arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۵۴۲۰
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۹ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰

سفیر روسیه در سازمان ملل: برجام برای گفت‌وگوی منطقه‌ای بسیار مهم است

سفیر و معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد، مذاکرات وین برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای را حساس خواند و گفت: برجام برای گفت‌وگوی منطقه‌ای هم بسیار اهمیت دارد. وی افزود: فعالیت‌های زیادی درباره گفت وگوهای منطقه خلیج فارس جاری است و از کشورهای غربی، چین، منطقه و از طرف ما هم پیشنهادها و افکاری وجود دارد و شاید ما در آینده برخی نتایج عملی و ملموس را شاهد باشیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: سفیر و معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد، مذاکرات وین برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای را حساس خواند و گفت: برجام برای گفت‌وگوی منطقه‌ای هم بسیار اهمیت دارد.

به گزارش ایرنا، دیمیتری پولیانسکی روز پنج‌شنبه در نشست خبری خود این مطلب را در پاسخ به این سوال مطرح کرد که ایران و روسیه پیشنهاد کرده‌اند سازمان ملل متحد بر اساس قطعنامه ۵۹۸، گفت‌وگوی منطقه‌ای را شکل دهد، چرا تاکنون اقدام ملموسی از طرف دبیرخانه انجام نشده است و شورای امنیت در این زمینه چه اقدامی می‌تواند انجام دهد؟

وی افزود: فعالیت‌های زیادی درباره گفت وگوهای منطقه خلیج فارس جاری است و از کشورهای غربی، چین، منطقه و از طرف ما هم پیشنهادها و افکاری وجود دارد و شاید ما در آینده برخی نتایج عملی و ملموس را شاهد باشیم.

معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد ادامه داد: نکته مهم برجام است که اکنون گفت‌وگوهای حساسی در وین جریان دارد. همه ما می‌خواهیم بدانیم که آمریکا چگونه باید به برجام بازگردد و چه گام عملی باید در این زمینه بردارند.

پولیانسکی اضافه کرد: می‌دانم که ایران و آمریکا به شکل غیر مستقیم تعامل دارند و همچنان ما در تلاشیم که دو طرف به یک درک مشترک برسند. برای بازگرداندن برجام در مسیر قبلی خود، آمریکا، ایران وهمه طرف‌ها باید به تعهداتشان عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: این (نقض برجام) یک سد بلند در برابر هر گفت‌وگوی منطقه‌ای در خلیج فارس و فراتر از آن است.

ایران شریک مهمی برای روسیه است

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد همچنین در پاسخ به خبرنگار دیگری درباره فایل صوتی محرمانه وزیر امور خارجه ایران هم گفت: اظهار نظر درباره این نوار و گزارش مربوطه بسیار سخت است.

پولیانسکی افزود: واقعیت این است که ما با هم به برجام رسیدیم و ایران برای مدت طولانی به آن پایبند بود. ایران شریک مهمی برای روسیه است، ما به برجام رسیدیم اما این آمریکا بود که از آن خارج شد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که برجام زنده است و ایران یکی از اعضای موثر آن است، ایران آماده است تا در این توافق بماند. این بسیار مهم تر از هر نوار و گزارشی است و البته ما با همتایان ایرانی تبادل نظر داریم تا کمک کنیم.

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد اضافه کرد: ما عملکرد را قضاوت می‌کنیم نه حرف‌ها را. اما درباره اظهارات ظریف، این در حد من نیست که بخواهم نظری بدهم.

گام‌های برداشته شده آمریکا در یمن اهمیت دارد نه دستور اجرایی

پولیانسکی در پاسخ به سوال دیگر ایرنا درباره ارزیابی روسیه از اجرایی شدن دستور رئیس جمهوری آمریکا برای متوقف شدن حمایت از حملات تهاجمی سعودی به یمن هم گفت: این برای من بسیار سخت است که ارزیابی کنم که چه دستورات آمریکا اجرا شده است. با این حال، ما شرایط یمن را می‌بینیم و از ابتکار صلح سعودی حمایت می‌کنیم.

وی افزود: اکنون مذاکرات سختی در جریان دارد که برای دستیابی به صلح است و این کشور شایستگی آن را دارد.

معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد ادامه داد: بسیار سخت است که قضاوت کنیم چگونه آمریکا باید اقدام کند، کلمات مشوق زیادی در این دستور اجرایی وجود دارد اما باید گام‌های برداشته شده در زمین را ببینیم که همکاران آمریکایی ما باید به این سوال جواب دهند.



نظرات بینندگان