arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۵۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۲ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰

بلینکن: آمریکا به‌دنبال مهار کردن چین نیست

وزیر خارجه آمریکا با متهم کردن چین به داشتن رفتار ستیزه‌جویانه در عرصه بین‌المللی، حرکت کردن واشنگتن و پکن به نقطه تقابل نظامی را شدیداََ به ضرر دو طرف توصیف کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: در ادامه تنش‌زایی‌های دولت جدید و دموکرات آمریکا با چین، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور مدعی شد پکن اخیراََ «رفتار ستیزه‌جویانه‌ای در کشورهای خارجی داشته و به روش‌های خصمانه» عمل کرده است.

بلینکن بامداد امروز (دوشنبه) طی مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس نیوز»، در پاسخ به سوالی درباره احتمال وقوع تقابل نظامی بین واشنگتن و پکن گفت: «رسیدن به آن نقطه یا حتی حرکت کردن به سمت آن، شدیداََ به ضرر منافع آمریکا و چین است».

علی‌رغم تاکید چین بر تمایل به بهبود روابط با آمریکا اما بلینکن مدعی شد: «چیزی که طی چند سال اخیر شاهد آن بودیم، این است که چین هم در داخل و هم در خارج بیش از گذشته سرکوبگرانه و سیتزه‌جویانه رفتار کرده است».

به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از این مصاحبه، وی با متهم کردن چین به انجام حملات سایبری علیه دولت آمریکا اما گفت: «واشنگتن قصد ندارد پکن را مهار کند. البته چین، چالشی برای نظم مبتنی بر قانون [جهان]‌ دارد. هر کشوری که برای آن نظم چالش ایجاد کند، ما با آن مقابله می‌کنیم».

سفارتخانه چین در واشنگتن هنوز به سوالات رویترز برای واکنش نشان دادن به اظهارات وزیر خارجه آمریکا،‌ پاسخ نداده است.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد پنجشنبه در اولین سخنرانی خود در کنگره این کشور، مدعی شد به «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین گفته که واشنگتن در رقابت منطقه‌ای با پکن حضور پیدا می‌کند اما به دنبال تنش و تقابل نیست (جزئیات بیشتر).

چند ماه پیش و در حالی که امید می‌رفت که تنش‌ها میان آمریکا و چین کاهش یابد، یک مقام آمریکایی به رویترز گفت که به جای لغو محدودیت‌های دوره «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور، دولت بایدن به دنبال افزودن محدودیت‌های هدفمند جدید علیه صادرات فناوری‌های حساس به چین است.

محدودیت‌های جدید دولت بایدن علیه شرکت هوآوی راستای ادامه تلاش‌ها برای افزایش فشار بر چین قلمداد می‌شود. دولت ترامپ شرکت‌های فدرال را از استفاده از محصولات شرکت هوآوی و شرکت فناوری زدتی‌ای چین منع کرده بود.

یک سال پیش از آن نیز وزارت بازرگانی آمریکا شرکت هوآوی و شرکت‌های وابسته به آن را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد و شرکت‌های فناوری آمریکا را از تعامل با این شرکت بدون اخذ مجوز از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی منع کرد. اواخر سال ۲۰۲۰ هم‌ ترامپ دستوری اجرایی را امضا کرد و طی آن شرکت‌ها و افراد آمریکایی را از خرید سهام هوآوی و دیگر شرکت‌هایی که او ادعا می‌کرد با ارتش چین مرتبط هستند منع کرد.

نظرات بینندگان