arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۴۸۴۰
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۵ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰

عارف: اگر در مورد کاندیداتوری ام به نتیجه قطعی رسیدم، حتما اعلام میکنم

رییس بنیاد امید ایرانیان گفت: فرد خوش بینی هستم و نمی خواهم تلاش های انجام شده را زیر سوال ببرم، اما این شرایط و مسیر کشور را نمی توانیم ادامه دهیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: محمدرضا عارف: در نشست خبری امروز خود با عنوان «ارائه برنامه های پیشنهادی بنیاد امید ایرانیان برای عبور از شرایط سخت کشور»، اظهار کرد: تقاضای ما از نخبگان کشور این است که این سند را نقد کنند. ما این سند را فراتر از انتخابات می دانیم چون بنیاد امید ایرانیان وظیفه خود را توسعه حمکرانی خوب تعریف کرده است. بنیاد امید ایرانیان پاتوقی برای چهره های علمی کشور است.

وی در ادامه گفت: بیش از یکسال با نگاه علمی تلاش کردیم تا برای حل چالش های بزرگ برنامه تهیه کنیم. سمت و سوی این سند اقتصادی است. تاکید ما این است که این اسناد با نگاه علمی و با توجه به تجربیات جهانی تهیه شود.

عارف ادامه داد: تاکید ما در این برنامه بر اصلاح ساختارها و نظام اقتصادی کشور است. ما به وفاق و همدلی همه مسئولان نیاز داریم همه باید باور کنند که اصلاح ساختاری باید انجام شود. مردم هم باید امیدوار شوند که این اصلاحات موجب حل چالش های کشور می شود. باید از گروکشی  و تنازع سیاسی هم پرهیز شود.

رییس بنیاد امید ایرانیان خاطرنشان کرد: آنچه مورد نگرانی ما است روند کاهشی شاخص های اجتماعی و اقتصادی و سرمایه انسانی است. من فرد خوش بینی هستم و نمی خواهم تلاش های انجام شده را زیر سوال ببرم، اما این شرایط و مسیر کشور را نمی توانیم ادامه دهیم. ما اصلاح امور را ضرورت جدی برای کشور می دانیم. ریشه مشکلات کشور را در حوزه حکمرانی اقتصادی و نظام تصمیم گیری اقتصادی می دانیم. بپذیریم که اقتصاد ما بیمار است و نباید دنبال درمان موقت باشیم. تصمیمات هماهنگ، فراگیر و سختی باید بگیریم. ما باید  درمان سخت را بپذیریم‌. باید باور داشته باشیم سندی که تهیه کرده ایم اجرایی است.

وی تصریح کرد: آرایش فعلی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور به گونه ای است که ذی نفعان با قدرتی که دارند مانع اصلاحات ساختاری می شوند. رفتار عوام فریبانه با مردم هم مانعی دیگر برای اصلاح ساختاری است.

عارف با بیان اینکه بیکاری یکی از دغدغه های اصلی ماست و کشور توان کارآفرینی خود را از دست داده است، خاطرنشان کرد: کشور ظرفیت سرمایه گذاری خود را از دست داده است. دهک های متوسط جامعه به خاطر مشکلات اقتصادی توان پس انداز ندارند. کشور در جذب سرمایه خارجی هم ناموفق بوده است. نظام بانکی کشور بدکارکردی دارد. منابع محدود هم غیربهینه استفاده می شود. از سویی سیاست های اقتصادی نادرست موجب خروج سرمایه از کشور شده است.

وی با تاکید بر اینکه علت اصلی چالش های اقتصادی را تورم می دانم، گفت: هدف گذاری ما یک رقمی شدن نرخ تورم است و این کار سخت اما شدنی است. برای رسیدن به این هدف باید معضل کسری بودجه حل شود. نباید نگاه کوتاه مدت برای تهیه بودجه داشت. اصلاح نظام بانکی و مالیاتی باید انجام شود.

رییس بنیاد امید ایرانیان در ادامه با اشاره به اینکه ما ۲۷ چالش کشور را احصا کرده ایم، گفت: برای دردهای سخت، درمان سخت هم نیاز است. ما به اتحاد ملی و حمایت مردم نیازمندیم. درمان تلخ است و به همراهی مردم نیازمندیم. ۱۲ رویکرد اساسی هم برای حل چالش های کشور تهیه کرده ایم.

عارف با بیان اینکه تحریم ها تنها علت بحران اقتصادی نیست بلکه عمق فاجعه اقتصادی کشور را نشان داد، تصریح کرد: باید تلاش کنیم تحریم ها را رفع کنیم، ولی با رفع تحریم ها اقتصاد کشور نجات پیدا نمی کند و به اصلاح ساختار اقتصادی نیازمندیم. رفع تحریم ها فقط مسکنی کوتاه مدت است.

وی خاطرنشان کرد: در انتخابات بهتر است به جای اینکه بگوییم به چه کسی رای دهیم، بگوییم به چه برنامه ای رای دهیم. باید کارنامه و سوابق افراد بررسی شود. باور من این است که رییس جمهور اگر توانایی اجرایی داشته باشد، خیلی می تواند کار کند. ما شرایط رییس جمهور مناسب را در این برنامه احصا کرده ایم.

رییس بنیاد امید ایرانیان ادامه داد: ما همچنین برنامه های لازم را برای یک دوره چهار ساله برای کاهش مشکلات اقتصادی تهیه کرده ایم. کاهش تورم، افزایش رشد اقتصادی، افزایش نرخ اشتغال، حل معضل مسکن، بهبود روابط بین المللی، ارتقای نظام سلامت، رفع موانع تولید را می توان در چهار سال دنبال کرد.

عارف در پاسخ به پرسشی درباره حضورش در انتخابات گفت:  اگر به نتیجه قطعی رسیدم حتما اعلام میکنم. نمی توان کاندیداتوری را از مردم مخفی کرد. اگر احساس کنم فردی مناسب تر از من حضور دارد به او کمک می کنم اگر شرایط کشور به حضور من نیاز داشت، ابایی برای حضور ندارم. این برنامه ای که امروز ارائه کردم، انتخاباتی نیست. اگر برنامه انتخاباتی بود، اعلام می کردم ولی این برنامه های بنیاد امید ایرانیان است. تعدد کاندیداها در هر دو جناح وجود دارد و من آن را خوب می دانم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه اصلاحات ساختار اقتصادی و حضور نهادهای خاص نظامی در بخش اقتصاد، گفت: وزارت اطلاعات در زمان روی کار آمدن دولت اصلاحات، فعالیت اقتصادی داشت، اما با رفاقت و هماهنگی این موضوع جمع شد. قانون اساسی می گوید از امکانات نظامی در زمان صلح استفاده شود ولی این بدان معنا نیست که بخش نظامی و امنیتی فعالیت اقتصادی کند. این مسایل باید با رفاقت و هماهنگی حل شود. در جایی که ضرورت داشته باشد می توان از ظرفیت حوزه نظامی استفاده کرد که من در دوره وزارت خود از ظرفیت بخش نظامی در منطقه ای که بخش خصوصی نمی رفت، استفاده کردم و از آنها هم تشکر کردم ولی اولویت باید با بخش خصوصی باشد.

عارف درباره در نظر گرفتن توزیع عادلانه مشکلات در زمینه اصلاحات ساختاری در  میان همه اقشار و توجه به اقشار آسیب‌پذیر، تصریح کرد: گاهی در گذشته اصلاحاتی انجام شده است که موجب ایجاد فشار به اقشار آسیب پذیر شده است. مشکل اصلی در اصلاح ساختاری است است که شرایط فعلی کشور منافع نامشروعی را برای برخی ذی نفعان ایجاد کرده است. نگاه ما در این برنامه نگاهی با تصمیمات سنجیده، گام به گام و ارزیابی در هر مرحله است. اصلاحات ساختاری به هشت سال زمان و اجماع ملی نیازمند است.

وی در پایان درباره امکان تحقق این برنامه ها، اظهار کرد: این برنامه ها شعار نبوده و قابلیت تحقق دارد. اگر چوب لای چرخ هم نگذاریم و با هم دعوت نکنیم، این برنامه ها عملیاتی می شود. با نگاه  و اجماع ملی می توان این برنامه ها را عملیاتی کرد.

نظرات بینندگان