arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۴۳۹۰
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۳ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰

مسابقات شبانه والیبال، نشانه ساده‌انگاری کرونا در گنبدکاووس

- ساده‌انگاری کرونا و جدی نگرفتن شیوه نامه‌های بهداشتی در وضعیت قرمز شیوع این ویروس، به امری رایج در گنبدکاووس تبدیل شده که یکی از نشانه های آن برگزاری شبانه مسابقات والیبال در زمین‌های خاکی در محلات این شهر و برخی روستاهای حومه آن با حضور پرشمار تماشاگران است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 ساده‌انگاری کرونا و جدی نگرفتن شیوه نامه‌های بهداشتی در وضعیت قرمز شیوع این ویروس، به امری رایج در گنبدکاووس تبدیل شده که یکی از نشانه های آن برگزاری شبانه مسابقات والیبال در زمین‌های خاکی در محلات این شهر و برخی روستاهای حومه آن با حضور پرشمار تماشاگران است.

با وجود وضعیت قرمز شیوع کرونا در گنبدکاووس از ۱۸ فروردین امسال و اعمال برخی محدودیت‌های اجتماعی، اقتصادی و اداری، منع فعالیت مشاغل در گروه‌های ۲، سه و چهار و اقامه نشدن نماز تراویح در مساجد، همچنان برخی شهروندان به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی کم توجهی و سهل انگار هستند.

گشت و گذارهای بی هدف در خیابان‌ در ساعات پایانی شب و همزمان با منع تردد، حضور در بستنی و آب میوه فروشی‌ها و برگزاری شبانه مسابقات ورزشی در زمین‌های خاکی بخشی از کم‌توجهی مردم و به خصوص جوانان گنبدکاووس به کرونا است.

پخش تصاویر و کلیپی از برگزاری شبانه مسابقات والیبال در زمین‌های خاکی یکی از محلات گنبدکاووس با حضور فراوان تماشاگر در فضای مجازی یکی از مصادیق کم توجهی جوانان نسبت به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مقابله با کرونا در این شهر بود که موجی از انتقادات مردمی را به همراه داشت.

تعدادی از شهروندان گنبدی  این گونه اقدامات را فارغ از پیامدهای زیان‌بار آن بر سلامت مردم، نتیجه ضعف تیم‌های نظارتی شهرستان دانسته و خواستار جدیت بیشتر مسوولان برای مقاله با این گونه قانون گریزی‌ها شدند.

یکی از شهروندان گنبدی گفت: کم توجهی عده‌ای از شهروندان و جوانان گنبدی به کرونا و برگزاری شبانه مسابقات والیبال، ظلمی آشکار به دیگر شهروندان است زیرا با احتمال گسترش ویروس، سلامت همه به خطر می‌افتد.

عباس طاهرزاده اظهار داشت: همه شهروندان در این هوای بهاری و مطلوب می خواهند به تفریح و گردش بروند اما وقتی شرایط شیوع کرونا قرمز است، اخلاق و انسانیت حکم می‌کند شیوه نامه‌های بهداشتی از طرف همگان جدی گرفته شود.

یکی از کسبه گنبدکاووس نیز با انتقاد از کم توجهی برخی اصناف به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و یا فعالیت خارج از ضوابط و محدویت‌های اعلام شده گفت: برخی همکاران صنف آب میوه و بستنی فروشی‌ شبانه و با استفاده از نبود نظارت، اقدام به بازگشایی مغازه خود کرده و با فعالیت غیرقانونی خود سبب تجمع شمار زیادی از شهروندان می‌شوند که علاوه بر به خطر انداختن سلامت عموم، موجبات دلخوری همکاران صنفی را فراهم کرده است.

فرشید امانی ادعا کرد که محدودیت‌های صنفی فقط بر واحدهای معابر اصلی این شهر اعمال و از سوی تیم‌های نظارتی ستاد مقابله با کرونا رصد می‌شود درحالی که مغازه های معابر فرعی به راحتی مشغول فعالیت هستند.

 مشاغل گروه دوم شامل پاساژها و مراکز خرید و مال‌های فروش غیر مواد غذایی، تمرین و انجام مسابقه‌های ورزشی، مراکز متبرکه و زیارتگاه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، قنادی یا شیرینی فروشی، آب میوه و بستنی فروشی، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، آرایشگاه مردانه، بازار فروش خودرو، مراکز شماره گذاری اتومبیل، فرش و موکت فروشی، اسباب بازی فروشی، فروش لوازم خانگی، خدمات چاپ دیجیتال، تزیینات داخلی ساختمان، کادویی فروشی، عمده فروشی و خرده فروشی پوشاک، پارچه فروشی، آتلیه و عکاسی، مشاور املاک، پرده سرا، فروش مبلمان، فروش کیف و کفش، فروش لوازم التحریر، خیاطی، خرازی، فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی، شیرینی پزی، خشکبار و آجیل فروشی می‌شوند.

مشاغل گروه سوم شامل دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و زبان‌سراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی می‌شوند.

گروه چهارم نیز شامل شامل برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی برای ورزش‌های پر برخورد از جمله کشتی و کاراته و جودو، مدارس شبانه روزی، کافه، قهوه خانه و چای خانه با عرضه مواد دخانی، باغ وحش و شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی است.

در همین پیوند مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس با تایید اعتراضات مردمی نسبت به کاهش سطح رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی توسط برخی شهروندان گفت: برای جلوگیری از فعالیت‌های ورزشی شبانه با هماهنگی ستاد شهرستانی مقابله به کرونا و شهرداری، زمین‌های خاکی گزارش شده توسط مردم، شخم زده و مسدود شدند اما جوانان علاقمند به والیبال در گنبد با شناسایی نقاط دیگر اقدام به تجمع و برگزاری مسابقه می‌کنند که از نظر شبکه بهداشت و درمان، اقدامی بسیار خطرناک و تهدید کننده سلامت آنها و شهروندان است.

فرهاد بدیعی اضافه کرد: قدرت شیوع و درگیری ویروس جهش یافته کرونا چند برابر نوع ابتدایی این ویروس است که امیدواریم شهروندان برای در امان ماندن از آسیب های آن، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

دکتر بدیعی تصریح کرد: اکنون بیشترین موارد ابتلا و درگیری به کرونا در گنبدکاووس مربوط به گروه‌های خانوادگی و جوانان است که توصیه می‌شود تا بهبود شرایط از دورهمی‌های خانوادگی و تجمعات آن پرهیز شود.

همچنین خلیل رجبلی رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گنبدکاووس به خبرنگار ایرنا گفت که از زمان شروع محدودیت‌های کرونایی در این شهرستان به ۳۰۰ واحد صنفی تذکر داده شده و ۱۲ واحد پلمب شد.

وی افزود: نظارت بر اعمال محدودیت‌های صنفی توسط بازرسان این اداره یا بازرسی های مشترک با دیگر دستگاه‌ها در همه نقاط شهر انجام می‌شود اما اولویت نظارت‌ها بیشتر در معابر اصلی و پرتردد شهر است.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان در حال حاضر ۶۸۶ بیمار کرونایی در مراکز درمانی گلستان بستری هستند که حال ۳۷ نفر آنان وخیم است.

در حال حاضر وضعیت شیوع کرونا در گرگان، گنبد، گالیکش، مینودشت، آزادشهر، کردکوی و بندرگز قرمز، در بندرترکمن، علی آباد، رامیان، آق قلا و کلاله نارنجی و در گمیشان و مراوه‌تپه زرد است.


ایرنا 

نظرات بینندگان