arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۵۵۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۰۹ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰

رابطه AFC و قضیه فیثاغورث!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سید مهدی فاطمی: فوتبال را در دنیا به همه فهمی و قوانین ساده هضم می شناسند. پیچیده ترین قانون فوتبال شاید آفساید باشد که این روزها بچه دبستانی ها هم می توانند آن را تشخیص دهند. در مسابقات داخلی و تورنمنت های بین المللی هم برنامه ریزی ها به شکلی صورت می‌گیرد که همه از روز اول تقریبا تکلیف شان را می دانند که در صورت پیروزی یا توقف و شکست که سرنوشتی انتظارشان را می کشد اما کنفدراسیون فوتبال آسیا انگار رویه دیگری در پیش‌کرفته است!

نحوه صعود تیم ها به دور بعد مسابقات باشگاهی در قاره کهن چنان پیچیده و مبهم است که پای ریاضی و جبر و احتمالات را وسط کشیده است! یکی از بیشترین اخباری که در این دو سه روز منتشر شد راجع احتمال رویارویی استقلال و پرسپولیس در یک هشتم نهایی و چگونگی شانس تراکتور برای قرار گرفتن درپجمع هشت تیم پایانی غرب آسیا بود! جالب اینکه تبریزی ها باید همچنان منتظر نتایج بازی های امشب باشند تا در صورت عدم نتیجه گیری لازم تیم های دوم به مرحله بعد صعود کنند!

این شاهکاری دیگر از کنفدراسیون ست که یکی مثل مهدی تاج را دز سمت نایب رئیس خود دارد! قاتل فوتبال ملی و باشگاهی ایران و کسی که همراه با مسعود سلطانی فر وزیر ورزش در ننگین ترین قرارداد تاریخ ورزش ایران رسوایی بزرگی به بار آورده اند!

‏ AFC نشینان نشان داده اند نه تنها با فوتبال ایران که با کلیت فوتبال مشکل دارند! اعطای میزبانی به کشوری بیگانه با فوتبال مثل هند که درگیری شدیدی با ویروس کرونا دارد نشان از بی تدبیری تصمیم گیران این نهاد قانونی فوتبال در آسیا دارد. بخصوص اگر بدانیم خارجی های میزبان از ترس جانشان قبل از انجام بازی آخر فرار را بر قرار ترجیح داده اند! داوری ها هم هیچ شباهتی با آنچه در فوتبال حرفه ای می بینیم ندارد! اگر گمان می کردیم قاضیان مستطیل سبز تنها سر نمایندگان ما را می برند و استقلال را در دو بازی برابر الدحیل قربانی کرده اند دیشب شاهد بی عدالتی محض در بازی السد و النصر عربستان بودیم که با پرچم اشتباه کمک داور جای تیم های صعود کننده و حذف شده عوض شد!

با‌ چنین رویه ای یقینا توسعه و پیشرفتی در فوتبال ملی و باشگاهی آسیا رخ نخواهد داد. شرقی ها هم اگر تکانی به فوتبالشان داده اند از سر دور اندیشی و برنامه ریزی فدراسیون های داخلی شان بوده و AFC کوچکترین کمکی در این حرکت رو به رشد به آنها نداشته است.

برای قاره ای که به تنهایی بزرگ‌تر و پر جمعیت تر از تمام قاره های دیگر دنیاست این عقب ماندگی در فوتبال دلیلی ندارد به جز مدیران نا لایق و کار نابلد! مناسفانه این تباهی به فوتبال داخلی ما هم تعمیم پیدا کرده و حضور افرادی را در راس فدراسیون شاهد هستیم که بودنشون با هیچ متر و معیاری قابل دفاع و توجیه نیست! کسانی که بلای جان فوتبال شده اند!

نظرات بینندگان