arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۴۵۱۶
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۳ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰

مالزی: رهبر خونتای میانمار با توقف خشونت و آزادی زندانیان سیاسی موافقت کرد

نخست‌وزیر مالزی اعلام کرد، اجلاس سران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) و رهبر نظامی جدید میانمار نتیجه بخش بود. محیی الدین گفت، هلیانگ با سه پیشنهاد مطرح شده از سوی مالزی در نشست موافقت کرده است، این پیشنهادات شامل ۱-کاهش تنش در میدان و توقف اقدامات خشونت‌آمیز و قتل غیرنظامیان، ۲- آزادی فوری و غیرمشروط تمام زندانیان سیاسی و ۳- اجازه دادن به رئیس کنونی آسه‌آن یعنی نخست‌وزیر برونئی و لیم جوک هوی، دبیرکل اتحادیه برای سفر به میانمار و ادامه ارتباط با تمام گروه‌های مربوطه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: نخست‌وزیر مالزی اعلام کرد، اجلاس سران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) و رهبر نظامی جدید میانمار نتیجه بخش بود.

به گزارش رویترز، محیی الدین یاسین، نخست‌وزیر مالزی اعلام کرد، نتایج این اجلاس به میزبانی جاکارتا، پایتخت اندونزی از حد انتظارها فراتر رفت.

او نشست بین رهبران آسه‌آن و ژنرال مین اونگ هلیانگ، رهبر خونتای میانمار که در نتیجه کودتای اول فوریه به قدرت رسیده را سازنده توصیف کرد.

محیی الدین گفت، هلیانگ با سه پیشنهاد مطرح شده از سوی مالزی در نشست موافقت کرده است، این پیشنهادات شامل ۱-کاهش تنش در میدان و توقف اقدامات خشونت‌آمیز و قتل غیرنظامیان، ۲- آزادی فوری و غیرمشروط تمام زندانیان سیاسی و ۳- اجازه دادن به رئیس کنونی آسه‌آن یعنی نخست‌وزیر برونئی و لیم جوک هوی، دبیرکل اتحادیه برای سفر به میانمار و ادامه ارتباط با تمام گروه‌های مربوطه است.

او خاطرنشان کرد: میانمار هیچ یک از سه پیشنهاد را رد نکرد و به آنها پاسخ مثبت داد.

لی هسین لونگ، نخست‌وزیر سنگاپور نیز گفت، رهبر نظامی جدید میانمار هیچ اعتراضی به ایده عملکرد سازنده آسه‌آن یا سفر هیئتی از از این اتحادیه به کشورش یا ارائه کمک‌های انسانی نکرد.

نخست‌وزیر سنگاپور تاکید کرد، ژنرال میانماری متعهد شد شورای نظامی حاکم به صورت سازنده با آسه‌آن تعامل کند.

او اشاره کرد، هنوز زود است درباره ترکیب هیئت آسه‌آن برای سفر به میانمار صحبت شود.

نخست‌وزیر سنگاپور تاکید کرد، انتظار می‌رود اتحادیه این مساله را بررسی کرده و شروع به هماهنگی بابت ارائه حمایت‌های انسانی از این کشور کند.

این مقام با اشاره به این‌که فاصله زیادی بین اعلام تصمیم برای توقف خشونت و آزادی زندانیان سیاسی و تحقق عملی این وعده‌ها در میدان وجود دارند، تاکید کرد، توافقات امضا شده طی امروز فورا اجرا نخواهند شد.

نخست‌وزیر سنگاپور تاکید کرد: ماموریت آغاز رایزنی‌های گسترده با هدف دستیابی به راه حل سیاسی در میانمار همچنان دشوار است اما نشست امروز دست‌کم برخی گام‌ رو به جلو بود.

صدها غیرنظامی میانمار از اول فوریه در جریان سرکوب تظاهرات‌های مردمی مخالف کودتا توسط پلیس کشته شده‌اند.

نظرات بینندگان