arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۵۱۰۰
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۲۳ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰

رستم قاسمی: نظامی‌ها برای نجات کشور منعی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ندارند

رستم قاسمی، وزیر نفت دولت دهم، در خصوص کاندیداتوری نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری گفت: براساس قانون نظامی‌ها برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی باید ۶ ماه پیش از برگزاری انتخابات از مسئولیت خود استعفا بدهند، اما برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نیازی به استعفا از مسئولیت و یا سازمان ندارند به هر روی قوانین جمهوری اسلامی برگرفته از منویات رهبری و شرع هستند و اینکه امروز نیز گفته می‌شود امام و رهبری نظامی‌ها را از شرکت در انتخابات منع کرده اند منظور عضویت نظامی‌ها در احزاب و گروه‌های سیاسی است و نه اینکه آن‌ها برای نجات کشور در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: وزیر نفت دولت دهم با بیان اینکه مابه‌تفاوت یارانه بنزین باید به کسانی که از آن بی‌بهره‌اند پرداخت شود، گفت: شرایط اقتصادی کشور یک شوک اقتصادی دیگر مانند افزایش قیمت بنزین را برنمی‌تابد.

رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم و کاندیدای احتمالی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سلسله جلسات میز انتخابات جمهور که با شعار تحول در حکمرانی، عدالت و کارآمدی از سوی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل برگزار شد، گفت: تولید منجر به رونق می‌شود و با وجود رونق خیلی از چالش‌ها مثل اشتغال حل خواهند شد و از طرفی این رونق در رفاه اجتماعی مردم موثر است.

* در سال جهش تولید، تولید نابود شد

وی از کیفیت، سرعت و قیمت به عنوان سه شاخص رقابت در بازار‌های جهانی نام برد و افزود: رونق تولید همواره یکی از مهمترین موضوعات در کشور بوده به همین دلیل سال هاست که شاهدیم نام گذاری سال‌ها با تولید ارتباط دارد مثلا سال گذشته سال جهش تولید بوده؛ اما شاخصی برای ارزیابی این موضوع که آیا این شعار محقق شده یا نه وجود ندارد البته بنده فکر می‌کنم که نه تنها جهش تولید اتفاق نیفتاده بلکه نابودی تولید اتفاق افتاده است.

قاسمی افزود: تولید بدون بازار بی معناست و نه تنها سودی ندارد بلکه ضرر هم دارد، توزیع مولفه دیگری است که در تولید موثر است، اما اتفاقی که در کشورمان افتاده این است که تولیدکننده بیچاره است مثلا امروز کسی در کشور پیاز مجانی هم نمی‌خرد و از طرفی مصرف کننده هم باید هزینه‌های زیادی را بپردازد و این ناشی از این است که توزیع در کشورمان به سبک عهد دقیانوس انجام می‌شود و در واقع توزیع دلالی است و منطقی نیست.

* توزیع باید با سازوکار انجام شود

وزیر نفت دولت دهم اظهار داشت: در کشورمان توزیع وجود دارد، اما این توزیع باید با سازوکار انجام شود. چرا که امروز پایانه‌ها در کشور به محلی برای دلالی تبدیل شده اند.

وی تصریح کرد: ایران یک کشور بزرگ با ۸۰ میلیون نفر جمعیت است به گونه‌ای که ساختار جغرافیایی کشورمان یک مزیت بزرگ در جهان محسوب می‌شود با این وجود ما می‌توانیم از این مزیت‌ها استفاده کنیم و در جهت رونق بازار داخل از آنها بهره ببریم.

* باید موانع صادرات به کشور‌های همسایه برطرف شوند

وی با تاکید بر اینکه باید موانع صادرات به کشور‌های همسایه برطرف شوند، تصریح کرد: تراز تجاری کشور‌های همسایه ۱۲۰۰ میلیارد دلار است بنابراین اگر موانع صادرات به این کشور‌ها برطرف شود مثلا ما می‌توانیم صادرات خود به کشور‌های همسایه را از ۲۵ میلیارد دلار با ۵ درصد افزایش صادرات به ۶۰ میلیارد دلار افزایش دهیم.

وی ادامه داد: ما باید بازار‌های داخلی، بازار همسایگان و بازار‌های بین المللی را با سازوکار درست به دست بگیریم و آن را حفظ کنیم.

قاسمی خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید مرغ مازاد بر نیاز کشور است با این وجود ما مازاد تولید را به عراق صادر می‌کنیم، اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که هر گاه به دلیل ناکارآمدی دستگاه‌های اجرایی عرضه مرغ در کشور کم می‌شود در نتیجه صادرات مرغ به عراق را نیز قطع می‌کنیم با این وجود سوال این است که مگر بازار عراق منتظر می‌ماند تا وضع ما در تولید مرغ بهبود بیابد قطعا این گونه نیست و عراقی‌ها سراغ تولیدکنندگان جدید می‌روند، چون آن‌ها دنبال تامین امنیت غذایی خود هستند.

وزیر نفت دولت دهم اظهار داشت: ما مطابق یک قرارداد بین المللی به عراق نفت صادر می‌کنیم، ولی شاهدیم که بعضا بدون توجه به این قرارداد در پیک تابستان برق جنوب عراق از سوی ایران قطع می‌شود و این مغایر قراردادی است که منعقد شده است.

* دهه ۹۰،دهه گمشده در اقتصاد ایران است/ نیازمند یک جهش اقتصادی در شرایط تهدید هستیم

وی با اشاره به اینکه در کشورمان محصولاتی وجود دارد که علی رغم تحریم‌ها دنیا نیازمند این محصولات است، خاطرنشان کرد: بنده دهه ۹۰ را دهه گمشده در اقتصاد ایران نام گذاری می‌کنم، چون ما در این دهه رشد اقتصادی نداشتیم.

قاسمی گفت: با این وجود اگر یک دولت هشت ساله نیز روی کار بیاید و ما هشت درصد رشد اقتصادی داشته باشیم تازه به شاخص‌های اقتصادی سال ۹۰ برمی گردیم اگرچه تحقق این رشد نیز کار ساده‌ای نیست به هر روی شرایط اقتصادی کشورمان شرایط مطلوبی نبوده و من حرکت با این دست‌فرمان را آخر ایستگاه می‌دانم. به هر روی امروز ما نیازمند یک جهش اقتصادی در شرایط تهدید هستیم.

وی گفت: کسری بودجه یکی از دو عامل عمده تورم در کشورمان به شمار می‌رود و این در حالی است که سایه تورم به عنوان یک غده هیچ گاه از کشورمان برداشته نشده است،کسری بودجه سال ۱۴۰۰، ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است و این کسری می‌تواند تورم را در کشور تحت تاثیر قرار دهد و رکود را افزایش دهد. البته علاوه بر کسری بودجه مسئله دیگری که در سال ۱۴۰۰ با آن مواجه هستیم این است که باید در این سال اوراق بدهی دولت که شامل اوراق نفتی و بدهی‌های پیمانکاران است پرداخت شود و این مشکل عمده‌ای است که پیش روی ما قرار دارد.

* ضرورت ایجاد رونق در کشور

قاسمی بر ضرورت ایجاد رونق در کشور تاکید کرد و افزود: رونق می‌تواند منجر به خلق درآمد شود در واقع ما می‌توانیم با تولید درآمد بیشتری داشته باشیم. قابل ذکر است که ما نمی‌توانیم با کاهش هزینه‌ها کسری بودجه را جبران کنیم چون بخش عمده‌ای از هزینه‌های دولت ناشی از حقوق و دستمزد‌ها است ولی از سوی دیگر اگر بتوانیم بودجه شرکت‌های دولتی را بین ۵ تا ۱۰ درصد کاهش دهیم این کاهش هزینه ۱۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد‌ها را افزایش می‌دهد، اما این اتفاق نیفتاده است.

وزیر نفت دولت دهم در ادامه بر ضرورت توسعه زیرساخت‌های مالیاتی تاکید کرد و اظهار داشت: هفت درصد GDP کشور از مالیات تامین می‌شود و این در حالی است که ترکیه علی رغم عدم برخورداری از منابع انرژی ۲۵ تا ۳۰ درصد GDP خود را از مالیات تامین می‌کند. به هر روی ما باید مالیات را ساختارمند کنیم.

* لزوم اختصاص یارانه بنزین به خانواده‌های فاقد خودرو

وی درمورد احتمال افزایش یارانه‌های نقدی در برنامه خود گفت: شرایط اقتصادی کشور یک شوک اقتصادی دیگر مانند افزایش قیمت بنزین را برنمی‌تابد. اما مابه‌تفاوت یارانه بنزین باید به کسانی که از آن بی‌بهره‌اند پرداخت شود. افزایش یارانه منوط به افزایش قیمت حامل‌ها است و این ممکن است در شرایط فعلی چندان ممکن نباشد اما همین مابه‌تفاوت که از یارانه‌ انرژی حاصل می‌شود باید یارانه کنونی اضافه شود که رقم قابل توجهی خواهد بود.

* اتصال کارت سوخت به کارت ملی برای عادلانه کردن هدفمندی از برنامه‌هایم است

قاسمی به برنامه‌های خود در حوزه یارانه‌ها اشاره کرد و افزود: یکی از برنامه‌های بنده این است که برای بهره‌مندی مردم از یارانه بنزین کارت سوخت هر نفر را به کارت ملی او وصل می‌کنیم تا هدفمندی به صورت عادلانه اجرا شود.

وی گفت: امروز شاهدیم که یک خانواده چند خودرو دارد، ولی یک خانواده با ۱۰ نفر عائله حتی یک دوچرخه هم از خود ندارند بنابراین بنده معتقدم که باید یارانه بنزین به افراد فاقد خودرو تعلق بگیرد تا همه از منابع کشور که جزو انفال ملی هستند، بهره‌مند شوند و ما با این اقدام می‌توانیم عدالت را محقق کنیم.

قاسمی با بیان اینکه با ارائه یارانه بنزین یک ساختار بورسی ایجاد خواهد شد تا مردم سهمیه سوخت خود را به دولت بفروشند و یا حتی آن را صادر کنند، اظهار داشت: بنده در آینده برنامه‌های خود را در حوزه هدفمندی یارانه‌ها اعلام خواهم کرد.

وزیر نفت دولت دهم با تاکید بر اینکه بنده می‌گویم همه باید یارانه بنزین دریافت کنند نه فقط کسانی که خودرو دارند، گفت: شرایط اقتصادی کشور یک شوک اقتصادی دیگر مانند افزایش قیمت بنزین را برنمی‌تابد. اما مابه‌تفاوت یارانه بنزین باید به کسانی که از آن بی‌بهره‌اند پرداخت شود.

قاسمی ادامه داد: افزایش یارانه منوط به افزایش قیمت حامل‌ها است و این ممکن است در شرایط فعلی چندان ممکن نباشد اما همین مابه‌تفاوت که از یارانه‌ انرژی حاصل می‌شود باید به یارانه کنونی اضافه شود که رقم قابل توجهی خواهد بود.

وی افزود: به یمن اتفاقاتی که در این سال‌ها روی داده در سال‌های اخیر حدود ۵۰ درصد مردم ما به یارانه نیاز پیدا کرده‌اند و همین یارانه اندک هم باید ادامه داشته باشد و افزایش پیدا کند و منبع آن نیز افزایش درآمد ناشی از حامل‌های انرژی خواهد بود.

قاسمی گفت: مشکل مردم اقتصادی است و بنده نیز رجل اقتصادی هستم البته، چون وزیر نفت نیز بوده ام رجل سیاسی هم به شمار می‌روم. به هر روی وزارت نفت یک وزارتخانه بین المللی است و کسی که وزیر نفت می‌شود برای تعامل با دنیا نیازمند یک دیپلماسی سیاسی است.

* شهید سلیمانی جان خود را فدای انسانیت و بشریت کرد

وی در خصوص فایل منتشر شده منتسب به وزیر امور خارجه کشورمان نیز گفت: در این فایل شهید سلیمانی بیشتر مورد هدف قرار گرفته شده او جان خود را فدای انسانیت و بشریت کرد و با نابودی داعش آرامش را به مردم دنیا داد، اما متاسفانه امروز شهید سلیمانی علاوه بر ترور منجر به شهادتش ترور شخصیت هم شد.

قاسمی بیان کرد: به گفته آقای ظریف او هر هفته با شهید سلیمانی جلسه داشته با این وجود سردار سلیمانی همواره منافع کشور را در نظر می‌گرفت و جانش را نیز برای منافع مردم داد پس ما نمی‌توانیم بگوییم که او مسیری را در پیش گرفته که منافع ملت در آن نبوده و این ظلم بزرگی است.

* وجود یک بسته اقتصادی خواسته ۹۰ درصد از مردم کشورمان است

وزیر نفت دولت دهم با بیان اینکه امروز وجود یک بسته اقتصادی خواسته ۹۰ درصد از مردم کشورمان است پس برخورداری از چنین بسته‌ای چالش امروز ماست، تصریح کرد: امروز مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز بیشترین آسیب را از مسائل اقتصادی کشور دیده اند.

وی با تاکید بر اینکه ما باید سوابق نامزد‌ها را در نظر بگیریم و بر این اساس به آن‌ها نمره بدهیم، تصریح کرد: ما امروز در حوزه اقتصاد دارای سند چشم انداز بیست ساله و برنامه‌های ۵ ساله توسعه هستیم، اما سوال این است که چند درصد از این برنامه‌ها اجرا شده اند.

* عمر خود را در اجرای طرح‌های بزرگ گذرانده ام

قاسمی گفت: به هر روی بنده ادعا می‌کنم که به عنوان یکی از اعضای موسس قرارگاه خاتم الانبیا و رئیس قرارگاه سازندگی نور هفتاد درصد از سازندگی کشور در ساخت بنادر، اجرای طرح‌های بزرگ انرژی و سدسازی توسط این قرارگاه انجام شده است. در واقع بنده عمر خود را در اجرای طرح‌های بزرگ گذرانده ام.

وی با بیان اینکه بنده در بدترین اوضاع به عنوان وزیر نفت منصوب شدم گفت: در آن زمان وضع کشور به قدری نگران کننده بود که رهبری یک روز به عسلویه آمد و گفت می‌خواهید با تحریم‌ها چه کنید به هر روی در آن مقطع اتفاقی که افتاد این بود که به دلیل وضع تحریم‌ها همه شرکت‌های خارجی ظرف سه چهار ماه از کشورمان خارج شدند و این در حالی بود که وابستگی ما به این شرکت‌ها بسیار زیاد بود، اما اتفاقی که رقم خورد این بود که بیشترین توسعه در صنعت نفت کشور در همان زمان روی داد.

وی با اشاره به اینکه در زمان حضور بنده در وزارت نفت و در اوج تحریم‌ها بیشترین توسعه در صنایع پایین دستی و بالادستی و همچنین تبدیل نفت خام به فرآورده‌های نفتی اتفاق افتاد، اظهار داشت: تمام کاندیدا‌های جبهه اصولگرایی برای بنده قابل احترام هستند، چون این انسان‌های شجاع می‌خواهند خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند و این شایسته قدردانی است.

* بنده جز شرکت در انتخابات پلن دیگری ندارم

قاسمی با بیان اینکه بنده پیش از این به دوستان خود گفته ام که ما نباید برای اثبات خودمان دیگران را تخریب کنیم، افزود: به دلیل اینکه هنوز آرای سیاسی شکل نگرفته است ما نمی‌توانیم در مورد کاندیدا‌ها قضاوت کنیم مضاف بر این هنوز روند تایید صلاحیت کاندیدا‌ها از سوی شورای نگهبان انجام نشده است به هر روی بنده جز شرکت در انتخابات پلن دیگری ندارم و قصدم از کاندیداتوری وزیر شدن نیست.

وزیر نفت دولت دهم در مورد کاندیدای نهایی جبهه اصلاحات نیز گفت: آرای سیاسی اصلاح طلبان نیز هنوز مشخص نشده بنابراین اینکه بگوییم چه کسی کاندیدای نهایی اصلاحات است قابل پیش بینی نیست.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بار‌ها بر ضرورت جلوگیری ازخام‌فروشی نفت تاکید کرده اند، اما ما در این چهل سال فرصت‌های زیادی را از دست داده ایم و هنوز خام فروشی می‌کنیم گفت: ما هیچ محدودیتی برای صادرات فرآورده‌های نفتی نداریم و این در حالی است که صادرات نفت خام برای ما سخت‌تر است.

* نظامی‌ها برای نجات کشور منعی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ندارند

وی در خصوص کاندیداتوری نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری گفت: براساس قانون نظامی‌ها برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی باید ۶ ماه پیش از برگزاری انتخابات از مسئولیت خود استعفا بدهند، اما برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نیازی به استعفا از مسئولیت و یا سازمان ندارند به هر روی قوانین جمهوری اسلامی برگرفته از منویات رهبری و شرع هستند و اینکه امروز نیز گفته می‌شود امام و رهبری نظامی‌ها را از شرکت در انتخابات منع کرده اند منظور عضویت نظامی‌ها در احزاب و گروه‌های سیاسی است و نه اینکه آن‌ها برای نجات کشور در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکنند.

* مسکن نباشد ازدواجی هم صورت نمی‌گیرد

وی از مسکن به عنوان یکی از نیاز‌های اساسی زندگی نام برد و افزود: اگر مسکن نباشد ازدواجی هم صورت نمی‌گیرد به هر روی امروز شاهدیم که آمار ازدواج‌ها در مقایسه با سال ۹۰ و ۹۱ به یک سوم کاهش یافته و این ناشی از فشار‌های اقتصادی است که روی مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز اثرگذار بوده است.

قاسمی با تاکید بر اینکه دولت‌ها باید در ساخت مسکن نقش داشته باشند تا مردم و جوانان صاحب خانه شوند، افزود: در زمان شروع مسکن مهر ۴ میلیون کسری مسکن در کشور وجود داشت به همین دلیل این طرح با ساخت ۴ میلیون مسکن آغاز شد به هر روی اگر مسکن مهر در کشور اجرا نمی‌شد یک فاجعه اتفاق می‌افتاد.

* لزوم شهرسازی به جای مسکن‌سازی

وزیر نفت دولت دهم با بیان اینکه مثلا اگر یک میلیون مسکن در کشور بسازیم رونق بزرگی اتفاق می‌افتد، افزود: هر طرح بزرگی با اشکالاتی همراه است به همین دلیل مسکن مهر نیز دارای اشکالاتی بوده، ولی برنامه بنده این است که در صورت پیروزی در انتخابات به جای مسکن سازی شهرسازی کنم، چون وقتی که ما شهر می‌سازیم در آنجا اشتغال ایجاد می‌شود و با این شرایط دیگر اینگونه نیست که خانه‌ها فقط خوابگاه باشند.

کاندیدای احتمالی سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه ما باید به جای مسکن سازی شهرسازی کنیم و بنده به موقع طرح خود را برای مردم تشریح خواهم کرد، افزود: دولت باید برای تامین مسکن مردم زیرساخت‌ها را تامین کند و تسهیلات بدهد البته اتفاقی که افتاده این است که ما بورس را به باد دادیم و این در حالی است که بورس می‌توانست موجب رونق مسکن شود.

نظرات بینندگان