arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۵۳۱۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۸ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰

آیا اضطراب ریاضی  به عملکرد دانش آموزان آسیب می‌زند؟

برای دهه‌ها ارتباط بین اصطلاح اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی مورد بررسی قرار گرفته است و یک متاآنالیز اخیر با  شواهدی محکم نشان داده است که سطح بالای اضطراب ریاضی با سطوح پایینتری از عملکرد مرتبط است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برای دهه‌ها ارتباط بین اصطلاح اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی مورد بررسی قرار گرفته است و یک متاآنالیز اخیر با  شواهدی محکم نشان داده است که سطح بالای اضطراب ریاضی با سطوح پایینتری از عملکرد مرتبط است.

از آنجا که این تأثیرات با گذشت زمان افزایش می‌یابند، مداخلات اولیه برای کمک به دانش آموزان در غلبه بر اضطراب ریاضی باید به شدت مورد توجه قرار گیرد، حقیقت این است که درک خوب ریاضیات دروازه‌ای برای بسیاری از مسیر‌های شغلی پردرآمد است، بنابراین دلیل خوبی وجود دارد که بخواهید عواملی را که مانع توانایی یادگیری ریاضیات است، درک کنید.


اضطراب ریاضی، به عنوان نگرانی در مورد انجام محاسبات ریاضی، یادگیری در مورد ریاضیات و ارزیابی از توانایی ریاضیات تعریف می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که سطح بالاتر اضطراب ریاضی منجر به عملکرد ریاضی سطح پایین‌تر می‌شود.

اضطراب ریاضی 

مقاله‌ای که اخیرا در بولتن روانشناختی ایالات متحده منتشر شده است، نوعی فراتحلیل مطالعاتی مربوط به اضطراب ریاضیات از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۸ است. به طور کلی، محققان ۲۲۳ مطالعه را بررسی کردند و با نگاهی به تمام مطالعات، محققان یک رابطه منفی کوچک، اما قابل اعتماد (۲۹ / ۰-) بین اندازه اضطراب ریاضی و اندازه عملکرد ریاضی پیدا کردند. همبستگی منفی به این معنی است که هرچه اضطراب ریاضی بالاتر می‌رود، عملکرد پایین می‌آید.

با دقت بیشتر به داده‌ها، محققان دریافتند که رابطه بین اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی در مردان و زنان و در گروه‌های نژادی و قومی تقریباً یکسان است. در مطالعات انجام شده در سراسر جهان نیز ارقام مشابه بود. اضطراب ریاضیات در محدوده سنی از دبستان و تا سال‌های پس از دانشگاه ادامه یافته است.

 

مطالعات جنبه‌های مختلف ریاضیات و معیار‌های مختلف عملکرد ریاضیات را بررسی کرده اند. رابطه بین اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی برای همه شاخه‌های ریاضی تقریباً یکسان بود (مانند محاسبه، مسائل کلمه، جبر، هندسه و آمار).

نظرات بینندگان