arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۵۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۴ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰

وضعیت ابتلا به کرونا در قم پلکانی شد

در جلسه ستاد مدیریت بحران قم که روز چهارشنبه با حضور استاندار ترتیب یافت بر مهار نسبی موج چهارم کرونا تاکید و مسئولان بهداشتی از بازگشت وضعیت ابتلا به این ویروس از حالت آسانسوری به مرحله پلکانی خبر دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 در جلسه ستاد مدیریت بحران قم که روز چهارشنبه با حضور استاندار ترتیب یافت بر مهار نسبی موج چهارم کرونا تاکید و مسئولان بهداشتی از بازگشت وضعیت ابتلا به این ویروس از حالت آسانسوری به مرحله پلکانی خبر دادند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در ابتدای این جلسه، بیان کرد: شیب پذیرش بیماران کرونایی در قم از حالت آسانسوری خارج و به مرحله پلکانی رسیده است.

محمدرضا قدیر ادامه داد: در حال حاضر ۵۵۰ بیمار در قم بستری هستند که وضعیت عمومی ۱۰۷ تن از آنها وخیم است و در طول هفته به صورت متوسط ۵ هزار نفر با علائم مشکوک به کرونا به مراکز درمانی قم مراجعه می‌کنند.

به گفته وی، به صورت متوسط روزانه ۲۰۰ تن به مدت ۲ تا ۴ ساعت در مراکز درمانی قم به صورت موقت بستری و با دستورهای درمانی و پزشکی از بیمارستان مرخص می‌شوند.

قدیر یادآور شد: مهمترین اصل در پیشگیری از کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و زدن ماسک و خودداری از حضور در تجمعات است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: هیچ گونه تعللی در واکسیناسیون عمومی نباید صورت بگیرد و گروه‌های هدف باید در اسرع وقت برای کاهش مرگ و میر اقدام به زدن واکسن نمایند.

وی یادآور شد: تاکنون ۱۰ هزار و ۲۰۰ دوز واکسن در قم تزریق شده‌است و هیچ تفاوتی در واکسن‌های تزریق شده در قم با یک دیگر وجود ندارد و هم اکنون افراد بالای ۸۰ سال در این استان درحال واکسینه شدن هستند.

قدیر خاطرنشان کرد: ویروس هندی مرگ و میر بالایی نسبت به نمونه های سابق دارند و ویروس‌های تنفسی هیچ مرزی برای خود ندارند و به مرور در تمام کشورها رسوخ می‌کند.

افزایش تست‌های مثبت کرونا در قم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز ابراز داشت: قم از نظر ابتلا به ویروس کرونا هم اکنون در رتبه بیست و سوم کشوری و وضعیت قرمز قرار دارد.

سیامک محبی ابراز داشت: به صورت متوسط هر هفته حدود ۶۰۰ بیمار کرونایی در قم بستری شده‌اند و میانگین بستری روزانه با راه اندازی مرکز درمان موقت نسبت به قبل کاهش یافتهاست.

وی اضافه کرد: ۸۱ درصد از بیماران کرونایی شناسایی شده قم مربوط به مراکز سرپایی بود که در روند کنترل بیماری آمار امیدوار کننده‌ای است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: بیش از ۱۸ هزار و ۶۰۰ مورد تست کرونا طی یک هفته گذشته در این استان انجام گرفته که ۴ هزار و ۶۰۰ مورد از این تست ها مثبت بوده‌است.

به گفته وی، در گام پنجم طرح شهید سلیمانی در استان قم نیز طی یک هفته گذشته ۶ هزار و ۷۰۰ مورد رهگیری افراد در تماس با بیماران کرونایی انجام پذیرفته است.

تحویل ۲۳ هزار دوز واکسن کرونا به قم

محبی گفت: تاکنون ۲۳ هزار دوز واکسن تحویل دانشگاه علوم پزشکی قم شده که ۱۰ هزار و ۲۰۰ دوز از آنها تزریق شده است و روزانه به صورت متوسط هزار دوز واکسن برای افراد بالای ۸۰ سال و سایر گروه های سنی بالای ۶۰ سال که ویژگی های لازم را داشته باشند تزریق می‌شود.

محبی اضافه کرد: هم اکنون به دلیل طولانی شدن دوره مبارزه با کرونا و افزایش تعداد بستری ها، نیروهای کادر درمان با فرسایش و استهلاک زیادی روبه رو شده اند.

وی تصریح کرد: در هفته گذشته ۳۹۳ مرکز تولیدی و واحد صنفی به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی پلمب شدند که نسبت به هفته قبل کاهش داشته است.

رییس مرکز بهداشت قم در بخش دیگری از سخنان خود، یادآور شد: از آنجایی که همچنان نماز جماعت در حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران اقامه می شود امکان جلوگیری از برگزاری نماز جماعت در سایر مساجد دشوار شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: از مسوولان ذیربط درخواست داریم هر گونه ورود اتباع خارجی به قم را به اطلاع دانشگاه علوم پزشکی برسانند.

همکاری ۶۰ درصدی گروه های شغلی با مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا

وی اظهار داشت: میزان استفاده از ماسک توسط مردم حدود ۷۰ درصد است که نسبت به هفته قبل افزایش زیادی نداشته است.

رییس مرکز بهداشت قم عنوان کرد: فعالیت مخفیانه پاساژها و مجتمع‌های تجاری، فعال بودن روزبازارها، شلوغی صرافی ها و برگزاری مراسم‌های قرآنی از چالش های کرونایی استان است.

محبی اظهار داشت: همکاری گروه‌های شغلی، دو، سه و چهار در قم با مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا در حدود ۶۰ درصد است.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم، طبق ابلاغیه رسمی ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت کشور برگزاری نمازهای جماعت در مساجد ممنوع است.

فرماندار قم نیز در بخشی از این جلسه، اظهار کرد: گام پنجم طرح شهید سلیمانی برای ارائه اقدامات لازم در خط مقدم مبارزه با کرونا در حال انجام است.

مرتضی حیدری ادامه داد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون گسترده دو راهکار اصلی در مسیر مبارزه با کرونا است و هم اکنون در دو مرکز واکسیناسیون عمومی افراد در حال انجام است.

به گفته وی، مشکل عمده استان در طرح سلیمانی قرنطینه کامل افراد مبتلا است و برای انجام کامل این مساله لیست افراد درگیر با کرونا را به جمعیت هلال احمر ارائه خواهد شد تا اقدامات لازم نسبت به افراد بی تفاوت انجام بگیرد.

بلاتکلیفی قم در برگزاری نماز جماعت

معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم نیز در ادامه ابراز داشت: ستاد ملی مبارزه با کرونا با برگزاری نماز جماعت در مراکز مذهبی موافقت کرده و به همین دلیل اقامه نماز در حرم مطهر و مساجد بلامانع است.

یونس عالی پور در عین حال گفت که اگر اقدامات و تصمیمات ۱۴ ماهه گذشته در مقابله با کرونا درست بود وضعیت استان از شرایط آبی به منطقه قرمز باز نمی گشت، بنابراین در تصمیمات و نگاه های مربوطه باید تجدید نظر صورت بگیرد.

عالی پور یادآور شد: در حالی ویروس کرونا اولین بار در ووهان چیی شناسایی شد که امروز خبر چندانی از شیوع این بیماری در این کشور نیست که نشان از مدیریت مطلوب این بیماری است در حالی که روند مبارزه با کووید۱۹ در ایران همواره در نوسان است.

وی اضافه کرد: ثباتی در تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا در برگزاری یا عدم برگزاری نماز جماعت وجود ندارد و سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در جلسات مختلف مواضع متناقضی دارد و همین مساله سبب شده تا ما نتوانیم تصمیم قاطعی در این زمینه اتخاذ کنیم.

عالی پور ادامه داد: مردم از وضعیت مبارزه با کرونا خسته شدند و تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز مردم را به سمت نافرمانی به پیش می برد و همکاری های ۱۴ ماه گذشته به ویژه افراد متدین نادیده گرفته می شود.

واکسینه شدن ۶۰۰ پاکبان قمی

معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز بیان کرد: از هزار و ۶۰۰ پاکبان قمی ۶۰۰ پاکبان تاکنون واکسینه شده اند.

سید امیر سامع ادامه داد: رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی و آتشنشانان قمی دو گروه دیگر از کارکنان شهرداری هستند که به شدت در معرض درگیری با کرونا هستند.

وی با اشاره به شب نشینی های شبانه و گسترده مردم در فضای سبز بلوار سردار سلیمانی، خاطرنشان کرد: در صورتی که خودروهای ورودی به این بلوار اعمال قانون شود از تجمع افراد جلوگیری می شود.

قم از ۲۵ اسفندماه سال گذشته از منطقه آبی وارد زرد کرونایی شد ‌و مسئولان ذی‌ربط درباره احتمال وخیم‌تر شدن وضعیت در صورت انجام سفر و دورهمی و دیدوبازدیدهای عید از سوی شهروندان و همچنین رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی هشدار داده بودند.

از ۱۳ فروردین‌ماه هم‌زمان با خیز چهارم کرونا در کشور، استان قم نیز از جمله مناطقی است که در وضعیت نارنجی و از ۱۸ فروردین‌ماه نیز در وضعیت قرمز قرار گرفت.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید ۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.


ایرنا

نظرات بینندگان