arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۵۵۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰

سفیر ایران در بغداد: سفر وزیر برق عراق به تهران در زمینه تسریع در پرداخت مطالبات تهران است

ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق در توییتر خود نوشت: سفر آتی وزیر برق عراق به ایران در راستای توسعه همکاری دو کشور در زمینه انرژی و سرعت دادن به روند پرداخت مطالبات ایران انجام می شود. وزیر برق عراق ابراز خوش بینی کرده که طرف ایرانی به تامین مورد نیاز گاز عراق پاسخ مثبت خواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سفیر ایران در عراق؛ سفر آتی وزیر برق این کشور به ایران را در راستای توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی و نیز شتاب بخشی در روند پرداخت مطالبات ارزی تهران ارزیابی کرد.

ماجد حنتوش وزیر برق عراق در روزهای آینده به منظور افزایش همکاری میان ایران و عراق به تهران سفر خواهد کرد و این سفر در روزهایی صورت می‌گیرد که نیاز عراق به تولید برق بسیار حیاتی است.

ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق در توییتر خود نوشت که این سفر در راستای توسعه همکاری دو کشور در زمینه انرژی و سرعت دادن به روند پرداخت مطالبات ایران انجام می شود.

این سفر همزمان با افزایش اعتراضات مردمی در عراق به قطعی مکرر و طولانی مدت برق در ماه رمضان و روزهای گرم رو به تزاید، صورت خواهد گرفت

در همین پیوند وزیر برق عراق ابراز خوش بینی کرد که طرف ایرانی به تامین مورد نیاز گاز عراق پاسخ مثبت خواهد داد.

وی تصریح کرد: مصرف بهینه انرژی و امکان تأمین ۲۴ ساعته برق با وجود نیاز عراق به ۲۸ هزار مگاوات نشان می دهد که رسیدگی به مشکلی که سال‌هاست جمع و انباشت شده است در طی چند ماه امکان پذیر نیست.

احمد موسی سخنگوی وزارت برق هم گفت که سفر وزیر عراق به تهران پایتخت ایران قرار است در هفته آینده و با موضوع پیامدهای پرونده کاهش گاز صادراتی به عراق انجام شود.
به گفته وی، عراق روزانه در زمستان به ۵۰ و در تابستان به ۷۰ میلیون متر مکعب گاز برای نیروگاه‌های برق خود نیاز دارد.

در همین رهگذر وزیر نفت عراق هم شب گذشته ابراز امیدواری کرد که ایران صادرات گاز خود را به این کشور را افزایش دهد.

مسوولان عراقی از دیماه سال گذشته تاکنون چندین بار وعده پرداخت بدهی‌های ایران را داده‌اند اما فشار واشنگتن به بغداد در این مدت همواره موجب تاخیر در پرداخت مطالبات ایران شد ولی اخیرا سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرد که بدهی کشورش به ایران در سیستم بانکی تامین شده و آماده انتقال است.

عراق از سال ۲۰۰۳ با وجود هزینه ۶۰ تا ۸۰ میلیارد دلاری در حوزه نیرو، هنوز با مشکل جدی کمبود برق مواجه است و همچنان قادر به تولید انرژی کافی برای مصرف شهروندانش نیست.
از همین روی این کشور از ایران، ترکیه و حتی اقلیم کردستان خود نیز برق وارد می‌کند و اخیرا با کشورهای دیگر همچون مصر، اردن و سوریه مذاکراتی درباره واردات انرژی داشته و در طرح‌های اقتصادی عراق که با عربستان و امارات توافق شده؛ برنامه‌های تولید انرژی پاک و همچنین انتقال‌ فناوری و واردات برق هم جای گرفته است.



نظرات بینندگان