایگاه های تحت اشغال آمریکا در نقاط مختلف عراق نیز بارها ادامه یافت که به خسارات گسترده به ساختمان ها و تجهیزات و همچنین مرگ و زخمی شدن نیروهای خارجی انجامید.

نصب سامانه های جدید فارغ از اینکه بدون هماهنگی با دولت عراق انجام می گیرد؛ ناقض تفاهم های مشترک دو کشور است که در جریان گفت و گوی راهبردی دو هفته پیش وزرای خارجه دو کشور صورت گرفت.

واشنگتن و بغداد دو هفته پیش در جریان گفت و گوی راهبردی بر "کاهش سطح ماموریت نظامیان از حضور رزمی به مستشاری" توافق کردند هرچند برخی شخصیت های سیاسی و رسانه ای عراق معتقدند دولت عراق در مقابل ایالات متحده چشم پوشی می کند.

نظامیان آمریکا با وجود اینکه به تازگی با تحویل فقط چند برج مراقبت در پایگاه های تحت اشغال خود به نیروهای نظامی رسمی عراق سعی در تظاهر به خروج زمانبندی شده از عراق داشتند، با نصب دو پدافند هوایی در عرض یک هفته رویکرد متفاوتی از خود بروز دادند.

نظرات بینندگان