arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۵۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۰ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰

فایزر: قرص کرونا ممکن است تا پایان سال در دسترس باشد

آلبرت بورلا، مدیرعامل شرکت فایزر می‌گوید یک داروی تجربی خوراکی ساخت این شرکت برای درمان کرونا ممکن است تا پایان سال در دسترس قرار گیرد. کارشناسان پزشکی می‌گویند این دارو که به طور خوراکی مصرف می‌شود، می‌تواند تحولی در درمان کووید-۱۹ ایجاد کند، زیرا افرادی که به تازگی با ویروس دچار عفونت شده‌اند، می‌توانند خارج از بیمارستان‌ها آن را مصرف کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

همشهری: آلبرت بورلا، مدیرعامل شرکت فایزر می‌گوید یک داروی تجربی خوراکی ساخت این شرکت برای درمان کرونا ممکن است تا پایان سال در دسترس قرار گیرد.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، شرکت فایزر که نخستین واکسن تاییدشده برای کووید-۱۹ در آمریکا با همکاری شرکت آلمانی بیونتک ساخت، از ماه مارس (اسفند) کارآزمایی بالینی مرحله اولیه یک داروی ضد ویروسی جدید را برای این بیماری آغاز کرده است.

این دارو جزء گروهی از داروها به نام «مهارکننده‌های پروتئاز» است و از طریق مهار کردن آنزیمی عمل می‌کند که ویروس برای تکثیر در سلول‌های انسانی به آن نیاز دارد.

داروهای مهارکننده پروتئاز برای درمان سایر عوامل آسیب‌رسان ویروسی مانند ویروس ایدز (اچ‌آی‌وی) و هپاتیت C هم به کار می‌شوند.

بورلا گفت اگر کارآزمایی‌های بالینی به خوبی پیش برود و سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هم این دارو را تایید کند، می‌توان تا پایان سال این دارو را در سراسر این کشور توزیع کرد.

کارشناسان پزشکی می‌گویند این دارو که به طور خوراکی مصرف می‌شود، می‌تواند تحولی در درمان کووید-۱۹ ایجاد کند، زیرا افرادی که به تازگی با ویروس دچار عفونت شده‌اند، می‌توانند خارج از بیمارستان‌ها آن را مصرف کنند. پژوهشگران امیدوارند این دارو مانع پیشرفت بیمار در افراد شود و نیاز به رفتن به بیمارستان را برطرف کند.

فایزر همچنین در حال آزمایش واکسن کرونایش در کودکان شش‌ماهه تا ۱۱ ساله است. کارشناسان بهداشت عمومی می‌گویند واکسیناسیون کودکان برای پایان دادن به پاندمی کرونا ضروری است.

شرکت فایزر پس از اینکه آزمایش‌ها نشان داد واکسن کرونایش در نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ سال هم اثربخشی ۱۰۰ درصدی دارد، در ابتدای این ماه از FDA خواست تا مجوز واکسن را تسری دهد تا این گروه سنی بتوانند آن را دریافت کنند.

بورلا گفت بسیار خوش‌بین است که FDA مجوز استفاده از واکسن در نوجوانان را هم بدهد.

نظرات بینندگان