arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۴۳۹۱
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۳ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰

واکسن جدید مالاریا ۷۷ درصد اثربخشی دارد

بر اساس نتیجه مطالعه ای که به تازگی منتشر شده است، واکسن جدید مالاریا که توسط محققان دانشگاه آکسفورد ساخته شده است، به مدت یک سال، ۷۷ درصد در برابر آلودگی به انگل مالاریا محافظت ایجاد می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 بر اساس نتیجه مطالعه ای که به تازگی منتشر شده است، واکسن جدید مالاریا که توسط محققان دانشگاه آکسفورد ساخته شده است، به مدت یک سال، ۷۷ درصد در برابر آلودگی به انگل مالاریا محافظت ایجاد می کند.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، به گفته محققان ، این واکسن که R۲۱ / Matrix-M نام دارد در سطوح دو دوزی در ۴۵۰ فرد ۵ تا ۱۷ ماهه در بورکینافاسو ، یک کشور آفریقایی که انگل مالاریا در آن شایع است ، آزمایش شد.

محققان گفتند: در یافته های اولیه که هنوز به دقت بازبینی نشده است، تزریق دوز بالای این واکسن ۷۷ درصد از آلودگی به انگل مالاریا پیشگیری می کند ؛ این در حالی است که تزریق دوز کم این واکسن ۷۱ درصد محافظت در برابر این واکسن ارائه می دهد. این نتایج در مورد هر دو دوز این واکسن بیش از ۱۲ ماه ادامه داشت و هیچ گونه عوارض جانبی جدی ایجاد نکرد.

به گفته محققان ، اگر این آزمایش در آزمایش های بالینی آینده تأیید شود، اولین واکسنی است که حداقل آستانه ۷۵ درصد سازمان جهانی بهداشت را برای تأثیر واکسن مالاریا تأمین می کند.

«آدریان هیل»، یکی از نویسندگان این مطالعه ، در یک خبرنامه مطبوعاتی نوشت: این نتایج جدید انتظارات ما را از پتانسیل این واکسن برآورده می کند که به اعتقاد ما اولین واکسن مالاریا است که هدف سازمان جهانی بهداشت را برای دستیابی به یک واکسن مالاریا با حداقل ۷۵ درصد کارآیی تامین می کند.

هیل که خود استاد واکسینولوژی در دانشگاه «آکسفورد» در انگلیس است، گفت: با تعهد شریک تجاری ما ، موسسه«سرم» (Serum) هند، برای تولید سالانه حداقل ۲۰۰ میلیون دوز در سال های آینده، این واکسن می تواند تأثیر عمده ای بر سلامت عمومی داشته باشد.

هیل می‌گوید که اگر این واکسن مجوزهای لازم را برای توزیع کسب کند؟ تاثیر قابل توجهی را بر بهداشت عمومی جهان خواهد گذاشت. او اطمینان دارد که اثر بخشی این واکسن در مراحل بعدی آزمایش‌های بالینی اثبات خواهد شد.

پیشتر واکسن‌های زیادی برای مقابله با این بیماری تولید شده بود که سطح اثر بخشی آن کمتر از هدف‌گذاری سازمان جهانی بهداشت بود، اما دانشمندان دانشگاه می‌گویند ترکیب جدید آن‌ها روی ۴۵۰ کودک در بورکینافاسو آزمایش شده و نتایج دلگرم کننده‌ای را در پی داشته است. در مرحله بعد هم قرار است ۵ هزار کودک بین سنین ۵ ماه تا ۳ سال در چهار کشور آفریقایی واکسن جدید را دریافت کنند، تا یافته‌های قبلی تائید شود.

مالاریا یک بیماری تهدیدکننده حیات است که به دلیل انگل هایی که از طریق گزش پشه به افراد منتقل می شود، ایجاد می شود و به گفته سازمان جهانی بهداشت یکی از مهمترین دلایل مرگ کودکان در آفریقا است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که تلاش های قبلی در زمینه تولید یک واکسن موثر برای مالاریا تاکنون در کارآزمایی های انجام شده روی کودکان آفریقایی تنها ۵۵ درصد موثر بوده است.

به گفته هیل، ساخت یک واکسن مالاریا چالش برانگیز است؛ زیرا هزاران ژن در این انگل وجود دارد و برای مقابله با این بیماری به یک واکنش ایمنی بالا نیاز است.

مالاریا یکی از بیماری‌های عفونی است که در مناطق گرمسیری شیوع فراوانی دارد. بر اساس برآورد سازمان جهانی بهداشت، سالانه حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون مورد مالاریا در جهان بروز می کند که بیش از یک میلیون نفر در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست می دهند. از مهمترین قربانیان مالاریا کودکان زیر پنج سال هستند به طوری که هر دو دقیقه یک کودک جان خود را از دست می دهد.

مشروح این مطالعه در نشریه Lancet منتشر شده است.

ایرنا

نظرات بینندگان