arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۴۹۶۱
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۳ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
یک کارشناس اقتصادی؛

فشار لابی بورس در حال تزریق تورم به اقتصاد است / سقوط بورس ارتباطی به نرخ سود بین بانکی ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فشار لابی بورس در حال تزریق تورم به اقتصاد است / سقوط بورس ارتباطی به نرخ سود بین بانکی ندارد

علی رضاییان ارتباط سقوط بورس و نرخ بهره بین بانکی را نامفهوم و غیرعقلانی خواند و تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما مکانیزم پولی کامل نیست و بر خلاف سایر کشورها، نرخ سیستم بانکی بر مبنای نرخ بهره بین بانکی تعیین نمی‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، علی رضاییان، کارشناس اقتصادی گفت: بانک های مرکزی جهان معمولا با اصلاح نرخ بهره بین بانکی، نرخ‌های آزاد سود بانکی نیز تغییر می‌کنند. بنابراین تفاوت اصلی سیاست‌گذاری پولی ایران با غالب کشورها، در آزاد بودن نرخ‌های سود بانکی است که توسط خود بانک‌ها و متناسب با نرخ بهره بین بانکی تعیین می‌شوند.

وی افزود: در ایران ارتباط میان نرخ بهره بین بانکی و نرخ سود بانکی قطع است و شورای پول و اعتبار به صورت دستوری نرخ سود بانکی را تعیین می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه نرخ سود بانکی در دوران اوج گرفتن بازار سرمایه و یا در دوره سقوط آن، تغییر نکرده است، گفت: نرخ سود سیستم بانکی تاثیر زیادی بر تصمیم سرمایه‌گذاران دارد و عدم تغییر نرخ سود بانکی در سال گذشته به خوبی نشان می‌دهد که نرخ سود بانکی باعث خروج سرمایه از بانک‌ها و ورود آن به بازار سرمایه و یا بالعکس آن نشده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، حتی اگر سرمایه از بورس خارج شده و وارد سیستم بانکی شده باشد، نمی‌تواند به این شدت باعث سقوط بورس شود. زیرا پولی که از بانک‌ها خارج و به بازار سرمایه وارد می‌شود، درواقع از شبکه بانکی خارج نشده و تنها جابجا شده و تحت حساب شخص حقوقی دیگری در شبکه بانکی مانده است. از طرفی نیز سپرده‌ای که جذب بانک‌ها می‌شود، مجدداً‌ توسط خود بانک‌ها صرف تولید و یا سرمایه‌گذاری در بورس می‌شود.


وی تحلیل‌های موجود در خصوص ارتباط نرخ سود بانکی و سقوط بورس را تحلیل‌هایی تورش‌دار و بدون صداقت علمی دانست و افزود: اتفاقاً در شرایط کنونی که هر ماه شاهد بیشتر شدن فاصله نرخ تورم هدف و نرخ تورم هستیم، فشار لابی‌های بورسی، باعث انفعال سیاست‌گذار پولی برای تغییر نرخ‌های سود و اصلاح روند تورم شده است.

وی افزود: روابط علی و شواهد موجود نشان می‌دهد که فشار لابی‌‌های بورسی‌ عملاً باعث اخلال در سیاست پولی جدید بانک مرکزی مبتنی بر هدف گذاری تورم و سیستم عملیات بازار باز شده است و بانک مرکزی متاثر از این فشارها، نتوانسته است با افزایش نرخ بهره، نسبت به فاصله گرفتن نرخ تورم و نرخ تورم هدف واکنش مناسب نشان دهد.

نظرات بینندگان