arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۵۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۸ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰

عراق: پلی برای نزدیکی بین تهران و ریاض هستیم

یکی از نمایندگان مجلس عراق در ادامه اخبار مربوط به میانجی گری کشورش برای حل اختلاف ها میان ایران و عربستان تاکید کرد که بغداد پل ارتباطی برای نزدیک کردن تهران به ریاض است. وی افزود: اختلاف ها و تنش میان ایران و عربستان به سود ملت های این دو کشور و منطقه نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: یکی از نمایندگان مجلس عراق در ادامه اخبار مربوط به میانجی گری کشورش برای حل اختلاف ها میان ایران و عربستان تاکید کرد که بغداد پل ارتباطی برای نزدیک کردن تهران به ریاض است.

«مثنی امین» نماینده مجلس عراق امروز (جمعه) در گفت و گو با خبرگزاری رسمی «اینا» اظهار کرد که اختلاف ها و تنش میان ایران و عربستان به سود ملت های این دو کشور و منطقه نیست.

وی گفت که عراق نقش نزدیکی و همگرایی دیدگاه های ایران و عربستان و حل تنش ها و اختلاف ها در منطقه دارد.

این نماینده مجلس عراق بیان کرد که بغداد به سبب موقعیت جغرافیایی، سیاسی و منافع ملی پلی برای نزدیکی ایران و عربستان است.

امین ادامه داد که حل و فصل تنش ها و اختلاف ها میان این دو کشور هدف و گامی برای عراق است.

وی تاکید کرد که تهران و ریاض اکنون برای پایان دادن به رقابت و اختلافات خود اعلام آمادگی کرده اند و باید از این فرصت برای پایان دادن اختلاف ها، برقراری آشتی و امنیت در منطقه استفاده کرد.

در همین پیوند امروز نیز وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که بغداد از همه ابزارها و روش های گفت و گو و مذاکره به منظور حل و فصل اختلافات و کاهش تنش در منطقه حمایت می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در اظهاراتی خبری تاکید کرد که کشورش با جدیت برای بازیابی نقش منطقه ای و فرا منطقه ای بغداد در حوزه تنش زدایی کوشش خواهد کرد.

«احمد الصحاف» گفت که سیاست خارجی کشورش مبتنی بر دو اصل توازن و ثبات است.

وی بیان کرد که بغداد حامی و مدافع جدی رویکرد گفت‌وگو در منطقه‌ است و این سیاست را بهترین عامل در جهت تقویت ثبات و آرامش منطقه و داخل عراق می‌داند.

الصحاف توضیح داد که امنیت مقوله ای ارگانیک است و قابل واگذاری و تقسیم نیست، حفظ هماهنگی با همه طرف ها و اتکا به روش های گفت وگو و توافق بر سر منافع مشترک وسیله ای برای خنثی کردن بحران ها، کاهش تهدید و پیش نیاز پیشرفت و شکوفایی در عراق و کشورهای منطقه است.

پیش از این و در سه شنبه گذشته «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق در دیدار با سفیر با مصر در بغداد تاکید کرده بود که حل اختلاف‌ها و تفاهم میان چهار کشور مهم و بزرگ ایران، عربستان، مصر و ترکیه به سود منطقه است.

وی در دیدار با «ولید محمد اسماعیل» سفیر مصر در بغداد، تفاهم میان این چهار کشور بزرگ را مهم و به نفع منطقه اعلام کرد و گفت که در این دیدار پیشنهاد تفاهم میان چهار کشور مهم در منطقه را مطرح کرده است.

الاعرجی تاکید کرد که تفاهم میان مصر، ترکیه و ایران و عربستان بسیار مهم و به سود منطقه خواهد بود چرا که ملت های منطقه از جنگ و بحران خسته شده اند و چشم براه امنیت، ثبات و پیشرفت هستند.

در پایان این دیدار مشاور امنیت ملی عراق و سفیر مصر بر اهمیت دوستی و ثبات بیشتر در منطقه، نبود بحران، برقراری امنیت، آرامش و رفاه به جای درگیری هایی که به جز ویرانی ارمغانی به همراه ندارد، تاکید کردند.

در همین راستا، الاعرجی مشاور امنیت ملی دولت عراق سه‌شنبه هفته گذشته نیز با سفیر عربستان سعودی در بغداد دیدار و گفت و گو کرد.

محور مذاکرات وی با سفیر سعودی نزدیکی هرچه بیشتر عراق با عربستان و نیز تبادل نظر راجع به مسائل منطقه عنوان شد.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) در این باره گزارش داده بود که دو طرف ضمن تأکید بر گفت وگوی بیشتر در خصوص تفاهم و حسن همجواری، اوضاع سیاسی و امنیتی منطقه و راه های پایان اختلافات به گونه‌ای که منافع کشورها و مردم منطقه تأمین و باعث افزایش ثبات، توسعه و تشویق به سرمایه گذاری در همه زمینه ها شود، بحث و تبادل نظر کردند.

همچنین ثبات بیشتر منطقه با عبور از بحران ها و تمرکز بر منافع مشترک کشورها و مردم منطقه مورد تبادل نظر و تاکید مشاور امنیت ملی عراق و سفیر عربستان سعودی در بغداد قرار گرفت.

گفتنی است دیدار مشاور امنیت ملی عراق با سفیر سعودی از دیدگاه ناظران امور و کارشناسان سیاسی عراق از این رو مهم است که الاعرجی پیش از این دیدار، سفری به تهران داشت و از دیگر سو گفته شده که دولت عراق در حال میانجی گری و حل اختلافات میان ایران و عربستان است.

در همین حال خبرگزاری فرانسه دوشنبه هفته گذشته در گزارشی به نقل از منابعی با تأیید دیدار طرف‌های سعودی و ایرانی در بغداد، هدف از آن را تلاش برای بهبود روابط میان ریاض و تهران اعلام کرد.

یک منبع دولتی در عراق و یک دیپلمات غربی که نامشان ذکر نشده به این خبرگزاری گفتند که هیأت‌های عالی رتبه‌ای از عربستان سعودی و ایران اوایل آوریل در بغداد با هم دیدار کردند.

بر اساس این گزارش، یک منبع دولتی عراق تأکید کرده است که ریاست هیأت سعودی را «خالد بن علی الحمیدان» رییس اطلاعات سعودی و هیأت ایرانی را نمایندگانی از سوی «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بر عهده داشتند.

از سوی دیگر، یک دیپلمات غربی نیز به خبرگزاری فرانسه گفته که از این مذاکرات آگاهی داشته و هدف از آن بهبود روابط میان ایران و عربستان سعودی است.

پیش‌تر نیز روزنامه فایننشال تایمز فاش کرده بود که طبق گفته سه مسئول آگاه از این مذاکرات، مقامات ارشد سعودی و ایران پس از پنج سال قطع روابط دیپلماتیک در تلاش برای اصلاح روابط، مذاکره مستقیم داشته‌اند.

به گفته این مقامات که «فایننشال تایمز» هویت آنها را فاش نکرد، «در حالی که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا سعی دارد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی را احیا کند و تنش‌های منطقه‌ای را کاهش دهد، مذاکرات مسئولان ارشد ایران و عربستان با میانجیگری عراق در ماه جاری انجام شد و این، نخستین مذاکره بین دو کشور از سال ۲۰۱۶ است.»

روابط عربستان و ایران در ژانویه ۲۰۱۶ پس از اعدام «شیخ نمر باقر النمر» روحانی برجسته شیعه توسط حکومت آل سعود که مورد محکومیت جامعه جهانی قرار گرفت، رو به وخامت گذاشت.

نظرات بینندگان