arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۶۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۲ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
حناچی، شهردار تهران، در اتاق سایت «انتخاب» در «کلاب هاوس»:

در مورد ماجرای ملک ریاست جمهوری در جماران، کوتاه نیامدم / برنامه‌ای برای کاندیداتوری ندارم / پروژه پل طبقاتی صدر مانند این بود که کلیه‌ات را بفروشی و پولش را صرفِ عمل زیبایی کنی

کنتاکت اخیر بین دولت و شهردرای به خاطر ملک ریاست جمهوری در نزدیکی بیت امام بود. محدودیت هایی برای پلاک های مجاور نزدیک به حسینیه جماران، وجود داشت؛ ملک نهاد یکی از گودهای خطرناک بود که در ابتدای کار از شهرداری برای ساخت و ساز دعوت کرد؛ ما گفته بودیم زودتر این گود را از خطر در بیارید و نباید رها شود؛ ولی قرار بود پروانه گرفته شود و حریم هوایی رعایت شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حناچی

حناچی، شهردار تهران، در اتاق سایت «انتخاب» در «کلاب هاوس» به سئوالات مختلفی پاسخ داد.

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه محورهای سخنان حناچی می آید:

آلودگی مشکل حاد همه ی کلان شهرهای دنیاست، البته لاینحل نیست و بسیاری از آن ها، این مشکل را حل کرده اند.

اتهامات شهرداران برخی مناطق اثبات نشده و همچنان در محاکم قضایی در مرحله رسیدگی است.

خوشحالیم که اگر تخلفاتی هم در این دوره شهرداری بوده در همین دوره مورد پیگیری و رسیدگی قرار می گیرد و به دوره های بعد موکول نمی شود و احاله به تاریخ نمی شود.

شهرداری را طوری تحویل گرفتیم که 20 هزار میلیارد تومان به بانک شهر بدهکار بود.

مجموعه تلاش حوزه خدمات شهری ما از مردم نمره قبولی می گیرد.

پروژه اتوبان طبقاتی صدر چهار صفحه مطالعه درموردش نکرده بودند؛ این پروژه عظیم در شهر نیازمند مطالعات دقیق تر بود.

به جای این پروژه طبقاتی صدر، اگر دو خط مترو اجرا می کردیم بهره وری آن بیشتر بود.

زمانی این پروژه را احداث کردند که در تمام دنیا در حال جمع اوری اتوبان های طبقاتی بودند.

پرونده عیسی شریفی بزرگترین پرونده شهرداری است و اولین شاکی آن خود سپاه بود.

در بحث عیسی شریفی، پرونده ی رسا تجارت یا هولدینگ یاس، اولین شاکیش خود سپاه است؛ می گفتند پول های مربوط به آن، مفقود شده است.

طبق قانون اگر با موردی مواجه شویم که منافع شهرداری تضییع شده موظف هستیم آن را پیگیری کنیم.

از سال 76 به این طرف من جزو کسانی بودم که این شیوه اداره شهر را نقد می کردم، اینکه فضای شهر را بفروشیم و آن را خرج بکنیم و مشکلات آن را احاله به بعد کنیم.

در مورد بیمارستان خیریه ما یعنی شهرداری و شورای شهر مدعی هستیم. اموال از شهرداری تهران خارج شده و باید تعیین تکلیف بشود. کمک به خیریه ها باید شفاف و بدون پرده پوشی باشد.

درمورد بیمارستان دکتر سمیعی، اموالی از شهرداری به انجا رفته؛ کمک به خیریه ها باید بدون پرده پوشی باشد؛ باید مشخص باشد چقدر پول بابت چی رفته انجا؛ نباید بگذاریم به نام کار خیر، کار دیگری صورت بگیرد.

تعدادی املاک و .. به نفع این خیریه از دست شهرداری خارج شده؛ تخلفات را پیگیر هستیم.

در یک سال، 25 کیلومتر متر مربع تراکم فروختند که معادل یک شهر 800 هزار نفره است.

این کار کارشناسی نیست. من ننگ این که بگویند کار نکرده ای را می پذیرم ولی زیربار این کارهای غیر کارشناسی نمی رویم.

بیش از 100 هزار متر از باغ های تهران را از بین بردند؛ متاسفانه این را قانون هم کرده بودند؛ افتخارم این است که جلوی تخریب باغات تهران را گرفتم.

تعداد زیادی از باغات که به دست نهادها بوده را با مذاکره از آن ها گرفته و به پارک برای مردم تبدیل کرده ایم.

در مورد واکسن، برخی افراد تخطی هایی داشتند که افراد خاطی برکنار شدند.. ما الان به صورت شفاف با کد ملی مشخصات افرادی که واکسن زده اند را روی سایت قرار داده ایم.

از سال 90 تا 96 برگردید، ببینید چه اتفاقاتی افتاده؛ اینها قابل دفاع نیست.

اینکه به بهانه کار سیاسی، به کار کارشناسی نپردازیم و اطلاعات را مسکوت بگذارید، خوب نیست.

الان هزارتا برج داریم که 450 تای آن مربوط به دوره خاصی می شود که در مناطق 1 و 2 و 3 انبوه شده.

(در پاسخ به سئوالی درمورد استفاده از بودجه شهرداری تهران در دوره های گذشته در خارج از کشور ) در سوابق بودجه شهرداری تهران هیچ ردیف بودجه قانونی برای کمک به خارج از کشور وجود ندارد و اگر هم قبلا بوده ممکن است از طریق همان پروژه رساتجارت بوده باشد.

درمورد پرونده هولدینگ یاس، دو کار انجام دادیم، به موازات احصا رقم ها و مطالبات مان، خیلی از املاکی که محل بحثمان بود، با آن شرکت توافق کردیم و خیلی از املاک را پس گرفتیم مثل ملک اطلاعات . تا موقعی که می توانستیم پس بگیریم، انجام دادیم؛ گزارش هم به مراجع نظارتی و بازپرس پرونده از طریق ریاست قوه ارائه کردیم؛ تصاورمان این بود وقتی پرونده مفتوح است، این گزارشات موثر واقع خواهد شد.

190 ملک و 25 ملک در اختیار اشخاص را پس گرفتیم؛ 250 ملک کل املاک شهردرای است که در اختیار غیر بود و داریم باز می گردیم؛ بخشی از آنها با پیگیری های حقوقی در حال تخلیه است.

200 اپارتمان شهرداری در دوره گذشته با تخفیف 10 تا 50 درصدی واگذار شده.

از 2100 عدد املاک شهرداری، 400 مورد آن را توانستیم پس بگیریم.

بنابر سیاست رئیس محترم دولت و هماهنگی های لازم، برخی از افراد هم به دلیل هماهنگی به جلسات کابینه دعوت می شود؛ از جمله شهردار تهران.

کنتاکت اخیر بین دولت و شهردرای به خاطر ملک ریاست جمهوری در نزدیکی بیت امام بود.

محدودیت هایی برای پلاک های مجاور نزدیک به حسینیه جماران، وجود داشت؛ ملک نهاد یکی از گودهای خطرناک بود که در ابتدای کار از شهرداری برای ساخت و ساز دعوت کرد؛ ما گفته بودیم زودتر این گود را از خطر در بیارید و نباید رها شود؛ ولی قرار بود پروانه گرفته شود و حریم هوایی رعایت شود.

دوستان فکر میکردند حریم انجا حریم میراث فرهنگی است؛ در دوره ی پیش از ما هم چندبار این بحث نقض شده بود.

من در مورد ماجرای ملک ریاست جمهوری در جماران، کوتاه نیامدم؛ پروانه صادر شد اما ان بخشی که تخریب کردیم خارج از آن پروانه بود.

منطقه ۲۲ در همه اسناد تهران به عنوان آخرین فرصت‌های باقیمانده تهران برای توسعه بین‌المللی و جهانی شدن تهران دیده شده بود. اتفاقی که دور دریاچه و بلندمرتبه‌سازی انجام شد یکی از مناقشات گسترده‌ای بود که وقتی من در شورای عالی شهرسازی بودم با مدیریت وقت شهرداری درگرفت. بلندمرتبه سازی در دوره مدیریت قبلی شهرداری این فرصت را از تهران گرفت.

درمورد خیریه ها، قانون مصرح کرده که شهرداری میتواند به خیریه ها کمک کند ولی باید به تصویب انجمن شهر برسد، اما در دوره هایی، هیچ مصوبه ای در این مورد وجود ندارد و این اختیارات حتی از حدود اختیارات شهردار بیرون است.

این رویه که برای موارد مربوط به تصمیمات خارج از حدود اختیارات شهردار که باید از شورای شهر تهران، اجازه گرفته شود، در دوره ی قبلی انجام نمی شد.

اقای میرسلیم به طور دائم در حال پیگیری موارد مربوط به شهرداری تهران هستند.

(درمورد زمین های واگذار شده در دوره ی قبلی شهرداری به برخی موسسات خیریه) قیمت مبنای زمین های واگذار شده، به قیمت یک سامسونت واگذار شده، یعنی زمین ها به قیمت بسیار نازل واگذار شده.

بیشترین واگذاری ها به همان خیریه مربوطه در دوره قبل هست.

در پرونده عیسی شریفی تمام اطلاعاتی که داشتیم را در مرحله بازپرسی ارسال کردیم اما بعداً فهمیدیم مورد بررسی قرار نگرفته‌ و کنار گذاشته شده‌اند.

در سال ۸۹ به قیمت دلار آن زمان بودجه شهرداری تهران ۷ میلیارد و ۱۴۷ میلیون دلار بوده است؛ در سال ۹۳ این رقم شده ۴/۸ میلیارد و الان شده ۱/۷ میلیارد دلار؛ اکنون بودجه شهرداری تهران یک ششم شده به نسبت ارزش برابری دلار و ریال.

من نظرم این است که فضای شورای شهر را برای متخصصان شهری، عمرانی، مالی شهر و معماری باز کنیم؛ اگر بدنه شهرداری را به حداکثر تخصص و تعهد نزدیک کنیم میتوانیم از نتیجه دفاع کنیم؛ حساسیت‌ من درباره انتخابات شورای شهر به این دلیل است.

پروژه پل طبقاتی صدر، مانند این بود که شما کلیه‌ات را بفروشی، پولش را صرفِ عمل زیبایی کنی.

با کره جنوبی به توافقی رسیده بودیم که از متان موجود در آرادکوه (سایت دفن زباله تهران) انرژی تولید کنیم و تپه‌ها را هم سبز و احیا کنیم؛ با اعمال تحریم‌های آمریکا، این پروژه متوقف شد.

گزارش کامل تری درمورد تخلفات دوره های گذشته در پایان دوره ارائه خواهیم کرد.

اعلام امادگی برای مناظره با چهره های متناظر در دوره های قبلی شهرداری.

من برنامه ای برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ندارم.

من تلاش می کنم از بهشت به جهنم نرم.

شهرداری دقیقا در نقاطی ضربه خورده که به انتخابات ربط پیدا کرده.

شرعا و عرفا حق نداریم منابع شهرداری رو خرج مسائل مربوط به ریاست جمهوری کنیم.

(درمورد چرایی عدم نام بردن از قالیباف) من به عنوان کسی که مسئولیت رسمی دارم، اخلاقی نیست که از برخی افراد اسم ببرم وقتی خودشان نیستند.

ترجیح میدم در فضای کارشناسی راجع به مسائل دوره قبل صحبت بکنیم.

واحد حقوقی شهرداری تهران از شخص عیسی شریفی شکایت نکرده، از شرکت رساتجارت و هولدینگ یاس شکایت کرده و شماره پیگیری آن را هم برای اعضای شورای شهر فرستادم؛ در پورتال قوه قضائیه هم ثبت شده.

عیسی شریفی جز صاحبان امضای هولدینگ یاس بوده.

در آبان ماه، تعدادی از افرادی که به املاک عمومی صدمه زده بودند؛ مورد شکایت قرار گرفته بودند؛ اگر جبران خسارت صورت گرفته باشد، شهرداری شکایت خودش را پس می گیرد؛ مثلا ماشین های شهرداری را اتش زده بودند؛ خب هیچ قانونی اجازه این کار را نمیدهد؛ اگر جبران خسارت کنند، شکایت را پس می گیریم.

 

نظرات بینندگان