arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۵۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۹ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
عضو ستاد ملی کرونا خبر داد:

وجود چند مورد کرونای هندی در بوشهر

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: چند مورد از ابتلا به کرونای هندی در بوشهر وجود دارد و افزایش موارد ابتلا و همه گیری این نوع ویروس در کشور تایید نشده است. وی افزود: موارد ابتلا به کرونای هندی در ایران افزایش نیافته است و نباید با اطلاعات نادرست، تنش و استرس جسمانی و روانی را در میان مردم زیاد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: عضو ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: موارد ابتلا به کرونای هندی در ایران افزایش نیافته است و نباید با اطلاعات نادرست، تنش و استرس جسمانی و روانی را در میان مردم زیاد کرد.

مسعود مردانی افزود: فقط چند مورد از ابتلا به کرونای هندی در بوشهر وجود دارد و افزایش موارد ابتلا و همه گیری این نوع ویروس در کشور تایید نشده است،.

وی اظهار داشت: مردم با شنیدن اخبار منفی، دچار تنش، استرس، اضطراب و افسردگی می شوند، همه کارشناسان و مسوولان بهداشتی باید اقشار مختلف جامعه را به سمت رعایت کامل پروتکل های بهداشتی ترغیب کنند و از ایجاد تنش های روانی میان آنها بکاهند.

مردانی گفت: متاسفانه رعایت اصول بهداشتی در میان مردم کاهش یافته و تنها راه نجات ما از کرونا توجه به ماسک زدن، پرهیز از تجمعات گروهی و خانوادگی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، عدم تردد در شهر به غیر از موارد ضروری و غیره است.

مردانی تاکید کرد: گونه کرونای هندی ترکیبی از ویروس‌های جهش یافته قبلی است که سرایت آن ۵۰ درصد و مرگ و میر آن ۶۰ درصد بیشتر از ویروس‌های قبلی است و شروع درگیری ریه در این نوع ویروس، بدون علائم تنفسی و سرفه است و در هنگام پیشرفته شدن بیماری، علائم تنفسی بروز می‌یابد.

این متخصص بیمارهای عفونی تصریح کرد: در این نوع ویروس شروع درگیری ریه در کمتر از ۲۴ ساعت از مواجهه و همزمان با علائم اولیه بوده و سرعت پیشرفت بیماری بسیار زیاد است. افراد در صورت طولانی شدن علائم عمومی سریعا به پزشک مراجعه کنند.

مردانی در مورد جهش کرونای ایرانی در آینده، گفت: جهش کروموزومی کرونا امکان پذیر است و کشورمان هم از این موضوع مستثنی نیست اما مردم بدانند راه انتقال و پیشگیری از ویروس تغییر نکرده و همان اقداماتی (رعایت پروتکل های بهداشتی) که در پیشگیری از شیوع ویروس چینی و انگلیسی وجود دارد، برای ویروس کرونای هندی یا آفریقایی و غیره هم باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد که واکسیناسیون عموم مردم علیه کرونا هر چه زودتر انجام شود تا شاهد موارد ابتلا و مرگ و میر کمتری از کرونا در ایران و دنیا باشیم.

به گزارش ایرنا، گونه هندی ویروس کرونا که با نام علمی B.۱.۶۱۷ شناخته می‌شود تاکنون دو نوع تغییر ژنتیکی در پروتئین سطح ویروس شامل E۴۸۴Q و L۴۵۲R داشته است.

جهش اول E۴۸۴Q مدتی است که شناخته شده و در گونه‌های انگلیسی، آفریقای جنوبی و برزیلی ویروس کرونا نیز وجود داشت. جهش دوم L۴۵۲R نیز در ویروس کالیفرنیایی دیده شده بود.

در ویروس هندی اما هر دوی این جهش‌ها برای اولین بار با هم روی داده‌اند و به همین دلیل در گزارش‌های علمی از آن با عنوان "جهش دوگانه" یاد می‌شود.

اما به این معنی نیست که این نوع ویروس کرونا قطعا دوبرابر انواع قبلی خطرناک و مسری است. این موضوع همچنان در دست بررسی است و هنوز اطلاعات دقیقی برای اینکه بتوان با قاطعیت آن را تایید کرد به دست نیامده است.

"جهش دوگانه" به تنهایی دلیل وضعیت اسف‌بار به وجود آمده در شبه قاره هند نیست اما قطعا یکی از دلایل آن است. تاکنون بیش از ۱۷ میلیون ابتلا به ویروس کرونا در میان جمعیت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیونی هند ثبت شده است.

هند پس از آمریکا دومین کشوری است که بیشترین میزان ابتلا به ویروس سارس-کوو۲ را داشته است. به این آمار البته باید میزان ابتلای پنهان را نیز افزود.

تاکنون ۲۰۰ هزار نفر در هند بر اثر ویروس کرونا یا در ارتباط با آن جان‌شان را از دست داده‌اند.

نظرات بینندگان