arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۵۹۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۲ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰

روسیه: شرط ما برای ماندن در پیمان آسمان های باز، بازگشت آمریکا به این پیمان است

«کنستانتین گاوریلوف» رئیس هیات روسیه در مذاکرات امنیت نظامی و کنترل تسلیحات در وین، باردیگر ادامه حضور و مشارکت روسیه در پیمان آسمان های باز را به بازگشت آمریکا به این پیمان بین المللی مشروط کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: «کنستانتین گاوریلوف» رئیس هیات روسیه در مذاکرات امنیت نظامی و کنترل تسلیحات در وین، باردیگر ادامه حضور و مشارکت روسیه در پیمان آسمان های باز را به بازگشت آمریکا به این پیمان بین المللی مشروط کرد.

به گزارش شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، گاوریلوف روز دوشنبه گفت: اگر واشنگتن بار دیگر در پیمان آسمان های باز شرکت کند، مسکو از آن خارج نخواهد شد.

مقام روس با بیان اینکه آمریکا یک ماه فرصت برای فکر کردن دارد، اظهار کرد: روسیه همواره برای همکاری برای رفع ایرادها در چارچوب پیمان آسمان های باز با آمریکا و شرکت کنندگان در این پیمان آمادگی دارد.

پیمان آسمان‌های باز، توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که سال ۲۰۰۲میلادی به امضا رسید و به اجازه پرواز هواپیماهای تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده ارتباط می‌یابد. این پیمان، یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.

آمریکا سال گذشته از پیمان آسمان های باز خارج شد.

رئیس هیات روسیه در مذاکرات امنیت نظامی و کنترل تسلیحات در وین در ادامه سخنان خود گفت که دولت روسیه در روزهای آینده طرح قانونی خروج روسیه از پیمان آسمان های باز به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ارائه می کند و پس از آن این سند برای بررسی به مجلس دومای روسیه و شورای فدراسیون ارسال خواهد شد.

گاوریلوف ادامه داد: پس از آن دوره شش ماهه خروج روسیه از پیمان آسمان های باز شروع می شود.

وی افزود: پس از این دوره، کنفرانس فوق العاده کشورهای عضو پیمان آسمان های باز به ریاست کشور امین این پیمان برگزار و روسیه علل خروج خود از پیمان را اعلام می کند.

پیشتر رئیس هیات روسیه در مذاکرات امنیت نظامی و کنترل تسلیحات در وین از آماده شدن مسکو برای خروج از پیمان آسمان های باز خبر داده بود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از وزارت خارجه روسیه، گاوریلوف در نشست کمیسیون مشورتی پیمان آسمان های باز در وین گفت: طرح قانونی خروج روسیه از پیمان آسمان های باز در روزهای آینده به رئیس جمهوری روسیه ارائه خواهد شد.

مقام روس یادآوری کرد: این سند سپس برای بررسی به مجلس دومای روسیه و شورای فدراسیون فرستاده خواهد شد.

گاوریلوف از اینکه متحدان آمریکا در ناتو و نیز اوکراین و گرجستان تعهدات خود را در پیمان آسمان های باز بطور کامل انجام ندادند ابراز نگرانی کرد.

وی همچنین در مورد ارائه اطلاعات کشورهای عضو پیمان آسمان های باز به آمریکا هشدار داد و گفت: روسیه تدابیر سختی در مورد کشورهای باقیمانده در پیمان آسمان های باز در صورت ارائه اطلاعات ازسوی این کشورها به آمریکا خواهد گرفت.

نظرات بینندگان