arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۴۷۷۵
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۲ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰

آغاز فاز سوم تست انسانی واکسن ایرانی-کوبایی کرونا با تزریق بر رییس انستیتو پاستور کشور

فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا (سوبرانا) با حضور وزیر بهداشت صبح امروز آغاز شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا (سوبرانا) با حضور وزیر بهداشت صبح امروز آغاز شد.

 صبح امروز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا با حضور وزیر بهداشت و در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، آغاز شد.

واکسن کرونای نوترکیب "کنژوکه" که توسط انستیتو فینلای کوبا و با مشارکت انستیتو پاستور ایران تولید شده، پس از گذراندن موفق فازهای یک و دو بالینی، وارد فاز سوم می شود تا پس از تایید نهایی در انستیتو پاستور ایران نیز تولید و واکسیناسیون عمومی با آن آغاز شود.

اولین تزریق واکسن ایرانی - کوبایی کرونا نیز به دکتر محمد مهدی گویا- رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت انجام شد و دومین تزریق هم به دکتر علیرضا بیگلری- رییس انستیتو پاستور ایران انجام شد.

دکتر حیدری - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دکتر نجیبی - مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز از جمله دریافت کنندگان این واکسن در مراسم امروز بودند.

گفتنی است که فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا قرار است،در هفت استان کشور و هشت دانشگاه علوم پزشکی شامل مازندران، بابل، اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان، همدان و زنجان مورد مطالعه قرار ‌گیرد و مجموعا در کل این هفت استان ،۲۴ هزار داوطلب وارد مطالعه می‌شوند که از هر دانشگاه علوم پزشکی، بالغ بر ۳۰۰۰ نفر پذیرش خواهند شد.

همچنین در کوبا نیز ۴۴ هزار نفر در فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن شرکت می‌کنند.

شرایط شرکت در این کارآزمایی، داشتن سن ۱۸ تا ۸۰ سال، سکونت در شهرهای اصفهان، بابل، بندرعباس، زنجان، ساری، کرمان، همدان و یزد و نیز داشتن سلامت عمومی است.

دکتر علیرضا بیگلری- رییس انستیتو پاستور ایران نیز چندی پیش به ایسنا، گفت: این واکسن اولین واکسنی است که در دنیا برای آن دوز یادآور هم طراحی شده است. تزریق دوز یادآور یا بوستر (Booster dose) باعث می‌شود که سطح ایمنی حفظ شود. بر همین اساس در پنج استان دو دوز واکسن تزریق می‌شود و در دو استان علاوه بر دو دوز واکسن، یک دوز یادآور هم داریم که یک ماه بعد از اتمام واکسیناسیون در دو استان زنجان و یزد تزریق می‌شود.

وی اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود که بتوانیم در دهه دوم یا سوم خرداد ماه جمع‌بندی را داشته باشیم و با نتایجی که می‌گیریم بتوانیم وارد واکسیناسیون عمومی با این واکسن شویم.

 ایسنا

نظرات بینندگان