arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۶۰۱۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۳ اردیبهشت ۱۳۷۷: گفتگو با رهبری درمورد آیت الله منتظری، مهاجرانی و آیت الله طاهری

خاطرات آیت الله هاشمی: رهبری از صحبت‌هاى آقاى [سیدیحیی]رحیم صفوى، [فرمانده‌کل سپاه]دفاع کردند. روزنامه‌ها، حملات وسیعى به او دارند. از من توقع دارند که این روز‌ها بیشتر سخنرانی‌کنم و در صحنه باشم. بخشی دیگر از خاطرات سال ۱۳۶۰ من را خوانده بودند و تحسین کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

گروهى از مديران و همكاران شوراى عالى جوانان آمدند. آقاى دكتر [مرتضی] ميرباقرى گزارش‎كار داد كه چيزى بر همان اقداماتى كه در زمان مسئوليت من انجام شده، اضافه نشده است. من هم صحبت كردم و تأكيد نمودم كه مشغوليات متفرقه جوانان، نبايد تحصيل آنها را تحت تأثير منفى قرار دهد و جوانان را بايد براى زمان كار آينده خودش تربيت كرد و بهتر است شوراى عالى، در همين مسئوليت خط‌دهى و هماهنگى بماند و دنبال كار اجرايى نرود كه همه بخش‌هاى آن متولى دارد؛ صحبت است كه سازمان بشود.

آقاى ميرباقرى قبل از جلسه، از وضع سيستم مشاورتى ریيس‌جمهور كه گروهى‌شده، انتقادكرد و گفت گروه خودشان، در اين مدت يك جلسه هم نداشته و فلج است و وضع شورا هم سردرگم است.

آشيخ محمد آخوندى، [مدیر انتشارات دارالکتب الاسلامیه] آمد. توصيه‌اى به شهردار تهران گرفت، براى اجازه ساخت خانه‌هاى ارزان قيمت براى قشر مستضعف و خبر داد، مشغول ساخت مدرسه‌اى براى مُبلغان اسلامى خارجى است؛ با اينكه نزديك به 90 سال سن دارد، هنوز فعال است.

آقاى [محمدحسین] رضايى، مسئول سازمان حج آمد. از خدمتى كه در سفر به عربستان سعودى براى حج و روابط كردم، اظهار امتنان‌كرد و گفت، بهترين حج بعد از انقلاب است. بنا دارد سفير بشود؛ علي‌رغم شايعه و پيشنهاد. از صحبت‌هاى نمازجمعه من در تقويت مديران و دفاع از آنها تشكركرد و براى نام‌نويسى حجاج آينده مشورت نمود. هنوز براى دو سال ديگر، افراد نام‌نويسى شده داريم.

عصر اخوى محمود آمد و گفت، بنا دارد از سمت رياست اداره خاورميانه [وزارت امورخارجه] كنار برود و در سمت مشاور اقتصادى وزير امورخارجه كار بكند. از اوضاع كشور اظهارنگرانى‌كرد. آقاى [محمود] مرتضايى‌فر، [وزیر شعار]، براى قدردانى از حل مشكل حجاج آمد و از آثار فراوان سفر من در مردم و مسئولان عربستان گفت. دو نفر از طلاب سنگالى آمدند. اصرار كردند براى تأسيس دانشگاه در سنگال و اجازه ورود به دانشگاه بين‌المللى امام خمينى؛ كمك‌شان كردم. آقاى [سیدمحمد] ميرمحمدى، [معاون نظارت و حسابرسی دفتر رهبری] آمد و گزارشى از كار جديدش داد. آقاى [مصطفی] هاشمى‌طبا آمد. از تفرقه و ضعف دولت در تصميمات اساسى گفت و از روزمرگى تصميمات دولت و بى‌تفاوت شدن بعضى وزرا.

شب میهمان رهبرى بودم. دربارة مسأله آیت‌الله منتظرى‌گفتند، اگر بپذيرد اشتباه‌ كرده، رفع محدوديت مى‌شود. از صحبت‌هاى آقاى [سیدیحیی] رحيم صفوى، [فرمانده‌کل سپاه] دفاع كردند. روزنامه‌ها، حملات وسيعى به او دارند. از من توقع دارند كه اين روزها بيشتر سخنراني‌كنم و در صحنه باشم. بخشي دیگر از خاطرات سال 1360 من را خوانده بودند و تحسين‌ كردند. گفتند به آقاى [عطاءالله] مهاجرانى، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی]، به خاطر بازديد از روزنامه جامعه اعتراض‌كرده‌اند. احتمال تحريك آقاى [سید جلال‌الدین] طاهرى، امام‌جمعه اصفهان را در حوادث، جدى مى‌گيرند. در مورد آیت‌الله منتظرى، نظرشان را به آقاى [ابراهیم] امينى گفته‌اند.

نظرات بینندگان